Surfplattor med Rockchip 3188 quad core

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av botze, 11 mar 2013.

  1. Soniz

    Soniz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2013
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

  2. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Den är ju helt ny. Om jag var dig skulle jag ta det lugnt tills jag hittade en väl beprövad ROM som har uppenbara fördelar gentemot din nuvarande, innan jag gav mig på att flasha. Och, försöka ta reda på vilken padda jag faktiskt har. ;)
     
  3. Soniz

    Soniz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2013
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hehe, ja du har nog rätt.
    Enligt denna verkar det stå likadant om U30GT i Antutu.
    http://blog.mcbub.com/index.php/new-items/cube-u30gt2-peas-2-quad-core-rk3188-tablet-pc-review/

    Dvs rk30sdk och armv7.

    Men denna då: http://www.arctablet.com/blog/forum/cube-tablets/cube-u9gt5-u9gtv-rk3188-quad-core/
    Den är ju t.om officiell? : )
     
  4. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Vad är det som gör den "officiell"?

    Den enda officiella Cube -sidan jag känner till är http://www.51cube.com/en/. Om man söker på "dowland" på den sidan (underbart va) så finns det bara en fw där till U9GTV och den är från november, alltså knappast för den "nya" U9GTV.

    För övrigt görs det reklam på deras startsida för en platta vid namn "U33GT" med identiska specs som "nya" U9GTV. Dock kommer man ingenstans om man klickar på den. Kanske kom de till slut på att två olika plattor inte bör ha samma namn (duh)?
     
  5. Soniz

    Soniz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2013
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Haha, ja gick in på den sidan jag också och i ett försök att få lite klarhet.
    Jag köpte att killen som skrev inlägget skrev att den var officiell, men det kanske inte stämmer då. U33GT skiljer sig dock på kameran då den har 5mp mot U9GTV 2mp. En jäkla skillnad...
     
  6. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Aha ok. Alltså den kan mycket väl vara "officiell", det är inte helt lätt att förstå något på deras hemsida... finns många sidor som påstår sig vara "officiella" men inte är det. Det enda jag vet är att på kartongen när man köper Cube -plattor står www.cube51.com så den måste vara officiell.

    Varför inte regga dig i forumet och fråga dem på vilket sätt den är officiell, och på vilket sätt den är bättre än befintlig firmware!
     
  7. Soniz

    Soniz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2013
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER


    Precis vad jag pysslat med sen senaste inlägget!
     
  8. poengstr

    poengstr Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2013
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Efter att ha läst allting och varit delaktig i denna tråd är jag ännu mer nöjd med mitt pipo m9 köp :)
    Hoppas ni med cube får en rom som löser era problem så snart som möjligt!
     
  9. shcizo

    shcizo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    198
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    mm, man kanske ska satsa på en M9 istället alternativt göra som jag tänkt, nämligen att vänta en eller två månader tills de skickar plattorna med nyare firmware som fixar WiFi
     
  10. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Jag vill dock poängtera att cube som märke inte gör dåliga plattor, de verkar tillhöra de mer seriösa kina - tillverkarna. Jag har en Cube u20 gt, en äldre platta med rk3066, och är hur nöjd som helst med den - blixtsnabb, jättebra wifi - mottagning och bra högtalare.
     
  11. ssspacman

    ssspacman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2013
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Har inte hunnit testa min cube hemma ännu men hittils är jag nöjd.

    Fullhd via youtube funkar fint, Antutu ger ca 16400-16700. Första testen gav dock bara något på 13000 men det var ännu då det ännu tog flera minuter att starta cuben.

    Nenamark2 gav 59.7fps.

    Quadrant gav något mellan 5000 och 6000, minns inte riktigt men det kan ha varit runt 5400.

    Har instalerat flera appar, alla fungerar, jag gillar Vevo, dock så ger appen inte fullhd. Blackmart är installerat men har inte registrerat playstore ännu. Skärmen är bra, ljudet också ok åtminstone på Vevo och Youtube.

    Swefilmer, dreamfilm och svt play funkar också klockrent, dock så kunde ljudet kanske ha varit en aning högre.

    Den blir given i present imorgon åt ett av mina barn så jag kan inte säga så mycket om wifi ännu då jag inte provat den hemma, åtminstone fungerar wifin mellan 2 våningar då jag testade dela från telefonen.

    Nu startar den varje gång inom 30 sekunder så det var nog någonting som installerades vid de första omstarterna då det tog flera minuter.

    Ser ingen orsak att byta firmware ännu, kommer nog att byta men jag låter andra testa först. Ska bli intressant då jag kopplar den till tv via hdmi och ser hur det ser ut på stor skärm.
     
    Last edited: 5 apr 2013
  12. HMB

    HMB Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2011
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Nu har jag fått min Cube U30GT2, väldigt nöjd hittills, enda jag har att klaga på är att ljudvolymen är rätt låg.

    Det första jag gjorde med plattan var att flasha in mjukvaran från denna länk: http://www.freaktab.com/showthread.php?4351-Cube-U30GT-2-(1-03)-900-supersport-ROM OBS! Man måste hålla in både vol+ OCH power för att komma in i flash mode.

    Resultat:

    NenaMark2: 59,6fps.

    Quadrant: 5459.

    Antutu: 16635.
     
  13. Soniz

    Soniz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2013
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Quadrant: 4800
    Nenamark: 49.5 fps

    Får U9GT5. Antar att det beror lite på den högre upplösningen? Men lite klent ändå? Hur överklockar man processorn? Folk skriver att de kör den i 1.8ghz, men jag hittar ingenstans om hur man gör.

    Annars har jag lagt in ny rom och firmware. Ingen större förbättring på wifin, väldigt ojämn.
     
  14. shcizo

    shcizo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    198
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    kul med lite nya positiva erfarenheter och lyckade flashingar i denna tråd efter kissidors trista sorti. nu blev lite mer sugen på en cube igen
     
  15. sydeu

    sydeu Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 578
    Mottagna gillanden:
    426
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    ROM:
    iOS 12
    Precis beställt en chuwi v88, 7,85" platta med rk3188, spännande! :)
     
  16. Soniz

    Soniz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2013
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Fler reflektioner.
    Batteriet står på 13% nu efter 6.5 h skärmtid. Wifi har stått på "Behåll wifi i viloläge" - alltid. Dock så är wifin ofta av när plattan varit i viloläge ändå, av någon anledning. Ljusstyrkan ca 50%.

    Har bytt plats på routern och nu fungerar wifi lite bättre iaf. Den ligger dock alltid ungefär 10 pinnar sämre än min förra platta när man kör Wifi-analyzer.

    Tar wifi-vågor alltid den kortaste vägen? Eller kan de skruva sig genom öppna dörrar t.ex? : )
    Frågan om överklockning kvarstår också, om nån sitter på ett svar.
     
  17. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 226
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    jag gläder mig osjälviskt åt att det iaf gått bättre för er andra cubeköpare :)
     
  18. Soniz

    Soniz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2013
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    hehe, mm..beundransvärt av dig! Kommer det dock inte nått som fixar wifin är plattan värd nada för mig och jag måste investera i nått nytt.

    Inga framsteg alla för dig annars ? Lika dött?
     
  19. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 226
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    det var så jag tyckte också, att den var praktiskt taget oanvändbar med så kasst wifi - så det var inte mycket annat att välja på än att flasha om den. fast jag trodde ju inte det skulle sluta så illa förstås.

    den är likadan. jag tänkte följa de råden jag fått om att försöka skicka tillbaka den och få den åtgärdad, men jag har haft lite att stå i och inte haft tid att maila dem än.

    nu är det här självklart sura pengar för mig, men det är dock ingen katastrof - annars hade jag säkert varit mer upphetsad över det hela och inte som nu tagit det med ett förhållandevis filosofiskt lugn.
     
    Last edited: 6 apr 2013
  20. HMB

    HMB Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2011
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Nu har jag inte testat min så mycket men Wifi fungerar riktigt bra för mig, fick ut cirka 25MBit (både download/upload) när jag befann mig cirka 6-7m från routern med några betongväggar mellan.