Sveriges Radios Androidspelare

Diskussion i 'Applikationer' startad av ChristianSR, 18 jun 2010.

  1. Spooky

    Spooky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    871
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Jo, en sak till:

    I enkäten kan jag inte lämna svar på följande fråga:

    5. Vilken telefon/platta använder du och vill rapportera om?

    När jag fyller i raden för annan telefon så vill ni att jag likväl ska välja något av de övriga alternativen. Jag kan alltså inte svara på enkäten så som den är utformad nu.

    Edit 2012-05-18 15:35: Fick mail ifrån SR och enkäten är fixat nu.
     
    Last edited: 18 maj 2012
  2. jontep

    jontep Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Ny version av Sveriges Radio Play på market, buggig uppspelning.

    Nu har Sveriges Radio släppt en ny version av SR Play som ligger som en separat app på market. Den gamla är omdöpt till "Gamla Sveriges Radio Play".

    Är det bara jag som har problem med uppspelningen? I gamla och nya versionen stannar uppspelningen ganska ofta när appen kör i bakgrunden. Sedan när man öppnar appen måste man starta om från början.

    Och slidern för att komma till en plats i programmet är värdelös för att hitta en viss plats. Den blev dessutom sämre i nya versionen, nu ser man inte platsen man spolar till (min:sek) förrän man släppt slidern.

    Jag kör mest nedladdade podprogram och undrar om andra har samma problem med appen? Om fler har problem undrar jag om man kan försöka förbättra vad jag ser som den viktigaste funktionen i appen istället för att lägga in mer lull-lull.

    / Jonatan
     
  3. PsychoCheF

    PsychoCheF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    505
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Den nya appen är snygg men snudd på värdelös.

    +1 på ovanstående.

    Den nya appen är snygg men snudd på värdelös.

    Använder den mest till att lyssna på senaste Ekotsändningen, men det är ju hur mycket klickande som helst innan man kan börja lyssna.
    Och så får man börja om var tredje minut ungefär :(

    Bläddra bland programmen är segt som attan.
     
  4. iPatsa

    iPatsa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2010
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22 EE
    Telefon 3:
    Xiaomi Redmi 12 5G
    Övrigt:
    Google Nexus Player
    Sony Bravia KD-65XH9505
    Är det bara för mig som widgeten försvunnit?

    Annars har jag inga problem med den nya versionen.
     
  5. Spooky

    Spooky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    871
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Jag håller kvar vid den gamla versionen just för att det inte går att spola i program när man lyssnar strömmande i den nya appen.

    Notera att det går utmärkt att spola vid strömmande lyssning med den gamla appen, även i Android 4.x (både 4.0 och 4.1). Ibland stannar uppspelningen och jag har ingen lust att behöva lyssna fram i kanske 40 minuter bara för att SR tagit bort möjligheten att spola.
     
  6. ChristianSR

    ChristianSR Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2009
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

  7. Spooky

    Spooky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    871
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    I fråga fem i enkäten kan man inte ange någon annan modell än de som räknas upp. Jag skrev in min modell i fältet för fritext, men kunde inte skicka in mitt svar.
     
    ChristianSR gillar detta.
  8. ChristianSR

    ChristianSR Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2009
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag hojtar till projektet! Tack!

    /C
     
  9. Konstigt

    Konstigt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    1 105
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Använde nya appen ngn timme men stod inte ut. Snygg men dålig. Nu vill jag köra den gamla fast versionen innan den som går att installera från Play nu.

    Jag vill alltså slippa popupen..

    Sent from my mobile phone using Tapatalk
     
  10. Spooky

    Spooky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    871
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Ja, jag vill också slippa popupen som är VÄLDIGT irriterande.

    Så snart det går att spola i direktsändningar igen så kommer jag byta ändå.
     
  11. candyraver

    candyraver Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    1 376
    Mottagna gillanden:
    136
    Telefon:
    S10e

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10e
    Jaha bara jag som tycker den fungerar bra :) fattar heller inte vilken popup ni menar
     
  12. aggplanta

    aggplanta Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2011
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Har också haft lite trassel med nya appen. Så jag avinstallerade den och stoppade in den backup jag hade på den gamla. Funkar fint igen. Men jag väntar givetvis på att den nya skall ta fart och bli bra. Lite synd att de inte gjorde så att man kunde ha bägge installerade. Inte så svårt att göra faktiskt.

    edit: jag bytte alltså tillbaks till den version som inte hade den där trista uppdateringsrutan.
     
    Last edited: 4 sept 2012
  13. Spooky

    Spooky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    871
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Jag har också lagt tillbaka en äldre version av Sveriges Radio Play, dvs senaste versionen utan den irriterande popup-rutan.

    Fråga: Finns det något sätt att slippa uppmaningen ifrån Play Store att det finns en uppdatering av den gamla appen? Jag har rootat mobilen.

    Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2
     
  14. aggplanta

    aggplanta Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2011
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag gjorde om min installation. Jag decompilerade appen och ökade versionsnumret så jag skulle slippa playuppdateringarna.
     
  15. Spooky

    Spooky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    871
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Den apk-filen skulle jag gärna vilja ha om du kan tänka dig att dela med dig. Har du möjlighet att lägga upp den någonstans?

    Vilket program använder du för att dekompilera appen?



    Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2
     
  16. rop

    rop Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2012
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag provade aggplanta's tips -- tyvärr kommer jag av nån anledning inte "hela vägen i mål..." :(

    Förfarandet, som jag förstår, är följande:

    1. Använd t ex app:en "ASTRO file manager" för att göra en backup av applikationen. En fil "Gamla Sveriges Radio Play-17.apk" hamnar under katalogen backups på sd-card.

    2. Koppla USB-kabel till mobilen och kopiera filen till hårddisk. Koppla sen ur USBn.

    3. Man behöver sedan Android-SDK + 3rdparty-programmet apktool installerat.

    4. Dekompilera filen med:
    apktool decode "Gamla Sveriges Radio Play-17.apk" "Gamla Sveriges Radio Play-17"
    Uppackad kod hamnar i katalogen "Gamla Sveriges Radio Play-17"

    5. Editera filen AndroidManifest.xml
    Jag ändrade
    ... android:versionCode="17" android:versionName="1.3.0" ...
    till
    ... android:versionCode="18" android:versionName="1.4.0" ...
    och spara filen.

    6. Uppdatera sen apk-filen med det ändrade innehållet:
    apktool build "Gamla Sveriges Radio Play-17" "Gamla Sveriges Radio Play-17.apk"

    7. Maila sen apk-filen till din egen gmail-adress som du använder i mobilen.

    8. Starta gmail på mobilen och hitta filen som du skickade till dig själv.
    Bredvid den finns en knapp "Install". Kör installationen.
    Den meddelar att den kommer skriva över den gamla versionen.

    Tyvärr går nånting sen dock snett med installationen hos mig. Jag får meddelanded "Application not installed". Vet ej varför, har kört fast här... Har även testat signera apk-filen med ZipSigner2, men samma fel vid installationen.

    Kör HTC Desire Android-2.2.2.

    Nån som har nån idé?

    UPDATE:

    Med appen aLogcat, fick jag fram denna log på installations-felet:

    ...
    E/PackageParser( 92): Package sveriges.radio.play has no certificates at entry res/anim/fadein.xml; ignoring!
    D/dalvikvm( 92): GC_EXPLICIT freed 11555 objects / 602120 bytes in 101ms
    I/InstallAppProgress(21774): Finished installing sveriges.radio.play

    Tydligen signing o certs som är problemet då...
    Frågan är vad man gör åt det, när man kör apktool -- ZipSigner2 löste, som sagt, inte problemet.

    UPDATE2:

    Har nu även testat
    jarsigner -verbose -keystore C:/Users/rop/.android/debug.keystore -storepass android "Gamla Sveriges Radio Play-17.apk" androiddebugkey
    innan man mailar upp apk-filen -- men inte heller det hjälper :(
     
    Last edited: 8 sept 2012
  17. aggplanta

    aggplanta Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2011
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag skall beskriva hur jag gjorde. Den som vill ha min omgjorda SR-app kan PM:a mig så får ni en länk. Så håller vi den hyfsat inom familjen.

    Du har rätt med apktool. Kör den med d (decompile) och ta sen och ändra android:versionCode till något högre. Jag tog också 18. Det kan ju hända att SR gör en med version 19 men då får man ta tag i det då. android:versionName har ingen betydelse i det här fallet. De sa att de inte skulle göra mer med appen så jag antar att vi slipper det. När du sen är färdig, kör apktool igen med b (build). Du får nu en apk-fil i mappen "dist". Signera den med nått signeringsprogram. Jag använder signapk.jar. Brukar finnas lite överallt på nätet som SignApk.zip. Installera sedan den signerade apk:n med adb, som finns i SDK:n. Möjligen skall du avinstallera den den gamla appen. Men glöm inte att exportera dina favoriter först.

    Lite mer kortfattat (jag kör med linux så något kan ju vara annorlunda).

    apktool d Sveriges_Radio_Play.apk
    edit AndroidManifest.xml och ändra android:versionCode=17 till android:versionCode=18
    apktool b Sveriges_Radio_Play
    java -jar signapk.jar certificate.pem key.pk8 Sveriges_Radio_Play/dist/Sveriges_Radio_Play.apk Sveriges_Radio_Play_signed.apk
    adb install -r Sveriges_Radio_Play_signed.apk

    Nu lite till SR om de råkar läsa det här. Jag vill inte förstöra för er nya app men tyvärr är den nya appen och den gamla inte riktigt som det skall vara. Nya appen är för buggig och gamla ger en uppdateringsruta som återkommer så fort som man roterar sin telefon. I alla fall på min S3:a och min Tab. Ett tips vore om ni gjorde två appar. Den gamla får vara kvar tills den inte funkar längre men med en (observera 1. inte oändligt många) ruta precis i starten av appen där man uppmanas att det finns en ny och den här inte kommer att utvecklas vidare. Den nya appen gör ni, också med en ruta, att den är en beta och skall betraktas som det tills de flesta uppenbara buggar har plattats ut.
     
  18. aggplanta

    aggplanta Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2011
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Kom på en sak jag glömde säga. Kanske överflödigt, men ändå. I min beskrivning så måste man ha satt sin telefon i developer mode då man installerar med adb. Gå in på dina telefoninställningar och tryck på "Utvecklaralternativ". Tryck sen på "Tillåt falska platser". BTW. Bedrövliga översättningar till svenska men ni fattar hur man skall göra.
     
    Last edited: 8 sept 2012
    Löthner gillar detta.
  19. fedor

    fedor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2011
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Angående Gamla Sveriges Radio Play. Om jag lyssnar på ett streamat radio program via WLAN så stoppar spelaren ALLTID efter 5 minuter in i programmet. kör jag på 3g fungerar det dock utmärkt.
    Någon som upplever samma problem? lr vet vad det kan bero på?
    Använder fortfarande Gamla Sveriges Radio Play appen då den har streamade program med musik och är snabbare.
     
  20. Spooky

    Spooky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    871
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Använder också den gamla appen så jag tycker den är tydligare och då man kan spola i strömmande material.

    Mitt förslag är att du först provar ett annat WLAN. Fungerar det bättre där så ligger felet troligtvis i din router.

    McDonald's har gratis wifi (webbinloggning krävs först). Testa där om du saknar tillgång till annat wlan.

    Berätta gärna hur det gick.