Fråga: Surfplatta likvärdig Prime? Dockningsplatta(tangentbord) ett måste.

Diskussion i 'ASUS' startad av SnoStaz, 10 jun 2012.

  1. SnoStaz

    SnoStaz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hejsan.
    Först vill jag bara säga att jag är helt ny inom surfplattevärlden men har äntligen bestämt mig för att skaffa en.
    Jag såg Transformer Prime för ett tag sen när den lanserades och blev helt lyrisk och tänkte att jag skulle köpa den om jag någon gång fick råd.

    Nu har jag pengarna men det verkar som att Prime inte säljs längre (enligt en tråd i detta forum).

    Det tipsades om Transformer TF300 men den verkar heller inte säljas än. De webbutiker jag har kikat på verkar inte ha den i lager utan det står i stil med "Beställning gjord. Datum kommer snart." Samt att det skrevs här i forumet att TF300 verkar ha aningen sämre innehåll än Prime, men för nästan samma pris (rätta mig gärna om jag har fel).

    Så min fråga är om det finns någon surfplatta likvärdig Asus eee Transformer Prime som har ett dockningstangentbord (eller som finns som tillbehör).
    Tangentbordet är ett krav då jag kommer använda plattan för ordbehandling för skolarbeten och ogillar skarpt att skriva mycket text på en surfplatta. (Det var en av anledningarna till att Prime var så attraktiv, det var första gången jag sett en surfplatta med ett dockningstangentbord).

    Utöver ordbehandling är det att läsa e-böcker, surfa och filmtittande som den kommer användas till men man vill ju såklart ha så mycket platta för pengarna som möjligt. :)

    Tack på förhand,
    SnoStaz
     
    Last edited: 10 jun 2012
  2. Prelow

    Prelow Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2011
    Inlägg:
    2 688
    Mottagna gillanden:
    258
    Telefon:
    iPhone 12 Pro 256gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro 256gb
    Telefon 2:
    iPhone 6S
    Telefon 3:
    Htc Desire, SGS2+
    Platta:
    iPad Pro ”11
    http://www.clickok.se/PartDetail.aspx?q=p:4401574

    Här har du Transformer prime i lager från ett seriöst företag. Tror även att Mediamarkt som inte finns med på prisjakt, har tf300 + docka i sina lager (Har för mig ett jag sett det någonstans).
     
    SnoStaz gillar detta.
  3. SnoStaz

    SnoStaz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack så mycket! Jag ska genast gå in där och kolla!

    Jag låter dock min fråga stå kvar om det finns andra surfplattor med tangentbordsdockning utifall att jag inte får tag i en platta från den sidan.

    Tack på förhand,
    SnoStaz
     
  4. Prelow

    Prelow Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2011
    Inlägg:
    2 688
    Mottagna gillanden:
    258
    Telefon:
    iPhone 12 Pro 256gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro 256gb
    Telefon 2:
    iPhone 6S
    Telefon 3:
    Htc Desire, SGS2+
    Platta:
    iPad Pro ”11
    Okej, ingen fara är bara glad att hjälpa till :) Du kan ju eventuellt köpa Galaxy tab 10.1 och därefter köpa en Samsung tagentbordsdocka till:)
     
    SnoStaz gillar detta.
  5. Rillerullgrus

    Rillerullgrus Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2012
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Efter att ha läst dina specifikationskrav så tror jag att 300:n passar bra till det du har tänkte göra med den. Det lilla som skiljer prime:n och 300:n åt är i mina ögon irrelevant då det inte står med i det du efterfrågar och med tanke på att du fortfarande går i skolan så är det ju ofrånkomligt att 300:n mycket mer prisvärd än dem flesta andra på marknaden. Äger själv en 300:a som jag är jättenöjd med men kan ju tyvärr inte säga mycket om Prime:n då jag bara har känt på den en eller två gånger. Köper du en 300:a, ett redigt case (finns en hel tråd om det här på forumet) samt en screen protector då det inte är gorilla glass så kommer du få oerhört mycket tablet för pengarna.

    Galaxy 2 kommer ju också som är värd att kika på men då är det ju inte lika mycket Juice som Transformerna (300, prime, eller 700). Att skriva skolarbeten och dylikt kan ju diskuteras då jag själv studerar på universitetet så kan jag säga att längre arbeten ändå görs bäst på en laptop, tyvärr. Tablets fungerar jättebra att föra anteckningar och liknande men längre uppsatser i stil med kandidatuppsatser (ca: 30-50 sidor) så vill man ogärna krångla med i open source program för tablets utan istället använda kära office.

    Men tipset är väl generellt att luskamma Youtube efter reviews och även efter kända fel.

    Självfallet är detta mina högst personliga åsikter och upplevelser men hoppas det finns något du kan ta till dig.

    Hoppas du hittar någon du blir nöjd med:D

    MVH
    Rille
     
    SnoStaz gillar detta.
  6. Rillerullgrus

    Rillerullgrus Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2012
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    SnoStaz gillar detta.
  7. SnoStaz

    SnoStaz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag ska kolla upp det! Tack för tipset. Jag har hört talas om Samsung Galaxy Tab. Visste inte att det fanns tangentbordsdocka till den. Ska googla och kolla om den är för mig.
    Tack för tipset! :)

    Tack för dina tips! Ska kolla på youtube-klippet du länkade till också. :D
    300:an borde fungera för mig? Det låter jättebra, ska kolla upp den lite närmare då.
    Vet du möjligtvis när den börjar säljas igen? Den verkar inte finnas på lager med dockningsplatta enligt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1223649 .

    Det är sant, för större skolarbeten kanske office är att föredra. Jag skriver antingen i Office eller LaTeX när jag gör mina uppsatser. Jag vet att det ska finnas något office-liknande till Android, men hur bra det är, det vet jag inte.

    Vad innebär "ett redigt case"? Är det någon form av skydd för plattan? Det låter i så fall som en bra idé att införskaffa om plattan ska dras fram och tillbaka till skolan.

    Nu har jag flera olika plattor att kolla in, tack för tipsen! :D
    Kommer ni på fler plattor som kan vara av intresse får ni gärna skriva.

    Tack på förhand,
    SnoStaz
     
  8. Rillerullgrus

    Rillerullgrus Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2012
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jo om jag inte fatta min android-guy (läs: kompis) fel så ska faktiskt Microsoft släppa någon officiell Officelösning till androidplattor framöver. Vad denna kommer att kosta har jag ingen aning om men köper du 300:n så får du med Polarioffice och sedan finns ju Google Drive (gamla Google Docs. som alternativ). Det finns ju som tidigare känt några flaws med Google Drive men duger som sagt till mindre grejer och anteckningar.

    Med ett redigt case menar jag något i still med detta: http://www.amazon.co.uk/gp/product/B007X5ZFAU/?tag=swedroid-21 .
    Alltså ett fulltäckande skincase som skyddar hela plattan. Finns en tråd där 300:a-ägare har provat lite olika varianter, mycket värd att kika närmare på.

    Just det. Angående lagerstatus så beror det ju på att ASUS helt enkelt inte hinner producera plattor i den takt som de säljer. Antar att deras fabriker pumpar på så gott det går men "tyvärr" så är det ju en populär och prisvärd produkt, visst är det fördjävligt!:P


    Tror det var allt för den här gången.
    Jag svarar gärna på frågor om du har angående just 300:n.

    MVH
    Rille
     
    SnoStaz gillar detta.