Surfa genom bärbar dator

Discussion in 'Allmänt' started by Jimmy78, Jul 1, 2010.

1. Jimmy78

Jimmy78 Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Ska till stugan på semestern och tänkte ta med mig bärbara datorn med mobil bredband. Går det att koppla upp sig mot datorn så att jag kan surfa genom den på mobilen?

2. Pzycic

Pzycic Senior Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52s
    Absolut, inga problem. Kör själv med det just nu. Jag kör med PDANet och tycker det fungerar grymt bra. Bara att hämta till telefonen och till datorn.

3. henca

henca Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

PDANet är väl till för att kunna surfa med datorn via mobilens internetkoppling? Kanske var det precis det som efterfrågades, men så som frågan ställdes tolkar jag det tvärtom, d v s om det går att surfa med mobilen via wifi och datorns internetkoppling?

I så fall behöver du någon mjukvara som gör din dator med sitt trådlösa nätverkskort till en accesspunkt, den behöver dessutom kunna agera som router och helst även som brandvägg. Vilken mjukvara du behöver och hur den konfigureras beror på vilket OS du har på datorn.

Eventuellt behövs inte access-punkt-funktionaliteten om det går att konfigurera ett ad-hoc nätverk. Dock törs jag inte säga om android-mobiler stödjer ad-hoc, det har jag inte provat.

m v h Henrik

4. Pzycic

Pzycic Senior Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52s
    Jo, nu när jag läste igen så tror jag nog också att det är andra hållet han menar.

Vilken operatör har du på det mobila bredbandet? Om du har Tre så kan du köpa deras mobila router modem som för dig som ett trådlöst nätverk via dongeln.

5. CogD

CogD Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Av någon anledning kan inte Android ansluta till Ad-hoc-nätverk.
    Men kör du Win7 så finns det ett program som kan låta datorn uppträda som en AP (går att lösa i BSD och antagligen också Linux) men verkar inte funka i XP.

6. Jimmy78

Jimmy78 Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Just precis så jag vill kunna göra. Har Windows XP och Telia som leverantör av det mobila bredbandet...

7. henca

henca Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag är inte någon expert på XP och törs inte säga om du kan få det till att bli en accesspunkt, enligt CogD ovan tycks det ju dock inte se så lovande ut.

Vad har du för operatör till mobilen? Kanske skulle ändå den enklaste och billigaste lösningen vara som Pzycic beskriver?

För egen del har jag sen ett par år tillbaka mobilt bredband hos Telia. För det betalar jag 99:-/mån och till det priset får jag bara surfa fritt kvällar och helger, dagtid tillkommer det svindyr trafikavgift. Om jag jämför med mitt data-abbonemang på mitt telenor kontantkort så kan jag konstatera att mobilsurfen är billigare, snabbare och tillgänglig dygnet runt. När jag kommer ut till sommarstugan skall jag se om täckningen där är acceptabel, i så fall kommer jag säga upp mitt telia-abbonemang och fortsättningsvis köra enligt https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=10160

m v h Henrik