Surfplatta

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Sorid, 23 jan 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Sorid

Sorid Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Tjena!
    Jag är väldigt sugen på en surfplatta och har kollat på Asus Eee Pad Transformer TF101 16GB och Samsung Galaxy Tab 10.1 men har svårt och bestämma mig! Vilken tycker ni jag ska välja?

Skickat från min Samsung Galaxy S2

2. zaragon

zaragon Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

Traffan med docka, lägger jag min röst på. Att ha en docka till Transformern tar bort exakt (eller nstan) alla nackdelar med att ha en surfplatta istället för en dator.

3. Sorid

Sorid Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Jo jag är mest inne på Transformern just för att man kan ha tangentbord till. Är det möjligt att även connecta en mus till den?

4. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Det ska inte vara några problem. Men räcker inte musplattan då? Det är ju ett batteri i tangentbordsdelen också, så när du kör med tangentbordet får du ännu bättre batteritid. :)

5. Sorid

Sorid Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Det låter ju riktigt bra!
    Jo självklart, men jag tycker att det kan va lite jobbigt med musplattan om mam sitter en längre stund :)

Last edited: 25 jan 2012
  6. zaragon

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

Det går utmärkt att koppla mus till traffan, men jag har aldrig gjort det annat än för att testa.

Och musplattan har jag också bara använt ett fåtal gånger. Men petar på skärmen, och efter en vecka känns det så naturligt att du intuitivt gör det på varenda laptop du kommer i kontakt med (så blir dina kompisar sura för att du sätter fingeravtryck på deras blanka skärmar). Musplattan på min traffa är avstängd hela tiden (utom när någon ska låna den - då måste jag sätta på den, för annars fattar de inte hur man navigerar).

7. Sorid

Sorid Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Hehe :)

Hur är utbudet av appar till 3.0? Och kommer den få ICS?
    Och tror ni priset kommer sjunka inom en snar framtid?

Last edited: 25 jan 2012
  8. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Det är samma utbud till alla versioner av Android, med undantag för 1.5 och äldre versioner.

9. Sorid

Sorid Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Det jag menade var att är dom anpassade så att dom ser OK ut på Honeycomb? Har läst på flera reviews och andra kommentarer om Transformern att apparna inte är speciellt anpassade till 3.0.

Fast det kanske är fixat?

10. zaragon

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

Många appar är anpassade och de som inte är det är i högsta grad användbara. Det största problemet är kanske att Wordfeud bara körs i porträttläge, även om man har dockan inkopplad. Så nr man växlar till Wordfeud (och ett fåtal andra appas och spel) måste man ställa hela skiten upp för att se appen på rätt håll.

Detdär beskrev jag inte för att jag utgår från att allla spelar wordfeud, utan för att beskriva på vilken nivå appstödsnivån ligger. Det ena är alltså problemet med landskaps/porträttlägeslåsning.

Det andra problemet jag ser är anpassning efter tangentbordet. Vissa spel går att spela med piltangenterna, vilket gör en fantastisk skillnad mot att styra med tummarna på skärmen. Men andra appar, är inte så bra på att förstå t ex piltangenttryck. Värst är det med gDocs-appen, där man t ex inte kan stega upp och ner i raderna med piltangenterna. (Inmatning med tangentbordet gå ju såklart bra annars. Och på tal om inmatning så har jag stött på någon enstaka app som tolkar tangentbordet som om det hade amerikansk layout, så att åäö blir andra tecken och så)

Två andra saker kan jag nämna. Det ena är appar som inte är särskilt designade för surfplattor. Förmodligen hör de flesta apparna till denhär gruppen, men det gör inte så mycket. Det är inte som på iPad där man i princip inte kan köra en iPhone-anpassad app alls. Nej, i regel ser apparna bra ut, fast kanske lite missanpassade när det gäller storleken på knappar i förhållande till hela skärmen, eller det kanske varit smidigt om man fått se saker i två kolumner. Men det ser sällan fult ut och är inte osmidigt (bara inte optimalt supersmidigt).

Den andra saken är att de allvarliga problemen (som att piltangenterna inte gör något, att appen tolkar fel tb-layout eller att låst porträttläge är störigt när man har dockan i) är ganska ovanliga och jag tycker inte att de är avgörande. Finns det en app som funkar dåligt på surfplattor, så finns det en annan som gör samma sak och funkar bättre. Nåja, det finns inga appar som gör samma sak som Wordfeud eller gDocs, men man får stå ut med att hålla plattan på höjden när man måste lägga, och man får använda Evernote eller Polaris Office eller nått annat istället för gDocs. Ergo, Det mesta funkar väldigt bra och det blir hela tiden bättre och bättre.

(Jag ska säga att jag hade höga förväntningar på gDocs i traffan och blev ordentligt besviken. Jag använder gDocs en massa i skolan och privat, och tycker att Google borde prioritera en så viktig tjänst högre på sina plattformar. För det är inte piltangenterna som är det största problemet, utan att Androidappen överhuvudtaget är den förmodligen sämsta jag stött på av alla appar när det gäller både funktion och utseende i Redigera-läget. Men jag hoppas på förbättring här snart...)

11. Sorid

Sorid Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Så med andra ord så fungerar apparna bra överlag? Är riktigt sugen på en transformer just nu :)

12. zaragon

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

Japp!

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.