Svensk App - Inköpslistan

Diskussion i 'Applikationer' startad av Nikdroid, 26 maj 2011.

1. Nikdroid

Nikdroid Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Ah den har buggat loss lite, sorterar åt fel håll :) bra att du uppmärksammade det.

Btw : Funderade på att ändra Spinnern i Inköpslistan så att man väljer kategori där istället för vilken lista man vill se varor från. Vad tror ni om detta?

2. j0nkan

j0nkan Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ett hett tips är att koppla denna app till Livsmedelsverkets databas över näringsinnehåll i våra matvaror. Så man vet ex. hur mycket energi det är i en limpa man bakat, hur mycket vitaminer det är i den hempressade juicen osv.

Sök näringsinnehåll - Livsmedelsverket

3. EvilEva

EvilEva Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!
    Jag är på det hela nöjd med appen och tycker att den är värd sina kronor :-)
    (Höll dock på att bli galen första gången jag var och handlade - sambon hade lagt in alla varor utan kategori, eftersom det var storhandling med två barn var det ett evigt scrollande, springande och styrande av tung vagn med en hand... Inköpen tog säkert dubbelt så lång tid...)

Men, med kategorier är det riktigt bra!

Vad jag skulle vilja ha är lite större flexibilitet - standard är inte så mycket för mig, tycker det går supersnabbt att lägga till basvarorna som mjölk och fil utan att ha dem på en standardlista. Tar längre tid att ändra mängd på befintlig lista.

Följande har jag kommit fram till efter några listor och shoppingturer:

- Möjlighet att lägga till egna kategorier och ändra befintliga hade varit optimalt - då kunde jag skapa kategorier efter min affärs varu-gruppering.
    - Möjlighet att ändra sparade, exporterade listor som ligger i "mina inköpslistor" OCH sedan uppdatera/exportera på nytt mot "inköpslista". Som det är nu säger listan bara att den redan är sparad när jag försöker exportera en redan exporterad.
    - I "inköpslista" vore det bra att kunna välja vilka listor (mina inköpslistor) man ska importera dit - och kunna ta bort en hel lista därifrån.

Har inte provat kokboken ännu, och jag är tveksam om jag kommer att använda den. Men för min del får den gärna finnas kvar, idén tycker jag ändå är bra.

:-)

4. Nikdroid

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Haha det första scenariot lät jobbigt :) Vad det gäller kategorierna så har jag funderat på att ändra så man kan göra om dom själv men problemet då är att bilderna jag nu "hårdkodat" (satt till ett specifikt namn) kommer försvinna. Skulle kunna lösa det med färger eller dylikt som man fick välja själv.

Vad det gäller uppdatering så antar jag att du menar att om du försöker spara en lista från Mina Inköpslistor som redan finns så uppdateras det som finns (mängd och eventuella nya varor) i Inköpslistan istället för att bara säga "nej du får ej spara redan sparad lista".

Tyckte det sista med import från Inköpslistan lät smart så försöker få med det oxå till nästa uppdatering.

5. EvilEva

EvilEva Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det var inte bara jobbigt - det var kaos.... :-D

Jag tror du har förstått vad jag menar med punkt nr 2.
    Men, för att förtydliga ytterligare: Jag gör en inköpslista, som heter tex "Ica onsdag", och trycker 'spara till inköp'. Men så kommer jag på några fler varor som jag vill ha med på "Ica onsdag", då vill jag kunna skriva in det och exportera "Ica onsdag" en gång till till Inköpslista och därmed få med även de nya sakerna och eventuellt nya mängder.

Nu kan jag visserligen spara nya poster direkt i inköp, men då blir det lite rörigt för mig - jag vill gärna hantera listor - säg att ska till Ikea, Bauhaus och Ica på samma dag, då vill jag ju gärna göra tre listor som jag kan uppdatera via själva listorna och inte via den stora inköpslistan.

När det gäller kategoribilderna är det ju lite synd att bli av med dem. Ett alternativ är ju att ha kvar dina default som ej redigeringsbara, och bara ges möjlighet att skapa egna med färgkod.
    Det som kanske vore vettigt då är någon slags smart funktion, så att de kategorier man väljer oftast kommer upp överst i kategorilistan, annars blir det en väldigt lång lista att scrolla igenom när man lägger in varor..

För mig skulle skapa-kategori-funktionen höja användandet avsevärt, för så som den butik jag handlar i är uppdelad, så passar inte standardalternativen något vidare. Jag vill heller inte rota i dem och ge nya förslag, för det kan aldrig passa alla...

6. Nikdroid

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Nu la jag upp en apk med lite nya ändringar.
    Själva samspelet mellan samlingarna och Inköpslistan ska vara smidigare.
    Gjorde en kort video om det om någon är intresserad av hur den fungerar.

7. PsychoCheF

PsychoCheF Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Har du tittat något på att få in funktionen för delade/syncade listor?

Tycker din app ser trevlig ut, men vi kan inte vara utan listsync (ourgroceries) här hemma :)

8. Nikdroid

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Yes, skulle vilja ha det själv nu när flickvännen skaffat en Droid :)
    Evernote verkar väldigt lätt och smidigt att använda men kräver att man har ett konto och den appen installerad.
    Har även tittat på att göra det själv via en webbserver men kommer ta en stund att utveckla då jag måste göra allt själv.

Så ah för att svara på din fråga kommer det nog ta en stund till innan det kommer tyvärr.

9. Nille83

Nille83 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Har bara lite frågor. Varför ska appen ha tillåtelse till detta?

Tjänster som kostar pengar
    Skicka sms

Dina meddelande
    Ta emot sms, läsa sms eller mms

Kontroller för maskinvara
    Ta bilder och spela in videoklipp

Dina personliga uppgifter
    Skriva kontaktuppgifter

Telefonsamtal
    Läsa telefonstatus och identitet

Last edited: 11 aug 2011
  10. Nikdroid

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Okay np.
    1. Skicka listor som SMS.
    2. Ta emot listor från SMS.
    3. Ta bilder på listor man gjort.
    4. Kontaktuppgifter är egentligen missvisande då den behöver tillgång till SD-kortet för att kunna spara filer (bilder) där.
    5. Denna har jag för att läsa ut vilken telefon man använder (HTC- har endel specifika funktioner som inte funkar för andra utgivare).

Kan passa på att säga att jag la upp en ny APK med många förbättringar som inte syns så mycket men är väldigt bra att ha. Sänkte dessutom priset på appen till 8 spänn.

11. tom

tom Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

En sak jag finner lite irriterande är att kategorierna på varor inte sparas. Tar onödigt lång tid att göra samma sak varje gång man ska handla

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk

12. johspo

johspo Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag har följt tråden sedan den skapades med stort intresse men först förra vecka
    fick jag ändan ur vagnen och köpte appen. Jag är mycket nöjd so far men har några synpunkter.
    De är inga nyheter, jag tror att alla redan varit på tal, men jag vill ändå visa på att vi är fler som är av samma åsikt.

Here we go...

Min första och högsta önska är att man ska kunna sortera kategorierna manuellt efter
    hur butiken har varorna placerade.
    Det bästa hade varit om man kunde spara sina favvo-butikers respektive sortering i
    en lista som man sedan kan välja ur beroende på var man ska handla.
    Jag skulle oxå helst se att det gick att skapa egna kategorier. Någon sa tidigare
    att du kan ha dina default-kategorier kvar, men med möjligheten att lägga till egna. Works for me...

Avbockade varor borde enligt mig flyttades till slutet automatiskt utan att man
    behöver sortera om listan.

Hade varit bra om kategorierna sparades till varorna vart efter man lägger till dem så att varulistan med tiden blir "smartare".

Jag skulle tycka att ett web-GUI hade varit användbart när man sitter vid datorn och
    planerar inköpen.

Sammanfattningsvis tycker jag att appen är riktigt bra och fixar du till så att man kan sortera listan efter eget tycke så får den en :D av mig.

Jag ska nu bara få min fru att förstå hur denna app kan förbättra våra liv. Jag har precis lyckats få henne att använda min gamla SGS, om än efter ett visst mått av övertalan/tvång :)

Keep up the good work...

13. miloudot

miloudot Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    224
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 Pro XL
    +1! Detta är det enda jag saknar.

14. Nikdroid

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Hej och tack för bra feedback.
    Nästa version kommer innehålla möjlighet att skapa egna kategorier och sortera dessa efter eget tycke.
    Ska även lägga in ett option att låta appen spara mängd och kategori för en vara så man slipper trycka in det varje gång.

Webbgui kommer tyvärr dröja ytterligare då det är en väldigt stor feature och jag har inte tid med det just nu.

johspo gillar detta.
  15. sefrearo

sefrearo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Är detta någon som går att "bygga" in?

https://swedroid.se/forum/57621-sokes-lagerapp-med-bestallningspunkt.html

I er app kanske man inte behöver scanna in varan, utan när man bockar av den i appen att man handlat den så finns den med i "lagret".

Kanske till och med kan utnyttja detta genom att recepten talar om vad som finns hemma och vad som behöver inhandlas.

16. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    När du så småningom tittar på en webservice - kolla på appen OurGroceries.

Det är så jäkla smutt att den pushar ut ändringar så man kan gå med varsin telefon i affären och bocka av olika saker. Alternativt så kan en sitta hemma och fylla på listan medans en annan handlar.

PS. Versionshistorik i första posten brukar vanligtvis vara sorterad åt andra hållet - senaste först! DS.

17. DanielMalmgren

DanielMalmgren Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Bump?

Vad hände med den här appen egentligen? Tröttnade utvecklaren?

Har letat och letat efter vettiga appar för inköpslistor. Det finns ju uppsjöar av dem, den ena sämre än den andra. Det här er ett av de projekt som verkar mest lovande. Det enda som egentligen saknas är något vettigt sätt för frugan (i mitt fall då) att mata in själva inköpslistan på datorn så jag kan få upp den i telefonen...

/Daniel

18. PsychoCheF

PsychoCheF Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Testa OurGroceries
    Synkar inköpslistor mellan android/iphone/pc.

19. DanielMalmgren

DanielMalmgren Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Mmm, kanske ska testa den, har hört fler tala väl om den. Men egentligen skulle jag ju vilja ha en app på svenska med förinlagda varor på svenska att välja på. Plus att jag gärna vill gynna svenska utvecklare. Men man kan väl kanske inte få allt...

/Daniel