Sverige första landet med bara elektroniska betalmedel?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Johnh3, 6 apr 2018.

  1. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 141
    Mottagna gillanden:
    4 836
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Var ut för en tid sedan, två stora restauranger/krogar i min stad vägrar nu ta emot kontanter. Jag är ju visserligen en tekniknörd som gillar ny teknik, datorer och smartmobiler. Bussar och liknande har nu slutat med kontanter, men jag trodde inte det skulle sprida sig överallt så pass snabbt. Mina känslor inför det här är blandade. Jag tycker att betala med kort eller mobilen kan vara en bra service. Men att det ska vara det enda valet är jag tveksam till. Hade "köpt saken" lättare om inte svenska staten hade tagit fram nya mynt och sedlar för stora belopp. Är det inte rimligt att man då ska kunna använda dem? Det vill säga så länge Riksbanken säger att det är ett lagligt betalmedel:
    Giltiga sedlar

    Känns bortkastat att de i så alls togs fram. Då hade man lika gärna kunna ha kvar de gamla pengarna.
     
  2. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Än så länge finns det inget alternativ till kontanter när tekniken strular och därför är det viktigt att vi har kontanter kvar även om normalfallet är att man betalar utan kontanter. Säg att de digitala tjänsterna ligger nere i några timmar, dagar, veckor. Det är inte särkilt troligt att de stora restaurangerna/krogarna i din stad kommer att stänga. De kommer då börja acceptera kontanter igen. Ett annat alternativ är någon typ av skuldsedel och/eller fakturering, men det är inte särskilt troligt att de accepterar för alla kunder.

    Kontanter har en given plats i samhället så länge det inte finns andra offline-alternativ då skiten träffar fläkten.

    Jag själv använder enbart digitala betalningsmetoder och har även infört en helt kontantlös verksamhet i den idrottsförening där jag är kassör. Jag ser ingen mening med att använda kontanter så länge det finns digitala metoder som fungerar.
     
  3. insu

    insu Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2011
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    32
    Telefon:
    Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6a
    Telefon 2:
    Iphone SE2 (jobb)
    Telefon 3:
    Essential PH-1 (Fota/filma 360)
    Det fanns flera orsaker varför man bytte till nya sedlar, ett av dem var att göra alla svarta pengar ogiltiga och det fanns miljarders miljarder av dessa.
    Att tillverka nya mynt kostar mindre än de gamla.
     
  4. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 141
    Mottagna gillanden:
    4 836
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Det finns moderna enkla "blipp" terminaler. Krogar använder ofta tyvärr de av modell svåra/krångliga. Du ska slå in beloppet själv och det blir lätt fel. Är du lite äldre med lite sämre syn än i ungdomen blir det ännu svårare. Men de ser väl en affärsidé i och med att några procent av kunderna kanske betalar för mycket av misstag. Eller vill ge dricks.

    Jag tycker både kontanter och terminaler ska ha en plats. Det jag har svårt för är att man bara ska ha ett enda val. Kan förstå att mindre föreningar kanske inte har ett kassasystem. Men fullstora butiker, restauranger etc..är inte i den sitsen.

    Deras argument är lite oklara, rånrisk, miljö och liknande. Det är ett samhällsproblem som borde lösas på annat sätt. Bara för att det händer trafikolyckor förbjuder vi inte biltrafik till 100 %.

    Jag tror staten får sätta ner foten och bestämma hur vi ska ha det.
     
  5. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 282
    Mottagna gillanden:
    7 022
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag själv är för elektroniska betalmedel och använder gärna kort eller mobilen när jag ska betala. Men det passar inte alla. Dels har vi en äldre del av befolkningen som kanske inte alltid orkar hålla sig uppdaterad med nya betalsätt. Men sedan har vi också alla barn. Finns det något alternativ till kontanter för barn? Jag har barnbarn som jag gärna vill ge en slant ibland för att de ska kunna köpa sig något och jag har funderat på om det går att lösa utan kontanter? Men hittills har jag inte kommit på något sätt. Så för min del blir de enda gånger jag behöver uppsöka en Bankomat när jag ska ge en gåva till något barnbarn.
     
  6. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Lite OT.

    Tycker att det är intressant att du nämner barn.

    Just när man är yngre och inte kan så mycket I'm världen brukar kontanter vara ett tydligt sätt att för människor att förstå att pengar inte är en oändligt resurs, när de tar slut blir det jobbigt.

    Drar man bara kortet för att betala är det inte samma förståelse att man genomför ett utbyte (pengar i utbyte mot produkt eller tjänst). Den biten är ju också applicerbar på vuxna.
     
  7. Skinnbanjo

    Skinnbanjo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2013
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    154

    MINA ENHETER

    Hanteringen av kontanter kostar väldigt mycket pengar för butikerna jämfört med korttransaktioner. De ska köpa växel, anlita värdetransporter, försäkra sig mot rån osv. Om nästan alla kunder ändå använder kort är det rimligt att de börjar ifrågasätta om det är värt att fortsätta.
    Ja, eller kreditkort då. Har gått att använda utan digital teknik sen 1950-nånting. I absolut värsta fall kan du betala genom att lägga det i en handdriven maskin som låter KACHUNK, bra när Tobbe Trollkarl trollat bort all el och telefoni tex. Men jag har svårt att se ett scenario där betalnäten ligger nere i veckor utan att någon gör något åt det, samtidigt som varuleveranser och uteliv fortsätter som vanligt. Vad är det som skulle ha hänt då eg?
     
    Last edited: 6 apr 2018
  8. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Frågan är om butikerna har kvar sina manuella kortdragare. Man kan ju fråga sin lokala butik vad de har för krisberedskap och hur de hanterar långvariga strömavbrott eller avbrott för kort- och kassasystemen.

    En EMP som slår ut en stor del av all elektronik.
    Sabotage från främmande makt som tar lång tid att återuppbygga.
    Det är inte särskilt sannolikt att det händer, men vad som helst kan ju hända och det gäller att ha en plan för hur man hanterar det. Det är ju därför man ska ha minst 3 dagars förnödenheter hemma och helst ännu längre. Få tror att det kommer hända något, men om det nu inträffar något som gör att man inte kan lämna bostaden så klarar man det utan större problem.
    Folk som lever utanför städerna är mer vana vid att klara sig själva och det händer att bostäder blir utan ström i flera dagar innan de lyckats röja upp och få igång det igen.

    Varuleveranser och uteliv fortsätter inte som vanligt, men folk behöver köpa förnödenheter. Butikerna kommer inte att ge bort det gratis. Det är allt för många som inte är förberedda på minsta problem och de får lätt panik om det går mer än några timmar innan de blir undsatta. De lever i tron om att staten alltid räddar en. Vill man vara så hjälplös?
     
    bernard gillar detta.
  9. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Det undrar jag med! De butiker som funnits ett tag kanske har sina kortdragare kvar i någon låda (och dessutom trotjänare till personal som känner till dem). Nyetablerade vette tusan om de ens haft någon alls! Vi hade ett stort brott på någon fast lina som flera av ortens stora butiker var anslutna till för någon månad sen och då var det bara kontanter som gällde efter vad jag hörde. (Var inte ute själv och handlade då så jag vet inte hur kassasystem och sånt funkade.) De små en/tvåpersonsföretagen klarade sig bättre med hjälp av Swish och handskrivan kvitton och ömsesidig tillit.
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 692
    Mottagna gillanden:
    44 673
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tror att det skrämmande nog inte finns någon större krisberedskap på detta område. Jag befann mig i en större livsmedelsbutik vid ett strömavbrott en gång och det blev rena rama cirkusen. I princip allt fick avbrytas, även pågående köp, vilket var lite snopet.

    Utöver att inte kunna ta emot elektroniska betalningar är det knepigt att avgöra vad varje vara kostar då det var länge sedan allt hade en individuell prislapp. Alla större livsmedelsbutiker fungerar därför inte något vidare utan datorsystemen, men det går så klart att lösa genom att märka upp varorna om det skulle behövas vid ett långvarigt avbrott/större kris av något slag.

    Den större frågan är väl vad vi gör om det inte finns något betalmedel. Det finns exempel på händelser som denna, och då frågar man sig förstås vad som hänt om något liknande inträffat idag, eller i en tid där fysiska betalmedel inte längre existerar: 1859 års geomagnetiska storm – Wikipedia.
     
    Last edited: 7 apr 2018