Svensk miui till mi5

Diskussion i 'Mi & Mi Note' startad av tndb, 22 nov 2016.

  1. tndb

    tndb Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Har retat mig tillräckligt länge nu så jag har efter många om och men lyckats klura ut hur man översätter en apk och tänkte fortsätta med att ta de vanligaste miui apparna som är av värde samt inställningar och dropdown menyn och ev lite tweaks.

    Jag har växlat fram och tillbaka mellan cm baserade roms och senast officiella cm och nu åter miui igen. Sist jag körde miui va där strul med nerladdningshastigheten och de va därför jag skiftade till cm (+ svenska språket) men den tjongar på bra nu märkte jag och rommen för övrigt känns väldigt rapp så tänkte basera detta på miui stable 8.1.3.0 från xiaomi.eu.

    Någon som haft några problem med denna versionen för övrigt innan jag börjar gräva alltför djupt?
    :P


    Ps. Det kan hända att detta fungerar på fler miui versioner eller telefoner men det återstår att se. Du måste ha rootat din telefon hursomhelst för att få detta att lira
     
  2. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Lite OT.
    Men, om du vill ha hjälp med översättning så hjälper jag gärna till.
     
  3. antonholmstedt

    antonholmstedt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2010
    Inlägg:
    983
    Mottagna gillanden:
    183

    MINA ENHETER

    I senaste globala betan av miui är svenska tillgängligt både som språk och region :)
     
    wiper gillar detta.
  4. exionen

    exionen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    498
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s
    Telefon 2:
    Xiaomi RedMi Note 3 SE
    Telefon 3:
    Microsoft Lumia 550
    Platta:
    Ipad air
    Som i mitt fall tyvärr gav fc på launchern efter uppdateringen :( så blev tvingad att gå tillbaka till engelska :/
     
  5. tndb

    tndb Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Har översatt en del men har tänkt om (igen). Min plan nu är att göra en "tweakad" version av miui utan en massa xiaomi trams. La upp översättningen på github https://github.com/tndb/MIUI-8-SWEDISH där en del redan är översatt men kommer skippa översättning av många appar då jag tänkte ersätta dom med andra (som f.ö redan har svenskt språk)

    Om ni kör på miui stable 8.1.3.0 från xiaomi.eu (möjligt de funkar med miuis egna global också) så har jag gjort en twrp zip där ni får med svenska i dialern, kontakter, klocka, miniräknare och diktafon. Denna zip innehåller även en moddad build.prop samt persist.sys.locale som har sv-SE som förval, mao tvingar man svenska som språk och appar från play butik blir på svenska (förutsatt att svenska finns med i respektive app såklart)

    Uppdatering 7e dec 2016
    , har delat ut en mapp istället där ni kan plocka lösa filer ifrån istället eller om ni själva vill experiementera https://mega.nz/#F!glQkBLoB!DrfffJ81MO8GP4w-GeXrLA

    • adblock.zip lägger till blocklista från mvps.org samt ett par xiaomi servrar
    • miui set swe.zip modifierar build.prop samt persist.sys.locale så att det står sv-SE (innebär att du tvingar svenska som språk och får därmed svensk maps röst, svenska appar osv)
    • miuiclean.zip är en "work-in-progress" för att rensa bort xiaomi tjänster
    • Mappen miui 8.1.3.0 innehåller både appar (apker) som är översatta samt en zip (swepack.zip) med script för att flasha in dessa och chmodda dom till 0644 och innehåller även script för att ändra build.prop samt persist.sys.locale till sv-SE


    Möjligt att det fungerar på andra lurar om man håller sig till samma miui version men gör backup innan oavsett!
     
    Last edited: 7 dec 2016
  6. bassgasm

    bassgasm Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hej,
    Har precis fått hem mi5s 128gb versionen. Har lagt in twrp samt xiaomi.eu senaste rom alltså
    8.1.3.0, men flashar jag in swepack.zip försvinner fingerscannern. Installerar jag om endast rommen så funkar den igen. Att bara installera .apk funkar inte, får bara att den inte installerat. Nån som har samma problem eller vet vad man kan göra??
    //Jonas
     
  7. tndb

    tndb Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Tack för att du bekräftar att detta endast fungerar på mi5 då (ej mi5s). Hade en svag aning om det men var inte säker. Ska försöka få färdigt ui översättningen så fort som möjligt och be ingbrizy på xiaomi.eu att "implementera" den så blir de för alla enheter. Dock kan du använda miui set swe.zip som ej ska påverka din fingerprint sensor och på så vis få svenskt språk i appar från playstore mm men ej i dom inbyggda apparna.

    Dessa apker kan du inte bara installera utan de måste ersätta orginalappen i din telefon genom att flytta dom till /system/app alternativt /system/priv-app (beroende på app) samt se till så att de är chmoddade 0644 så vissa appar kan du förmodligen använda dig av utan att det ställer med problem (antar jag). Du måste således ha rootat din telefon för detta om det inte framgick :)

    Har av olika anledningar ersatt en del orginalappar ändå i muiu såsom true dialer (från hamster beat) istället för orginal dialern, textra som sms app, bluemail som mailapp och chrome som webbläsare. Kameraappen lyckades jag inte kompilera med svenska som språk och man kan heller inte välja vilken galleriapp man vill ha som standard så jag beslöt mig för att inaktivera den och köra på snap camera (marginz software) ihopa med google foto för molnsynkronisering av bilderna.
     
  8. bassgasm

    bassgasm Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Aha,ok. Jo har rootat och ändrade locale via morelocale2.
    Har bytt ut kalkylator och klocka, funka kanon.
    Men i dina .apk som du gjort, är ex contacts och gallery miuis egna eller dina moddade?
    Undrar vilken av apparna som ändrar fingerscannern, nån ide?
     
  9. tndb

    tndb Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Apkerna är miuis egna som jag tagit från just mi5ans 8.1.3.0 firmware från xiaomi.eu. Dessa har jag sedan packat upp och lagt till values-sv/strings.xml för att sedan packa ner dom igen så inga andra modifikationer utöver detta :)

    Den enda apkn jag kan tänka mig som gör att din fingerprint slutar fungera skulle isåfall vara MiuiSystemUI så du kan isåfall testa och öppna zip filen (swepack.zip) i winrar och ta bort den mappen från /system/priv-app och sedan flasha igen

    Iof, såg nu att jag hade tagit med build.prop som troligen inte behövs. Den kan du ta bort med säkerhet då den är specifikt anpassad för just vanliga mi5 och det kan mycket väl vara denna som ställer till det. Ska ta bort den från framtida zip då den troligen inte behöver moddas för att få svenska, räcker med /Data/property/persist.sys.locale för den ändringen.. (du behöver troligtvis ej ta bort MiuiSystemUI då med tanke på detta)
     
    Last edited: 14 dec 2016
  10. bassgasm

    bassgasm Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Grymt, stort tack. Har lagt in alla.apk i turordning och satt 0644, sist la jag in miui system.apk. Fingerscannern funkar ännu! Så var garanterat bild.prop!
    Känns konstigt efter så många år att ha det på svenska [emoji16]
     
  11. tndb

    tndb Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Inga problem!

    Haha visst gör de ;)

    Ps. Jag har uppdaterat swepack.zip förresten och tagit bort build.prop för ev framtida behov så man behöver mao inte göra någon "manuell" hantering av att lägga in respektive apk och slipper även morelocale appen
     
  12. bassgasm

    bassgasm Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Grymt! Bra jobbat!
    Då borde den gå rakt in i även Minote oxå, får testa. :)
    Har en del delar till Mi5 om någons går sönder...
     
  13. Zeggi

    Zeggi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2011
    Inlägg:
    408
    Mottagna gillanden:
    208
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi5s Plus 128gb 6gbram

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi5s Plus 128gb 6gbram
    ROM:
    Stable Xiaomi.EU
    Telefon 2:
    Xperia Z3
    ROM:
    Moonwalker
    Telefon 3:
    HomTom HT6
    ROM:
    Black Edition
    Platta:
    Xiami MiPad 2
    ROM:
    Xiaomi.eu
    Platta 2:
    Teclast X98 Pro
    ROM:
    Win 10 / Mirek Android
    Flasha swepack för min mi5s plus, I test syfte, fick inte svenska någonstans. Ville bara informera.
     
  14. tndb

    tndb Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Har lagt översättningen på is då jag återgått till AOSP (JDCteam 7.1.1) och har heller ingen extralur som jag kan stämma av så att översättningen stämmer/ser rätt ut på rätt ställe osv. Kommer återuppta översättningen om/när xiaomi släpper Mi S då de inte lär finnas nån vanilla android till den på ett tag om de ens kommer. Om någon vill ta över "stafettpinnen" så får ni hojta till och regga ett github konto om ni inte redan har ett dvs
     
  15. Zeggi

    Zeggi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2011
    Inlägg:
    408
    Mottagna gillanden:
    208
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi5s Plus 128gb 6gbram

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi5s Plus 128gb 6gbram
    ROM:
    Stable Xiaomi.EU
    Telefon 2:
    Xperia Z3
    ROM:
    Moonwalker
    Telefon 3:
    HomTom HT6
    ROM:
    Black Edition
    Platta:
    Xiami MiPad 2
    ROM:
    Xiaomi.eu
    Platta 2:
    Teclast X98 Pro
    ROM:
    Win 10 / Mirek Android
    Weekly 7.1.5 har svenska inbyggt nu :)
     
    exionen, R3b0rn och jnsson gillar detta.
  16. exionen

    exionen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    498
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s
    Telefon 2:
    Xiaomi RedMi Note 3 SE
    Telefon 3:
    Microsoft Lumia 550
    Platta:
    Ipad air
    Äntligen :)
     
  17. Zeggi

    Zeggi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2011
    Inlägg:
    408
    Mottagna gillanden:
    208
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi5s Plus 128gb 6gbram

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi5s Plus 128gb 6gbram
    ROM:
    Stable Xiaomi.EU
    Telefon 2:
    Xperia Z3
    ROM:
    Moonwalker
    Telefon 3:
    HomTom HT6
    ROM:
    Black Edition
    Platta:
    Xiami MiPad 2
    ROM:
    Xiaomi.eu
    Platta 2:
    Teclast X98 Pro
    ROM:
    Win 10 / Mirek Android
    7.1.12 kommer vara bug fri för svenska språket, I 7.1.5 går det inte köra svenska med ordinarie launcher men går bra med annan, ex apex, Nova etc
     
    exionen gillar detta.
  18. gooner

    gooner Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2010
    Inlägg:
    1 553
    Mottagna gillanden:
    726
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Funkar inte i 7.2.9. home kraschar hela tiden
     
  19. exionen

    exionen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    498
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s
    Telefon 2:
    Xiaomi RedMi Note 3 SE
    Telefon 3:
    Microsoft Lumia 550
    Platta:
    Ipad air
    Om ändå Mi5s kunde få developer nån gång :/