Svenska tidningar tror inte på Android

Diskussion i 'Off Topic' startad av jedi, 18 jun 2010.

1. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Avinstallerade Aftonbladets app nu till förmån för att lägga ABs feed i "Nyheter" istället, men jag minns inte att det finns någon reklam i den, dock är den överlag rätt ful och smått opraktisk bitvis.

2. Laffe

Laffe Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 6S

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 6S
    Platta:
    Apple iPad Air 2
    Håller med där.

För några år sen när jag köpte en Sony Ericsson G900 så var det flera i skolan som frågade om jag hade en iPhone, bara för att det var touch... o_O

3. teddyjohan

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

När jag kopplar in HTCn för första gången i WinXP dyker det upp "Android iPhone upptäckt". Den ultimata förnedringen...

4. Pliind

Pliind Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    368
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Fold 7 1TB

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Fold 7 1TB
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Garmin Epix Pro Gen2
    Apples produkter är helt enkelt för dom som inte orkar tänka, du måste ju tänka efter vad du vill ha för dator om du ska köpa en PC, har du ingen som hjälpa dig så har du mac A eller B att gå efter och då ser man att B kanske har en större hårddisk. 30 000 åt helvete (varav 10 000 är "design pengar") Istället för 15 000 och (10 000 insparade designpengar och gratis råd).

Det jag inte gillar är att inte alla som tillverkar telefoner med Android i inte samarbetar (trots att dom är konkurrenter) då skulle alla ha samma dimensioner på laddare (bara en sådan sak) så skulle tillbehörsmarkanden gå i skyn och då konkurrerar man verkligen med iphone, då om en person vars iphone skulle gå sönder, vad köper dom då? en ny telefon och låta alla tillbehör ligga och ruttna eller köpa en ny iphone?

Jag ser otekniska människor som Apple användare, kolla på iPad.. vad finns det för funktion med den egentligen? förutom att flasha runt den bland kompisar i ett par månader tills den blir gammal och man tröttnar på den..

Apple = lätta vägen ut.

Är iaf väldigt glad att många företag har börjat fatta som te.x Handelsbanken med att skapa apps till Android! då inte alla har eller vill lägga 6000kr på en telefon som är likvärdig en för 4000kr...

5. CogD

CogD Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Är Aftonbladet och IDG.se/IDGs tidningar reklamfria?

Aftonbladets klient har av bilderna att döma "inline"-reklam, IDGs verkar inte ha någon reklam men jag avinstallerade den ganska snabbt så jag kan inte garantera.

6. CogD

CogD Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Undrar vad de skulle tänka om man kom med en Ericsson R380?

(Hade en sådan ett tag...den var ganska nice..om man bortser från den klara nackdelen att Ericsson av säkerhetsskäl gjort så att man inte kunde installera något alls på telefonen utan fick nöja sig med det som fanns förinstallerat.)

7. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Precis vad jag tänkte. Apple var inte först med smartphones. Det är nonsens.

8. CogD

CogD Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

De var inte först med med mp3-spelare, mus eller GUI heller...men de lyckades onekligen vara först med att sälja de grejerna till massorna (till skillnad från digitalkameran och PDAn där de också var tidiga ut på marknaden).

Faktum är att smartphones fram till iPhone mest var något som användes av affärsmän och tekniknördar.
    Att man idag ser 14-åriga tjejer springa runt med smartphones är nog något Apple har påverkat ganska mycket (det och att Nokia tappade bollen lite).
    Att folk som inte har ett påtagligt teknikintresse inte har koll på annat än det mest populära är kanske beklagligt men knappast något man varken kan klandra dem för eller förvånas över.

Ska nog fan ta och gräva rätt på min R380 och se hur den känns idag.

9. Sportmats

Sportmats Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Mig veterligt var det Palm som var absolut först med touch-tekniken och de var också först med integrera telefoni i deras Palm Pilots. De hade också ett appsystem som de tagit fram själva som var riktigt bra. Stabila saker men som tyvärr sög väldigt mycket batteri. Deras största problem var ju att man skulle ha en docka med sig hela tiden för att dels ladda batteriet dels föra över saker från datorn till sin Palm. Prisnivån var faktiskt betydligt lägre än vad dagens Smartphones ligger på. Dock så hade de nog inte samma budget för marknadsföring som övriga jättar på marknaden och därför blev de ganska snabbt förbisprungna.

10. CogD

CogD Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Apple släppte handhållna enheter med touchscreen 3-4 år innan Palm.
    Sen tror jag att den Ericsson jag nämnde tidigare i tråden var den första telefonen med touchscreen.

Ang. Palm så hade jag en Tungsten ett tag och jag upplevde inte att batteritiden var särskilt dålig och dockan behövde man ju bara för att ladda, synka och föra över filer kunde man ju göra över blåtand och iom att den körde på SD-kort så gick det ju att använda kortläsare för att lägga in filer som var för stora för att orka flytta över BT. Skärmen på 320x320px var också riktigt bra.

Tror att Palms dominans dalade för att de var för sega att få till ett "modernt" OS som kördes på modern hårdvara.
    När Tungsten kom (den körde ett nytt OS på ARM) så hade handhållna enheter med Windows CE tagit marknadsandelar och fortsatte att göra så då företag som lät sina anställda köra Windows gärna ville ha en plattform där Office-dokument fungerade bra...och står det Microsoft på skiten så tror folk att det innebär att det är om inte bra så åtminstone välintegrerat med företagets andra produkter.

11. Cybermarre

Cybermarre Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Du pratade om tillbehör och nämnde att det finns mer tillbehör eftersom iPhone har 90% av marknaden. Du tror väl inte på allvar att tillbehör är ngt som bara berör/produceras för den svenska marknaden. Du är fel ute där.

12. wintersun

wintersun Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

EU beslutade väl för ett tag sen att micro-usb skulle bli standardgränssnitt för alla mobilladdare? Borde rimligtvis innebära att tillverkarna kommer använda det till alla sina andra tillbehör också. Innebär även att apple måste byta ut sina kontakter om de ska få sälja iphine i europa ;)

13. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Eller så släpper de en smart liten konverterare för en 500-lapp. iCharger kanske?

14. borjeboy

borjeboy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    lite rätt har ni ju kollar man bara på hur pass mycket dom skriver om iphone och hur pass lite om android telefoner så ser man det har någon av det stora dagstidningarna skrivit om SGS t. ex?

Även på idg.se kan man ju se det dom har iofs en sida med androidinformation vars uppdatering var igår men innan dess är det 25e juni så den uppdateras alltså en gång var 20 dag känns det som och det är inte med mycket saker precis...
    Det är givetvis tråkigt att det är så och man ser ju ingen ljusning på det eller kollar man på prisjakt så toppar ju android mobilerna vad folk är intresserad av men det syns som sagt var inte i gammalmedia

15. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Du menar att någon faktiskt läser artiklar på idg.se? ;)

16. borjeboy

borjeboy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    det är sant vem gör det som inte är dator intresserad

17. yayayay

yayayay Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Den som är datorintresserad och vill läsa nyheter inte skrivna av en sajt motsvarande Aftonbladet.

18. teddyjohan

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Eller om man så vill, mobilintresserad. M3 är ju en IDG-publikation.

19. niklasp

niklasp Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Inte så konstigt att Apple säljer mer, innan Tele2 drog en sommarkampanj med android hade jag knappt sett en androidannons tidigare.

Å andra sidan har ju en rätt färsk undersökning visat att utvecklare tror mer på Android i framtiden. Sen kan man också hålla i åtanke att Android kommer i både mobiler, "ipad-plattor" och snart i majoriteten av nya TV-apparater.

Apple kommer nog hamna i skuggan framöver, tills de utvecklat en ny *revolutionerande* produkt de kan sälja. :)

20. ηπρg

ηπρg Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Snälla.... Kan ingen söka innan de hoppar till slutsatser. Palm var inte ens påtänkt under "touch-tekniken" barndom.