Problem: Suddig skärm!?

Diskussion i 'Galaxy Note 2 - Allmänt' startad av fluppen, 10 okt 2012.

  1. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 598
    Mottagna gillanden:
    424

    MINA ENHETER

    Jag med flera upplever att Note2 har betydligt suddigare bild/skärm än Note1 för att inte tala om S3.
    Grejen är att det är några som upplever skärmen som felfri och tom bättre än Note1.

    Det jag mest märker det på är i forum, texterna är inte alls lika skarpa på på Note1.

    Det jag vill reda ut med denna tråd är om vi bara upplever våra skärmar olika eller om dom verkligen är olika.

    Så vad tycker ni?
     
  2. jlarsson1978

    jlarsson1978 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2010
    Inlägg:
    172
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Som jag skrev i en annan tråd så upplever jag det också. Man får anstränga ögonen för att skärmen ska bli skarp, dvs det är svårt att fokusera så att skärpan blir rätt. Reagerade direkt på detta när jag startade upp luren. Har haft Note 1 i ett år och upplever den skärmen som klart mer skarp och behagligare att se på. Har i övrigt inga synfel eller problem med andra skärmar.
     
  3. heatfire

    heatfire Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2011
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag som gillar skärmen och tycker den är bra kan ju säga vad jag tycker;)
    Jag tycker att det känns som att skärmen är skarp bara det att ibland vill tonerna bli lite skumma och ofta så vill automatiken att allt ska vara lite diffust i något slags energisparläge. men visst ställer man in auto och ljusstyrkan på max blir det hyfsat bra. känns inte som oskärpa från lägre PPI då inget känns oskarpt i upplösning utan mer i kontrast.
    Men slår man på en film etc så tycker jag flytet och känslan i bilden är bättre eller lika bra och skärpan finns där.

    Det är straffet för att man funderade på saken, nu har jag också börjat störa mig lite på skrämen.
    Känner också att ögonen blir lite mer ansträngda i menyer på Note 2 än första noten.
     
  4. moparlinke

    moparlinke Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2009
    Inlägg:
    3 111
    Mottagna gillanden:
    642

    MINA ENHETER

    Kanske detta ni ser

    This new arrangement seems to result in some very slight color aberrations around sharp edges, but it takes a great deal of eye-strain to see it.

    läs mer om skärmen och hur den är uppbyggd i recensionen på gsmarena.com
     
  5. Tangz

    Tangz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2012
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    15
    Telefon:
    Samsung GALAXY Note 4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung GALAXY Note 4
    Telefon 2:
    Apple iPhone 4S
    Platta:
    Nokia LUMIA 2520
    På Note I så har jag upplevt att bilderna ibland brukar vara "korniga" av sig av någon anledning. Kan detta bero på dess typ av AMOLED-skärmar som Samsung använder sig av?
     
  6. jlarsson1978

    jlarsson1978 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2010
    Inlägg:
    172
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Har misstänkt att det är just det jag ser och i så fall har jag ju bättre syn än de flesta verkar det som. Det syns ju tydligast vid text så vi kanske har hittat "problemet" här.

    Hittade ett jämförande test på nätet som säger följande om tvåans skärm: "That said, it isn’t as sharp as the original Note or as wide, so may not be as enjoyable to read on in portrait." (Länk: http://recombu.com/mobile/news/samsung-galaxy-note-vs-samsung-galaxy-note-2_M18321.html)
     
    Last edited: 14 okt 2012
  7. jlarsson1978

    jlarsson1978 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2010
    Inlägg:
    172
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Här är en film där recensenten konstaterar att bilden på Note 2 är suddigare än Note 1 pga den lägre pixeltätheten, men att Note 2:s skärm ändå ska vara tekniskt överlägsen:

    http://www.youtube.com/watch?v=ealqvz196M0 (vid 3:30)

    Så det är fler än jag och fluppen som ser detta, tack och lov :) Även folk på XDA rapporterar samma sak. Det kan möjligen också skilja sig lite mellan olika exemplar, varför andra inte ser det lika tydligt.

    Jag måste dock säga att jag börjat vänja mig och stör mig inte så mycket som jag gjorde första kvällen, så visst verkar det vara en vanesak. Ibland är det dock väldigt störande, som att läsa text i forum.
     
    Last edited: 14 okt 2012
  8. Hein

    Hein Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    185
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Jag har ju hellre "anti-aliasing" än att se "skarpa pixlar". Pen-Tile... huva...
     
  9. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 598
    Mottagna gillanden:
    424

    MINA ENHETER

    Jag har nu två vänner som skaffat N2, båda tyckte och trodde att det var jag som var för petig/nojig men båda tycker nu också att skärmen är suddig, och likadant mest svart text mot ljus bakgrund.
     
  10. LewmpZ

    LewmpZ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2011
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Kommer från en sgs2 till sgn2 och jag tycker att skrämen på sgn2an är helt underbar! Även om, jag säger om, skärmen skulle vara lite "suddig" tex när man surfar så är det absolut inget jag har stört mig på eller ens tänkt på! Och det skulle inte vara någon dealbreaker om jag hade haft andra telefoner att välja mellan.
     
  11. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 598
    Mottagna gillanden:
    424

    MINA ENHETER

    Nej, för mig finns inte heller nån annan telefon i nuläget som slår denna trots skärmen. Den knäcker det flesta på det mesta
     
  12. Maximus3D

    Maximus3D Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    506

    MINA ENHETER

    Det är nog mer av en placeboeffekt som är igång här, dvs alla vet att upplösningen är något lägre och dpi skiljer mellan dessa två enheter och då intalar man sig själv att ja då måste ju skärmen vara sämre på Note 2 och då letar man efter fel och brister och hakar upp sig på sånt som egentligen inte är ett problem. Men man vänder det till ett problem för att man ska få rätt i sitt egna resonemang. :)

    / Magnus
     
  13. jlarsson1978

    jlarsson1978 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2010
    Inlägg:
    172
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Nja, knappast placebo-effekt. Jag trodde uppriktigt att det var fel på luren när jag startade upp den första gången. Snarare har jag vant mig, särskilt som alla hyllar skärmen, så det är nog en omvänd placebo-effekt i så fall. Det som förvånar mig är att inte fler anmärker på skärmens skärpa och klarhet, det känns lite som kejsarens nya kläder om jag ska vara ärlig. Luren är helt fantastisk men skärmen är det inte i min mening, i vart fall inte när det gäller text. Men smaken är som baken.
     
  14. Robbson

    Robbson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Hårig?
     
  15. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 598
    Mottagna gillanden:
    424

    MINA ENHETER

    Håller med på vart enda ord Larsson skriver.
     
  16. peterhjalmarsson

    peterhjalmarsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2011
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Ni som säger att skärmen skulle vara "suddig", menar ni verkligen suddig och inte "lågupplöst" eller "pixlig"? Jag menar, VGA-grafik på en 40" ser ju för illa ut, men suddigt är det ju inte!

    Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2
     
  17. moparlinke

    moparlinke Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2009
    Inlägg:
    3 111
    Mottagna gillanden:
    642

    MINA ENHETER

    Möjligt att texten just här är en aningens suddig.
    Tycker den ser bättre ut på andra forum.
    Kan mycket väl vara ren å skär inbillning.

    Och suddig jämfört med vad ?
    Pentile skärmar är ju sämre på alla sätt.
    Har ju sämre äkta upplösning också.

    Sen att de är så extremt få som ser det gör iaf mig misstänksam .
    För minsta lilla defekt brukar ju gå att förstora fort i forum.
    Brukar ju bli masshysteri
     
  18. Ariozo

    Ariozo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    653
    Mottagna gillanden:
    80
    Telefon:
    Google Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 2 XL
    Telefon 2:
    iPhone X
    Platta:
    iPad Pro 2017
    Roliga är att jag själv måste haft tur med mina ex. då, för upplever faktiskt inte skärmen suddig. Tycker den är riktigt trevlig och inte stört mig på den ang. text, bild och video. Men kanske bara jag som inte är så kräsen dock...
    Kollat mot min s3, note1, hox,4x, ip5, ip4s m.m. och självklart skiljer det på tex. iphone och andra ips skärmar men inget jag stör mig på. Så för min egen del har jag kanske haft tur med min skärm då..:)

    Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2
     
  19. Torpartrollet

    Torpartrollet Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2011
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Tjejen köpte en SGSIII igår och jag tänkte jag skulle kolla detta direkt för att få klarhet i det.
    Jag kan nog se vad ni menar att texten blir en aning suddig men man får verkligen anstränga sig för att se det och bara om man jämför med SGSIII tex. Och som sagt bara vid svart text mot vit bakgrund. Men jag tycker fördelarna för Note 2 är fler än denna "brist" vid textläsning. Skärmen är ljusare och det vita vitare. Man kan se små "prickar" i både det vita och det svarta på SIIIan. Detta antar jag är en följd av pentile-matrisen.
    Ser man sen på bilder och även ikonerna på hemskärmen och i appdrawern så är Notens skärm bättre enl mig. Alla färger är jämnare och inte så prickiga.
    Jag ser vad ni säger men att man stör sig så extremt på det förstår jag inte.
     
  20. thestaar

    thestaar Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    620
    Mottagna gillanden:
    80

    MINA ENHETER

    fick min note idag och kan inte förstå hur folk kan tycka den är suddig eller nåt, har ansträngt mig men kan inte se det o_O