Surfa i 1 Mbit/s hastighet - Tillräckligt?

Diskussion i 'Allmänt' startad av leafbranch, 10 apr 2011.

1. baracken

baracken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Har räknat på detta och vi tar spotify att jämföra med då jag tror att detta tar i alla fall för mig upp den mesta av datatrafiken på min telefon. Jag räkna fram att du kan streama nonstop i ungefär 22 timmar och det räcker i alla fall inte för mig så därför känns det skönt att ha telenor som bara stryper hastigheten och har obegränsat i den hastigheten.
    Men jag säger inte med det här att du gjort ett dåligt val :) Men kan vara bra att tänka på OM du streamar mycket spotify.

Edit: kanske ska nämna att jag räkna på att streama i full bitrate som är 320Kbit/s, streamar man i den lägre bitraten så är det det dubbla som gäller.

Last edited: 11 apr 2011
  2. Zaaba

Zaaba Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Telenors 1 mbit/s fungerar okej för mig. Ända gången man får ladda en lite längre stund är vid ex. youtube med högre upplösning. Däremot gillar jag att hastigheten inte sänks någon gång, då jag ofta är uppe i
    +10 GB/mån.

3. Husknuten

Husknuten Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Det är så komiskt med forum. Någon slänger ur sig något utan några som helst belägg och sedan blir påståendet till fakta.

Varför har alla operatörer en volymgräns om basstationerna klarar av att alla toktankar?

Sedan är det ju uppenbart att det går att överbelasta mobilnät relativt enkelt. Försökt ringa någon vid tolvslaget på nyårsafton någon gång?

4. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Jag måste ju erkänna att jag hellre tror på en som arbetar med produkterna än en negativ teoretiker ;)

En volymgräns har man för att tjäna pengar. Varför det just fallit på volym vet jag inte men det är väl enklast att mäta.

Relativt enkelt vet jag ärligt talat inte om det är. En gång om året är lite för få gånger det överbelastas för att jag skall klassa det som "relativt enkelt". Och hur vet du att det inte är växlarna som blir överbelastade istället för mängden data som skickas? I mina öron låter ju det mer rimligt.

5. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Hur vet du att han jobbar med produkterna? Jag kan påstå att jag gör detsamma. Tror du mig då?

Överbelastningen gäller inte bara tolvslaget på nyår. Varför tror du att det finns mobila basstationer som operatörerna sätter upp vid tillfälliga folksamlingar?

Varför tror du att näten byggda med mindre celler i tättbebyggt område?

6. Marjan

Marjan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Jag har Glocalnet med 1 Mbit/s med 3 Gb/månad och tycker inte att det är tillräckligt. Upplevs som segt eftersom jag vill att sidorna skall ladda snabbare.

Allting är relativt men eftersom jag ringer utan minutkostnad för en kostnad av 158 kr där 99 öre öppningsavgift tillkommer (upp till 2000 min) så finns det inget abonnemang just nu som slår det på marknaden.

7. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Snark. Det blir bra det Husknuten. Det är nog dina influenser ifrån din universitetstid som gör att du går efter "pic or it didnt happend".

Lycka till med det!

8. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Kan du inte bemöta mina argument istället? Jag tycker de talar sitt tydliga språk; kapaciteten är ett problem i mobilnät.

9. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Vi kan för enkelhetens skull säga att du har rätt i allt det du säger så jag kan ägna mig åt vettigare saker än att argumentera med någon som tror sig veta bäst på ett tråkigt översittarvis och åberopar "pic or it didnt happend" så snart någon annan motargumenterar och inte har en doktorsavhandling att stå på som bevis.

Så, nej, jag orkar inte bemöta dig och dina argument. Du får hitta någon annan :)

10. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Hur definierar du "tråkigt översittarvis"? Är det synonymt med att ifrågasätta din påståenden?

"Pics or it didn't happend" gäller både i universitetsvärlden och yrkeslivet så fort man påstår något som inte är självklart för alla. Men du verkar inte ha någon erfarehet från någon av dessa miljöer.

11. pjb

pjb Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jobbigt med besatta besserwissrar!

12. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Ja lite sådär. Att debattera med en sådan ger ungefär lika mycket som att försöka gräva sin väg till Kina. I teorin fungerar det kanske men i praktiken kommer man ingen vart.

13. io53

io53 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

14. Westholma4t

Westholma4t Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    177
    Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung tab s6
    Övrigt:
    acer Chromebook cp315-1h, mk802 HDMI.
    Haft det ett år nu och är väldigt nöjd. Delar ut wifi till min g-tablet och ligger på ca 3gb i månaden. Ringer precis upp mina 199 så klart prisvärt.

15. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    @Dirk Diggler, Tyvärr så har inte masterna kapacitet för att alla ska fulltanka på 3G/WCDMA. Endast ett fåtal samtidiga med full speed tillåts sedan så nergraderas samtliga till 3G hastighet. Normalt sett så kan 3-5 pers i en och samma cell köra fullspeed men skulle fler köra så nergraderas samtliga.

Visst kan detta kringgås genom att man har flera överlappande celler från andra basstationer men detta sker endast i storstäderna. Så visst har operatörerna kapacitetsproblem i sina nät.

16. baracken

baracken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Säger varken bu eller bä men för att få ett slutgiltigt svar, kan ingen hitta en källa på detta? Ska leta lite själv :)

EDIT: "– Om det händer något allvarligt ringer alla besökare på en gång. Då överbelastas det publika nätet. Därför ville vi vara säkra på att vi kunde ha kommunikation i telefonerna helt vid sidan om det publika nätet, säger Göran Brunnberg, it-chef på Grönan."
    http://www.idg.se/2.1085/1.342411/grona-lund-kor-eget-mobilnat
    Där har du en källa på att mobilnätet ganska lätt kan överbelastas, här pratar vi endast de personer som är på Gröna lund som kan överbelasta stockholms publika mobilnät (man räknar alltså inte med dom runt om)

Last edited: 12 apr 2011
  17. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Det går fint att debattera med mig om man håller sig till sakliga argument och låter bli personangrepp.

18. rina.

rina. Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Tele2 Smart, nuff said!

1000 minuter
    1000 sms