Svensk Legend aldrig operatörslåst?

Diskussion i 'Legend' startad av Anderoid, 22 jan 2011.

  1. Anderoid

    Anderoid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag har just bundit om mitt ab. hos Tre och fått en Legend. Jag tänkte lägga ut den på Tradera och inhandla en annan mobil i stället. Den ene säljaren sa att Legend (eller alla Htc?) aldrig är operatörslåsta, men på deras webbsida står den som låst. Jag har inte något annat simkort att testa med just nu, och undrar därför om någon vet att det stämmer att de aldrig är op.-låsta?
     
  2. AntonB

    AntonB Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2010
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Är det tillåtet att sälja sin telefon om man fått med den på ett abonnemang? Vad skulle hända om man typ bryter mot abonnemangsvillkoren. Vill Tre ha tillbaka telefonen då eller kräver dom en summa pengar?

    OnT: Min är inte operatörslåst och kommer från tre..
     
  3. Anderoid

    Anderoid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Ja det är inga problem, det man förbinder sig till är ju bara att betala månadsavgiften för ab under avtalad tid.
    Har du köpt/fått din när du tecknade abonnemang hos Tre? I så fall är det ju bekräftat att de är olåsta. Eller var. För det verkar som att de slutade sälja dem idag. I morse fanns Legend i deras webbutik, och jag köpte en afk idag. Men när jag kom hem fanns den inte längre kvar på webben.
     
  4. magkliarn

    magkliarn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    I 3:s allmänna villkor finner man följande:

    "Produkten är, om inget annat anges, operatörslåst till 3. På din begäran och mot avgift, ger vi dig koden för att ”låsa upp” den. Detta förutsätter att det är du som äger Produkten och att det inte finns några utestående skulder eller Bindningstider kopplade till Produkten samt att du i övrigt har följt Avtalet."

    Dock verkar ju detta inte vara sant i Legends fall, då den till synes inte är operatörslåst trots att den faktiskt står som det på deras hemsida (nu verkar de å andra sidan, precis som tidigare nämnts, tagit bort telefonen från densamma). Men tydligen ska fallet varit likadant med åtminstone Desire - den verkar heller inte vart operatörslåst via 3 enligt vad folk säger.

    Det är med andra ord en aning förvirrande det här. Tur att jag köpte min Legend olåst och sedan skaffade ett abonnemang till den, så slipper man tänka på sånt här ;)
    Men det är en god idé att sälja av den om det är en annan du vill ha istället. Det är inga problem alls.
     
  5. Anderoid

    Anderoid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Ja det är lite förvirrande. Officiellt står det att de är låsta, och det fick jag också först höra i butiken, innan den till synes mer erfarne säljaren sa att det faktiskt inte är så. Jag har också fått det bekräftat av Tre:s kundtjänst. Först var svaret att ALLA mobiler med abonnemang är låsta, efter att han lagt luren och kollat runt med sina kollegor bekräftade han att bl.a. Legend, Desire, Gratia, Samsung Galaxy S och någon till säljs olåsta.
    Jag har också pratat med dem i butiken om att jag vill ha en annan telefon (det ska bli en Defy) och då föreslog säljaren att jag skulle lägga ut den på Tradera - precis vad jag gjort nu.
     
  6. magkliarn

    magkliarn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Motorola alltså? Hmm... har du tänkt roota den då och lägga in någon annan ROM? Jag personligen tycker nämligen Motoblur är rätt fult, har du kollat upp det själv och bildat dig en uppfattning? Annars rekommenderar jag att du spanar in denna videon: http://www.youtube.com/watch?v=J5Zieg2DY7k

    Svårt att ha en uppfattning om vilken kunskapsnivå du besitter såhär via forum så jag försöker bara ge dig lite tips och saker att tänka på :)