Suddiga kamerabilder?! (HTC Desire HD)

Diskussion i 'Desire HD' startad av bananove, 13 dec 2010.

1. joelarvidsson

joelarvidsson Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Eller att personen du fotar inte står still. Hoppas verkligen det kommer en uppdatering så man kan ändra slutarn. Hade vart bättre än ändra ison. Går ju inte använda de högre isona ändå då de blir så gryniga. Dessutom är blixten så stark att den mått bra av en snabbare slutartid.

2. Morfius

Morfius Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Garantiåtgärda kameran.

Hej! Jag hade precis samma problem med min desire HD, men efter att jag fått kameran utbytt på garantin så är jag MYCKET nöjd med kameran i telefonen.:) Nu blir bilderna väldigt bra för att vara en mobilkamera. Både när man tittar på bilderna i mobilen och när man tittar på bilderna i datorn i större format.:D Kameran i min HD betedde sig exakt likadant, (telefonen autofokuserar in perfekt sen "avfokuserar (som att kameran flyttar sig)" den lite samtidigt som den tar bilden. Och 99% av bilderna blir suddiga/gryniga.)
    Jag åkte till en kompis som också äger en desire HD och så fotade vi samma "STILLASTÅENDE" MOTIV med våra mobiler precis bredvid varandra. Och bilderna skilde sig åt betydligt.Förutom grynet/suddet så skilde sig Skärpa, Kontrast och även Färgerna på bilderna skilde sig åt markant. Jag skickade in mobilen på garantilagning och fick tillbaka den med info om att dom uppgraderat mjukvaran och att bilderna skulle vara OK, men bilderna vara precis lika dåliga som innan. Jag skickade då in mobilen igen på en "BACK" reparation och förklarade i ett litet brev att jag inte var nöjd. Jag skrev även ut bilderna på papper som jag och min kompis taig och bifogade dessa bilder så att dom fick se att det var stor skillnad på kamerorna i respektive mobil. Jag fick tillbaka mobilen med information om att dom bytt ut kameran i mobilen, och nu funkar den klockrent. :D Jag är GRYMT nöjd med kameran nu. :D

Så det är bara att reklamera och använda GARANTIN! ;)

Mvh Morfius

3. Kardanmannen

Kardanmannen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    Android Beta Program 7.0
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10
    Ibland blir mina bilder så gryniga och suddiga som din, och ibland blir dom kanonbra! så det är lite olika.

4. bananove

bananove Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    OnePlus 2

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 2
    ROM:
    OxygenOs 2.0.2
    Platta:
    Surface pro 3

Ska absolut göras!!
    Återkommer när min mobil är tillbaka ifrån reparation!

5. pebo

pebo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Har du lust att lägga upp bilderna från din och din kompis mobil innan du fick kameran utbytt och sedan en liknande bild från efter du bytt kameran?

6. Reven19

Reven19 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

7. Reven19

Reven19 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

8. Kruxillimux

Kruxillimux Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Det är knappast knepet, bara ett av många. Man bör även kunna nånting om kontrast och hur man ska ställa in det vid olika scenarion (ifall det skulle behövas).

9. pebo

pebo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Den guiden är mycket bra skriven, "men":

I detta läge då det tydligen existerar kameror av olika kvalitet så skulle det
    vara intressant att se skillnaden mellan en mindre bra fungerande kamera
    och en bra fungerande kamera.

Om man idag kan få ut rätt ok bilder från en kamera som kanske är en
    mindre bra fungerande så måste man få ut betydligt bättre bilder från en
    bra fungerande :)

Skärpa -2, Kontrast -1, Exponering -2 och fast vitbalans efter situation
    samt fast iso gör "underverk" för bilderna. Givetvis kan man få justera mellan
    olika motiv och situationer men det blir oftast mycket bättre :)

10. cyberniclas

cyberniclas Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

jag byter min HD

blev riktigt besviken på Desire HD och hur usla bilderna blev. Htc verkar inte ha någon bra kamera och kameralins leverantör.

Dom stoltserar med 8 megapixel och då kan man kanske förvänta sig lite skärpa i bilderna iallafall..

Testade min HD mot en X10i på samma ställe och båda på autoläge. ja vad säger man ut med HD och jag behåller min gamla X10a. :ehm:

Desire HD först
    http://farm6.static.flickr.com/5167/5379724949_e91771e0e9_b.jpg

Sen X10i
    http://farm6.static.flickr.com/5290/5379722355_67fa44b5d5_b.jpg

11. pebo

pebo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Megapixel säger inte så mycket om skärpa om inte optiken är därefter och dessutom
    blir en större "ccd" automatiskt mer skarp. Tar jag min 12 mp olympus kompaktkamera
    och jämför med min Nikon d300 som också är en 12 mp kamera så spöar ju d300an
    olympusen i skärpa oavsett tillfälle, förutom då 10 meter under vattnet eftersom
    det bara är olympusen som är vattentät :)

Vilken upplösning hade du på originalbilden?
    Det är svårt att säga nåt om inte bilderna är i originalupplösning,

Har du testat tipsen om skärpa, kontrast, iso, etc?

Den andra bilden har ju ett blåstick som inte var så snyggt.

Sådär dålig bild får inte jag utomhus med min DHD

Last edited: 23 jan 2011
  12. Kruxillimux

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Ska du bara använda telefonen som kamera, you go girl! Eller så slutar du whina och inser att DHD är den bästa, skönaste och mest kompletta Androidluren just nu. Visst, kameran är inte någon höjdare - men lär dig använda den och förstärk dess bra egenskaper så lovar jag dig bra bilder.

Jag måste säga att X10an är ett stort skämt, kanske märkt att det bara är den och dess syskon som REAs ut vecka in vecka ut? Rutten..

13. cyberniclas

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

starka ord.

lugn nu.
    Men om nu HD ska vara flaggskeppet så är jag inte imponerad. Varför ska man hålla på och tweaka och mecka med luren? då kan jag ju lika gärna gå tillbaka till Iphonen och börja jailbreaka o hacka loss igen.
    varför ska man alltid behöva kompromissa? ja det mesta med HD är bra, men för mig är en bra kamera väldigt viktigt.

varför reas x10? jo för den är gammal, htc legend reas också ut är den rutten också?har haft en legend, bättre kamera men tyvärr för liten skärm, men det finns inte någon HTC telefon som är i närheten av X10ans kamera.
    Ja du må tycka att resten av luren är skit o bajs och jag är en idiot, men tro mig jag har letat efter den ultimata luren långt innan du blev född.

kör även med Nokia N8 tokgrymm kamera, men resten är väl ingen höjdare, så återigen får man kompromissa.

vill ha minst 4 " skärm gärna android och en riktigt vass kamera. men det går tydligen inte, hoppas LG nu kan visa något med sina nya lurar till våren.

Det blir något konstigt oskarpt parti i det vänstra övre hörnet av alla bilder medans den högra är mycket bättre, tittar man på bilden i full upplösning så är det små prickar och streck som det låg vaselin över linsen.

Det är som om bilden döljs bakom något. märkligt. kanske ska man ta bort plastlinsen som skyddar kameran? som det var med den gamla hederliga htc diamond, alla tog bort bakstycket där linsskyddet satt och vips blev bilderna bättre. :innocent:

Så någon som vill köpa en Desire HD ? mot blocket...

14. Kruxillimux

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Man kan inte få allt här i världen. Desire HD var 2010 års flaggskepp, det kommer bara mer. Det är i princip omöjligt att finna den ultimata telefonen, då folk alltid föredrar olika saker och alltså prioriteras olika saker i olika modeller. Nöj dig och tänk bort det oväsentliga. Rekommendera dig annars en verklig kompaktkamera.

Du behöver inte göra nånting, men du KAN iaf göra nånting till skillnad med en iPhone (utan jailbreak).
    X10an REAs överallt och har gjort det länge, och då snackar jag om minimodellerna. Långt innan den blev "gammal". Den är bra värdelös, så de försöker sälja bort skiten. Det är bara den som varit med i kampanjer säkert hundra gånger och bara den som det skyltas med att man sänkt priset på i exakt alla butiker. Folk tänker "Åh, billig touchtelefon!!". Ingen annan modell skyltas lika mycket..

Last edited: 23 jan 2011
  15. RURAL

RURAL Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 324

MINA ENHETER

Jag tycker att det ser ut som att du har lagt på den där effekten som kör allt utom center av bilden suddigt. Eventuellt att du lyckats fånga fokus på en förbiflygande fågel eller något.
    Har du autofokus på? Stäng av.

16. Reven19

Reven19 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Android ska man mecka me ju :o

17. cyberniclas

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

trött

med autoläge inga filter eller andra effekter. står helt blickstilla båda händerna på telefonen och väntar in focusläget.

låter kamera focusera på mitten av bilden allt ser bra ut och klick, när man sen ser förhandsvisningen direkt efter bilden så blir det sudd och smet.

kolla in swedroids test av DHD så ser mina bilder ut i alla lägen, som om något ligger framför linsen och smetar ut bilden.
    Dagsljus, lite mörkare, inomhus med blixt. ja får väl lämna in den för byte av kamera kanske.

Det spelar ingen roll om jag ändrar focus från mitten till vänster sida det blir sudd på vänster och överdrivet skarpt i mitten och bättre till höger. :cry:

18. RURAL

RURAL Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 324

MINA ENHETER

Vart vänder man sig? Till HTC eller till butiken där man köpte luren?

19. bananove

bananove Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    OnePlus 2

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 2
    ROM:
    OxygenOs 2.0.2
    Platta:
    Surface pro 3
    Om du orkar vänta någon vecka så kommer jag också med en uppdatering här när min telefon kommer tillbaka ifrån "reparation", där jag näst intill tvingade dom att byta ut kameran eller byta hela mobilen. Vet inte om det hjälper men tåls att testa...
    Jag har köpt den genom mitt företag och dom sköter all form av service så för mig var det bara att kontakta våran "repa/lounge".
    Som sagt återkommer med info när jag får tillbaka kameran.

20. Morfius

Morfius Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Du ska vända dig till butiken där du köpte telefonen. Då bör du få fraktsedlar och kartong att skicka din telefon i. Pluss att du bör få något mjukt att fylla kartongen med. Kom bara ihåg att ta ur både sim och SD kort. Du ska bara skicka in telefonen.

Mvh Morfius...