Låt mig ge er min uppfattning, som invandrare - ifs för mer än 30 år sen jag hamnade här på det gamla, det fria.
1. Diskussionen är HELT off topic, forumet har väl inget med politik att göra.
2. Å andra sidan, de flesta som skriver hit har ju lite bildning, nyfikenhet, diskussionen liknar inte de som förs på krogen efter 5 öl - så varför inte lyssna på varandras tankar?
3. Som jag ser, de flesta här ovan skriver saker som möter delvis eller helt min uppfattning också. Måste påminna än en gång om att jag inte är själv född här.
4. Ni är eniga om att SD är en enfrågesparty, det är invandringen som det handlar om. Då måste man fråga: är invandringen det största problemet i Sverige? Eller om invandringen är ett problem överhuvudtaget? Eller om invandringen är endast problem, inget gott kommer utav det? Ni som diskuterar här, är ni tillräckligt öppna för att besvara ovanstående frågorna fullt ärligt?
5. Visst finns det problem med invandringen, och det orsakas just av att invandrarna har inte samma traditioner, samma moral, språk, etc. som majoriteten, deras samhällsuppfattning kan vara så främmande att man ryggar tillbaka. Vad är lösningen då? Mota dem bort? Omvandla dem? Med tvång eller utbildning? Är ni villiga att dela en liten del av fädernas land med andra?
6. Dilemmat är följande: välfärdstaten skapades för att ALLA skall ha frihet, trygghet, medmänsklighet - även de som är mindre bemedlade av någon anledning, eller de som har sämre förutsättningar. Invandrarna lätt hamnar i de kategorierna. Nu, när de gemensamma medlen sinar, kan man vända ryggen till dem? Vem kan svara JA med rent samvete? SD verkar vara partiet som vill att ni gör det. Vill ni göra det?
7. Visst är idealet att man bara släpper in dem som kan och vill berika samhället och mota bort de som bara utnyttjar välfärden. Hur skall selektionen ske? Som i Tyskland under kriget?
8. Inse att det inte finns enkla svar på problemet. Det är inget man kan göra en gång för alla och sen är problemet borta. Det krävs kontinuerligt arbete först i sinnena, sen måste man kartlägga alla detaljer utan SD:s enkla "lösning" i tankarna, sen söka lösningarna, söka och nyttja det som är bra, motverka det som är dåligt. Och ja, ibland kan även ett överseende med välfärdsmissbruket vara billigare än ett kontrollsystem, som selektivt eller allmänt begränsar det som alla har det så kärt för sig: FRIHETEN.
Click to expand...