Suddiga kamerabilder?! (HTC Desire HD)

Diskussion i 'Desire HD' startad av bananove, 13 dec 2010.

1. cyberniclas

cyberniclas Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

skitkamera

problemet löst, sålde eländet. o_O

nåja dags att leta efter något bättre..

tack ändå.

2. Tuna

Tuna Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Inget nytt här ? någon mer som fått kameran utbytt ? någon som kan lägga upp bilder på skillnaden mellan olika HDH ?

3. bananove

bananove Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    OnePlus 2

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 2
    ROM:
    OxygenOs 2.0.2
    Platta:
    Surface pro 3
    Jag fick tillbaka min mobil ifrån service idag och som jag nämde tidigare så krävde jag att dom skulle byta kamera vilket dom gjorde (dom bytta även antennlucka...vad nu detta hade med någonting att göra).
    Nu är kameran MYYYYYYYCCCCCKKKKEEETTT bättre!!!!
    Den knäpper snabbare, bilderna blir inte alls gryninga eller pixliga...
    Jag är supernöjd!!!

4. jungbark

jungbark Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Grymt! Kan du kanske lägga upp någon bild?

5. borje

borje Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har köpt telefonen nyligen och måste säga att jag är imponerad! Ska bifoga lite resultat när jag hinner. Glöm inte att vrida ner skärpan till minus 2 i inställningarna, det ger bättre bilder!

6. pebo

pebo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

/me begging on my knees: :)
    Snälla, kan du lägga upp före och efterbilder av motiv som är i liknande
    ljusförhållanden?

7. RURAL

RURAL Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 324

MINA ENHETER

Hur går ni till väga för att få kameran utbytt? Jag är rätt nöjd med min, men bra kan bli bättre.
    Är det HTC som gäller, eller butiken där telefonen köptes?

8. borje

borje Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Här kommer lite bildexempel från min DHD. Den är nyinköpt och har möjligen en "nyare" kamera som vissa påstår.
    Är verkligen nöjd med kameran, men man måste lära sig hur den fungerar och vilka inställningar man bör ha, annars kan det lätt bli skit.

9. borje

borje Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Bör kanske tillägga att bilderna är tagna direkt från mobilen och endast redigerade i mobilens egna redigeringsprogram i galleriet, exempelvis ökat kontrasterna i efterhand. Men som sagt, allt jobb utfört av DHD.

10. pebo

pebo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Hmm dina bilder är onekligen mycket bra, tyvärr saknade jag exif-informationen direkt från
    telefonen med iso osv eftersom du croppat bilderna i photoshop så har den infon försvunnit.
    Lust att lägga upp den infon på någon av bilderna,iso,exopsure,focallenght etc etc?

11. borje

borje Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kommer inte åt den informationen. Har klickat på egenskaper för orginalbildfilerna och rutorna för brännvidd iso mm är tomma. Antar att telefonen ej lagrar dessa uppgifter. Jag körde iallafall iso-auto på alla bilder samt dragit ner skärpan till -2 och efterbehandlat dem i galleriet(ofta hög kontrast preseten)

12. borje

borje Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Bör tillägga att det var bra ljusförhållanden igår. Men kameran kan leverera. Åtminstone så länge du inte granskar bilderna för noga.

13. infexis

infexis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Har exakt samma problem, precis skaffat mig en DHD som jag längtat efter så mycket..och nu blir jag totalt besviken på kameran så all försvinner :(
    Galaxy S har såå mycket bättre kamera, och då är jag veteran med att ta bilder med mobilen. Lite sälsynt med en mobil med så dålig kvalité på bilderna, speciellt i den prisklassen :P

edit: vill tillägga att kameran gör vad den ska i den nya gingerbread leaken som kom igår :)
    man får lite fler inställningar samt något som heter "auto-förbättra" .. lite nöjdare är jag nu ;)

Last edited: 8 mar 2011
  14. Adam

Adam Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har också problem med mina bilder. Nu har ju jag en Desire men detta kommer hjälpa mig också.
    Ska fortsätta läsa tråden om tips

15. Pitzon

Pitzon Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Som jag sagt tidigare och i en annan tråd så är det nog lite lotteri hur bra kameran är. Är den helt kass så är det säkerligen fabrikationsfel på linsen eller autofocus systemet.

Upplevt det förut med en HTC Legend och man kan oftast se det genom att ena delen av bilden är helt suddig. På Legenden var det bara en liten area av bilderna som var skarp och i fokus och resten helt blurrig precis som man hade smetat ner linsen med tumavtryck eller liknande.

Kameran i DHD är mkt bra om man nu får en som funkar som den ska. Här kommer några exempel som är tagna helt i auto med skärpan satt till -1

Ibland blir bilderna lite "bleka" och det fixar man lätt i den inbyggda editorn. Effekter och sedan autofix. Dock så försvinner exif-infon då så det man ser är inte själva orginalbilden men ändå.

High contrast läget är lite överdrivet och det blir lite väl kraftig justering. Likaså om man justerar exponering, kontrast eller liknande när man fotar. Blir en helt sjuk skillnad med ett ett enda steg så det kan man nog klaga på lite iaf. Det skulle gå att finlira det lite bättre.

Jag skjuter dock i auto sen labbar jag till bilderna om det behövs i datorn eller