Svensk APN-app

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av mannyb, 9 okt 2010.

  1. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Jag lyckades inte hitta någon befintlig tråd om detta, men om det här är en dublett så får ni gärna hänvisa mig till den.

    Vi ser om och om igen folk ha problem med APN - både för att de inte har full koll på vad det är och för att det är ganska förvirrande att mata in själv om man inte har dator/telefonvana. Mycket kan bli fel och det är många fält som är snarlika varandra och det är många felaktiga APN-inställningar som flyter omkring på nätet.

    Tanken är att appen vid körning först och främst försöker ta reda på vilken operatör det installerade SIM-kortet tillhör och sedan installerar korrekt APN - dock först efter att ha tillfrågat användaren vad han/hon vill göra.

    [​IMG]
    (Mockup)

    Nu vet jag för all del inte om det ens är möjligt att låta en app skapa/installera APN, men jag skulle gissa att det är det då APNDroid kan modifiera befintliga APN:er.

    Nu kanske någon påpekar att om man inte har tillgång till datatrafik så kan man heller inte komma ut på Android Market och installera appen, varför det är meningslöst att skapa en sådan app, men det går förstås utmärkt att ansluta till Market via wifi, vilket inte kräver någon APN.
     
  2. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Jag vet inte säkert hur det är med moderna telefoner, men när jag köpte min HTC G1 så var den helt oanvändbar tills man knutit den till sitt google-konto. Det var inte heller möjligt att använda wifi innan man fått fart på telefonen. Det enda som man kunde göra (och var tvungen att göra) var att manuellt redigera sina APN för att sedan logga in på google-kontot.

    Först därefter gick det att surfa med telefonen, använda market och använda wifi.

    Precis som du säger är det ofta frågor om APN, många får det att fungera genom att knappa själva, men ibland blir det bara halvbra, t ex kanske de får problem med MMS. Ide'n är utmärkt, men jag tror bara att den är användbar för de fall då man byter till ett nytt simkort från en annan operatör. För nya användare hjälper inte denna applikation, då återstår bara att googla och läsa på eller hoppas på att telefonen levererades med en färdig lista med relevanta APN.

    m v h Henrik
     
  3. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Det där försvann för länge sedan (i 1.5 tror jag), numera kommer man åt telefonen och därmed wifi även utan fungerande APN.