Svenskt tangentbord borta?

Diskussion i 'Xperia X10 (2010)' startad av Grimster, 12 jun 2010.

  1. Grimster

    Grimster Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    234
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 9
    Telefon 3:
    Sony Xperia XZ2
    Platta:
    Sony Xperia Z3 Tablet Compact
    Hej!

    Mitt svenska tangentbord verkar ha försvunnit. När jag skriver sms/mms så är åäö borta plus att ordboken föreslår bara engelska ord.

    Jag har dubbekollat i inställningar och på standard-tangentbord så är svenskt tangentbord angivet telefonen i övrigt är inställd på svenska. Undrar bara vad jag kan ha missat? Har avinstallerat dom applikationer som skulle kunna tänkas fipplat med tangentborden. Enda jag hade var aContacts.

    Någon som har en ide? Har försökt kika runt bland inställningarna efter någon inställning som jag kan ha missat men inte hittat nåt. Enda jag fann något underligt var inne i Språk & Text inställningarna så fanns Android tangentbord, Standard-tangentbord och ett japanskt tangentbord?

    Inte hittat något sätt att få bort det japanska tänkte om det kunde ställa till med nåt. Inga uppdateringar gjorda i anslutning till att detta problem uppkom.
     
  2. bongo

    bongo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    detta vet du säkert redan om men genom att hålla in shift eller ctrl på tangentbordet eller nån sån knapp så kan man välja mellan de olika installerade tangentborden. det hjälpte när jag hade fipplat till så jag fått japanskt tangentbord..
     
  3. Grimster

    Grimster Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    234
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 9
    Telefon 3:
    Sony Xperia XZ2
    Platta:
    Sony Xperia Z3 Tablet Compact
    Näe det hade helt undgått mig och ditt tips löste mitt problem. :)


    Tusen tack för hjälpen.
     
  4. Mika

    Mika Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2011
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    SONY Xperia Z3+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    SONY Xperia Z3+
    Hej!
    Jag blir galen!
    Samma sak hände mej idag.
    Bara koreanskt, kinesiskt och japanskt tangentbord att välja på.
    Har hållt samtliga knappar intryckta men inget händer.
    Startat om, kollat min position - ja, jag är i Sverige.

    Jag blir tokig! :mad:

    Spelar Atomic Bomber en hel del. Det var i princip det enda jag gjorde tidigare idag. Nu när jag ska starta spelet så blir displayen svart, sånär som på virusprogrammets (Lookout) ikon i vänstra hörnet.
    Vid omstart kan jag spela igen, men när jag stängt spelet och senare ska spela så blir det (bara) ibland svart igen.

    Samband?

    Tackar ödmjukast för support.
     
  5. Tjotte

    Tjotte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2010
    Inlägg:
    499
    Mottagna gillanden:
    242
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Det finns en liten jordglob till vänster om enter-knappen, den används till att cirkulera mellan olika tillåtna språk i tangentbordet. Har man inte ställt in ngt annat än svenska är det en vit cirkel med en skiftnyckel i istället för jordgloben.
     
  6. Mika

    Mika Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2011
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    SONY Xperia Z3+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    SONY Xperia Z3+
    Tack men inget hjälpte.

    Jordgloben och andra knappar var helt borta så ovanstående tips var till ingen hjälp. Höll på att bli galen på "skiten".
    Även fast jag gick in via menyn som kändes som den rätta vägen så funkade inget. Det kändes riktigt hopplöst.

    Tänkte spela in en video för att visa mitt problem men idag hittade jag en annan tråd här om problemet och det löste sej. Så ENKELT det var att lösa det! Sanslöst! :)

    Tydligen ska man långhålla i ett meddelandefält och via den vägen ställa in så man vill ha tangentbordet. Helt otippat iom att jag trodde att menyn är där det tunga artilleriet hittas.

    Här är den tråden:
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=36033
     
    Last edited: 12 mar 2011