Fråga: Svart/Oläslig skärm i soljus med solglasögon på'

Diskussion i 'Google Nexus' startad av licro, 12 aug 2012.

  1. licro

    licro Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2010
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Upptäckte något ganska otroligt idag, sitter ute i solskenet och läser på min Nexus när jag får för mig att spela en stund vänder på plattan och helt plöstligt blir skärmen svart.
    Jag börjar med att jag kollar inställningarna och se så jag inte håller för någon ljus sensor men allt är som det ska. Börjar bli mer och mer iriterad när jag inte heller hittar någon om detta problem på google.
    Så jag tar av mig solglasögona och skärmen är på sätter på mig dom igen och skärmen är svart, vrider på den så att den är stående och skärmen är på, vrider på den igen så att den ligger ner och skärmen är återigen svart :banghead:

    Kan man inte ha nexusen ute i solsken med solglasögon på och i liggande läge eller har jag sådan otur att just mina glasögon inte fungerar? Jag har synfel så jag har glasögon med styrka.

    Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 2
     
  2. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Antar att dina solglasögon är polariserande och så även Nexusens bildskärm, verkar det som. Polarisering är som ett galler som bara släpper igenom ljus som svänger i en viss riktning. Om man kombinerar två polarisernade filter som går vinkelrätt emot varandra kan inget ljus komma igenom. Gissningsvis är det detta som händer.
     
    tidsoptimist, victorino och licro gillar detta.
  3. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Jag förstår inte alls vad som händer egentligen? Du ser inte skärmen med solglasögon på? Eller blir skärmen svart helt plötsligt?

    Vad har något med solen att göra? Eller ser du inte vad det står för att solljuset reflekteras i skärmen?

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
     
  4. licro

    licro Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2010
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Sådana här svar gillar jag man både får en förklaring på sitt problem och lär sig något nytt, men varför fungerar den i stående läge med solglasögona på. Beror det på hur polariseringen ligger längs med skärmen och glasögona? Då kommer det även fungera om jag vrider på min glasögon? Detta måste testas....... och det gjorde det lustigt :-) men också irriterande blir inte att ligga i solstolen och spela något på nexusen.

    Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 2
     
  5. Antdroid

    Antdroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    29
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    MI 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    MI 12
    Övrigt:
    Acer Chromebook R13
    Tror ganska säkert att det är som Asawi säger. Polarn visade symtomet för ett par veckor sedan. Jag hade köpt fejk brillor från ebay. Han kollade om dom vart polariserande mot sin telefon. I ett läge blev skärmen helt svart. Och det räckte med att han vred den lite så kom bilden tillbaka. Så det är nog helt ok.

    :cool:
     
  6. jishi

    jishi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2010
    Inlägg:
    610
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Du kan alltid luta huvudet lite åt sidan :-) mina polsrisersnde glas verkar ha ca 45 grader polariseringsfilter,så det funkar både i landskape och portrait (blir dock lite mörkare än om jag skulle mstcha polariseringen)

    Om ni undrar vad det är bra för så är det för att det filtrerar bort reflektioner, blänk och reflektioner i glas tex. Det gör också att du kan se igenom vatten bättre då himmelreflektionen försvinner. När ljus reflekteras mot en plan yta så är det bara ljus åt "rätt riktning" som reflekteras, därmed blir reflektionen rakt polariserande, som sällan matchar dina solglasögon.