Svensk Firmware

Diskussion i 'Galaxy i7500' startad av UrbanP, 27 okt 2009.

  1. UrbanP

    UrbanP Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej!

    Ny på detta forum och nybliven ägare till en Samsung Galaxy.

    Beställde den av Pixmania och antar att det är en parallellimporterad lur jag fått. Menyerna är på engelska och handböckerna också (eller på spanska etc.).

    Nu är det så att jag helst skulle vilja ha svenska menyer och eventuella andra anpassningar för den nordiska marknaden, som Samsung själva uttryckte det, inlagda i operativsystemet.

    Någon vänlig själ som kan visa hur man:

    1. Tar en backup av befintlig mjukvara på telefonen.
    2. Uppgraderar firmwaren till en mer lämplig dito.

    Batteritiden är ju riktigt kass så det vore bra om en uppdatering fixade även denna bugg (?).

    Jag har gått lite vilse bland all information och brutna länkar så jag provar detta innan jag skickar in telefonen till en servicefirma. Ringde nämligen Samsungs support och enligt dem så kunde endast en serviceverkstad byta språk i operativsystemet då språket är helt integrerat i detsamma.
     
  2. Simon G

    Simon G Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2009
    Inlägg:
    232
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Kolla först vilken firmware-version du har. Om jag inte misstar mig innehåller nämligen den senast firmwaren Svenska menyer...

    Du ser vilken firmware du har här:
    ->Settings ->About Phone -> Baseband version... senaste är I7500XXII5...

    Har du senaste borde du kunna ändra språk under Locale & Text

    Svenskt tangentbord och ordlista får du fprtfarande (tror jag) tanka från Market....

    Lycka till!
    /Simon
     
    Last edited: 27 okt 2009
  3. UrbanP

    UrbanP Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Min firmware-version är I7500JVIG4.

    Mina befintliga språkval under "Locale & Text" är Engelska, Tjeckiska, Tyska, Spanska, Franska, Italienska, Holländska, Polska och Portugisiska.

    Då återstår problemet hur jag får in firmware-version I7500XXII5 ???

    Den medföljande programvaran (Samsung New PC Studio) har jag provat med det kommer upp ett meddelande som säger att telefonen stöds inte. Mycket, mycket märkligt. :-(
     
  4. jimli128

    jimli128 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2009
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Grattis till din nya Galaxy! Det finns mycket att lära. Jag har haft min i en vecka, men jag har fortfarande hundratals med frågetecken. Som tur är finns detta forum.
    Sök runt lite så kommer du bla att hitta att PC Studio inte stödjer Galaxy ännu. Men det ska iofs kunna stödja uppdatering av Galaxyn. Har dock inte fått det att funka själv. Men jag sitter iofs med den nyaste firmwaren.
    Har du testat att bara uppdatera via den?

    Annars hoppas jag på att ngn annan pekar dig i rätt riktning.

    Lycka till!
     
  5. Fooseb

    Fooseb Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Senaste firmware har du här http://www.frandroid.com/forum/viewtopic.php?id=3361 i post nr:16 på den sidan. Och Odin har du här http://www.megaupload.com/?d=8DURZPVP

    NOTE: Detta är dock inte en FW med nån form av nordisk CSC. Nordisk CSC (vilket troligen kommer att vara tele2) får vänta tills det släpps en ny FW ifrån just tele2 :) Dock så kan du strunta i CSC-filen när du uppdaterar, om du nu inte vill ha de operatör-specifika prylarna ie O2-Internet appen etc ;)

    Vassego

    Edit: hoppas att det är ok att jag länkar till dessa här på forumet, herr moderator?

    Fixed
     
    Last edited: 27 okt 2009
  6. Matenrou

    Matenrou Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    612
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Min fungerar att uppdatera via pc studio, kanske något med drivrutiner?
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om det är möjligt, så länka hellre till de forumtrådar där länkarna framgår. Kanske framförallt för att man då får tillgång till mjukvara som är ajour, direktlänkar till ROM-filer blir snabbt brutna och inaktuella.
     
  8. calm

    calm Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag har I7500XXII8 (fick hem Galaxyn i torsdags)
     
  9. esseven

    esseven Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2009
    Inlägg:
    406
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Samma här, det är senaste va?
     
  10. MadMartigaN

    MadMartigaN Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    306
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 2
    ROM:
    Vanilj
    Japp. :)
     
  11. UrbanP

    UrbanP Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tack allihop, och tack Fooseb för länkarna! :-)

    Efter att jag hittat en manual över hur man använder Odin så gick det hela klockrent, så nu har jag svenska menyer etc.

    Någon som vet om man vinner något på att uppdatera från I7500XXII5 till I7500XXII8 ?
     
  12. esseven

    esseven Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2009
    Inlägg:
    406
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Bra, jag är glad att jag inte började roota och greja. Känns som om den är fullständig som den är :). Det jag skulle vilja ha är vpn och ssh men man kan ju inte få allt. Det kanske kommer gå att ordna med nån applikation framöver...
     
  13. Fooseb

    Fooseb Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Det är bara vissa nya telefoner som kommer med II8 än så länge. Finns ingen officiell update för oss andra. II8 och II5 är i grunden samma uppdatering, enda skillnaden är att II5 är September updateringen "Release nummer 5" och II8 är September uppdateringen "Release nummer 8". Tvivlar på att det hänt så värst mycket mellan dessa releaser.

    Enda sättet för oss andra att få II8 är om någon som har en telefon med den FW'n tar en nandroid backup på sin telefon (fabriksåterställd) och bjussar oss andra på dessa filer. Det enda jag skulle vilja ha från dessa backups är CSC-Filen, så man kan konvertera sin telefon till den nordiska releasen av Galaxy (istället för den tyska).
     
  14. Mike

    Mike Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2009
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har också en lur från tyskland. Hur skulle man kunna byta ut CSC-filen? Och vad är egentligen skillnaden på den tyska releasen och den nordiska?
     
  15. Teji

    Teji Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2009
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Vi med den tyska har någon extra Browser och massa tyska bokmärken, för att nämna något.

    EDIT: Är det inte någon som tagit backup -flashar på den svenska än? Vore toppen med en artikel i wikin och lite filer.