Sveriges Radios Androidspelare

Diskussion i 'Applikationer' startad av ChristianSR, 18 jun 2010.

  1. ChristianSR

    ChristianSR Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2009
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Hej! Jag kommer samla ihop önskemål i en lista och skicka in till jobbet lite senare i sommar (är själv på pappaledighet resten av året).

    En headsup: Jag fick precis reda på att bithastigheten på poddarna ska höjas från 96kbit/s till 128. Det innebär bättre kvalitet men också större filer.
     
  2. JDS

    JDS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    637
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Tyvärr så är ju ett av det största problemet med appen, och det vanligaste klagomålet, att den får buffra hela tiden. För min del har jag inga problem ifall jag har stabil 3G/Turbo 3G koppling, vilket jag alltid har ex. hemma, men ifall telefonen får gå ner till 2G, om än för en kort tid, så räcker ofta inte datahastigheten till (teoretisk skall EDGE eller tom GPRS räcka till för 96kbit/s men i praktiken gör de inte det, GPRS ger ofta en snitthastighet på 40-50kbit/s så den äter upp bufferten ganska så snabbt). Problemet kommer ju definitivt inte bli mindre när man går upp till 128kbit/s även om det är trevligt med hög kvalitet. Man skull ju önska kunna göra ett val av kvalitet på såväl live som pod för att både minska dessa problem då man inte har perfekt uppkoppling och spara bandbredd ifall man så önskar.
     
  3. Marwin

    Marwin Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Problem: Buffring vid nedladdade filer

    Hej

    Jag har fått allt mer frekventa problem med att playern fastnar i buffringsläge när den skall starta uppspelning av en fil som jag laddat ner i förväg på telefonen mha playerns inbyggda funktion för detta.

    ANvänder senaste versionen av playern och har en HTC desire.

    Tips? Hjälp någon?

    /S
     
  4. JDS

    JDS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    637
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Detta låter väldigt underligt eftersom telefonen inte ens egentligen buffrar när man lyssnar på ett nedladdat avsnitt utan bara säger till mediaspelaren att spela en fil som ligger på SD kortet. Den skriver bara ut "buffrar" till dessa att mediaspelaren säger att den har lyckats ladda filen korrekt.

    Några följdfrågor:

    • Visas "buffrar" men den spelas upp ändå eller spelas den inte upp alls?
    • Har hela filen laddats ner? Filen ligger i "SRPlayer" katalogen på SD kortet så du kan testa detta genom att antingen föra över filen till datorn och spela den eller, ifall du har ex. Astro, klicka på den och spela den i den vanliga medispelaren.
    • Vad säger loggarna? Du kan titta på loggarn genom att ex. använda programmet aLogcat.

    Tyvärr så är ofta svaret på problemet bara en massa frågor som dessutom kan vara lite svåra att få reda på men med så många olika program man kan ha installerade, olika ROM:versioner, abbonemangstyper m.m m.m m.m är det sällan ett enkelt svar på vad problemet är.
     
  5. Marwin

    Marwin Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej,

    Imponerande snabbt svar!

    Gjorde ett test.

    Förutsättningar:

    WIFI ansluten
    Avinstallerad och sedan nyinstallerad Sveriges Radio play app från market
    Omstartad Htc desire (dvs inga andra app igång)

    1. Startar "sveriges radio play" App
    2. Går till favoriter
    3. LAddar mha långtryck ner ett program (Plånboken 2010-07-07)
    4. får besked om att resultat skal återfinnas i katalogen nedladdade.


    Efter 5 minuter har ännu inget visas i nedladdningskö eller i nedladdade. Har verifierat WLAN access och att kag lan nå internet mha browser.


    SVar på dona direkta frågor:
    Detta låter väldigt underligt eftersom telefonen inte ens egentligen buffrar när man lyssnar på ett nedladdat avsnitt utan bara säger till mediaspelaren att spela en fil som ligger på SD kortet. Den skriver bara ut "buffrar" till dessa att mediaspelaren säger att den har lyckats ladda filen korrekt.

    Några följdfrågor:
    Visas "buffrar" men den spelas upp ändå eller spelas den inte upp alls?
    Den visar buffrar men spelar inte alls upp

    Har hela filen laddats ner? Filen ligger i "SRPlayer" katalogen på SD kortet så du kan testa detta genom att antingen föra över filen till datorn och spela den eller, ifall du har ex. Astro, klicka på den och spela den i den vanliga medispelaren.
    Filen kan utan problem spelas upp

    Vad säger loggarna? Du kan titta på loggarn genom att ex. använda programmet aLogcat.

    provar det i kväll

    Tyvärr så är ofta svaret på problemet bara en massa frågor som dessutom kan vara lite svåra att få reda på men med så många olika program man kan ha installerade, olika ROM:versioner, abbonemangstyper m.m m.m m.m är det sällan ett enkelt svar på vad problemet är.
     
  6. JDS

    JDS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    637
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Det du fick nu var ju något annat problem eftersom den inte laddade ner programmet som du valde. Det verkar som att det är något problem med programmets databas eftersom programmet inte ens finns i nedladdningskön. Ett problem med WLAN är att det stängs av när skärmen släcks så det är möjligt att appen tycker att något är väldigt fel och tar bort den.

    Skulle du kunna testa att göra samma sak via 3G. Du behöver inte ladda ner avsnittet utan kan avbryta nedladdningen genom att trycka länge på avsnittet i kön och välja avbryta. Ifall inte detta heller fungerar så känns det som att databasen blivit korrup på något sätt.

    Edit: Jag testad precis att ladda ner det avsnittet som du försökte ladda ner och det fungerade utan problem så det är inget fel med själva avsnittet.
     
    Last edited: 12 jul 2010
  7. Zadde

    Zadde Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Telenor

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Upptäckte precis något som ger mig FC. Ha Favoriter - kö uppe, ha en nerladdning igång och luta till landscape. Crash!
     
  8. JDS

    JDS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    637
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Fräckt :P, jag får titta på det till nästa version.
     
  9. Greensea

    Greensea Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2009
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag kan bekräfta detta. Första gången jag lutade till landscape hände inget, men när jag försökte igen bara sekunder senare så blev det FC.
     
  10. Wellness

    Wellness Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Gillar denna app skarpt :)
     
  11. marcuspresident

    marcuspresident Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    628
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Kanske fel tråd men Landscape kan ju få det mesta att crasha. Speciellt i min Spica.

    PS. I love SR Player
     
  12. gunnar-medial

    gunnar-medial Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Utmärkt att JDS fått valuta för allt arbete! Jag antar att denna app blev "closed source" nu när SR äger den ? Det har inte skrivits något om det vad jag sett.
     
  13. Sportmats

    Sportmats Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    20 jun 2010
    Inlägg:
    238
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det jag skulle önska mig är att man kunde se vilka som är de senaste upplagda poddfilerna. Som det är nu måste man söka runt själv och upptäcka att det knappt något är uppdaterat på vissa ställen, medan på andra finns det hur mycket som helst. Men jobbigt att gå in under varje kategori hela tiden. Hade varit bra om det funnits en länk redan på startsidan under "gå till m.sverigesradio.se" till senaste upplagda filer.
     
  14. Extreat

    Extreat Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Appen är superb, kan inte tänka mig hur den skulle bli bättre faktiskt.
     
  15. ChristianSR

    ChristianSR Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2009
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Nej, som jag minns det (är pappaledig) så är SR Player fortfarande open source. Det SR äger är loggor och en del grafik. Rätta mig om jag minns fel JDS.

    /C
     
  16. Aegd

    Aegd Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Grym app. En sak jag saknar (eller om jag missat det bara) är om det kunde stå någonstans i vilken kvalitet ljudet strömmas. Så man kan uppskatta hur mycket datamängd som förbrukas.
     
  17. Aegd

    Aegd Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    en annan sak jag kom att tänka på.

    Om jag vill ha på radion när jag ska sova, så skulle det vara bra att ha ett alternativ så telefonen ställer upp ljudet till max när sovtimern stänger av radion. Anledningen till det är att många också använder telefonen som larm. Nu blir det ju så att man endera måste ha telefonen på låg volym, så inte radion blir för hög när man ska sova, men då riskerar man istället att man inte vaknar av alarmet... eller att radion är på tok för hög när man ska sova, men larmet blir bra...

    ilandsproblem :/
     
  18. Gurk

    Gurk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    177
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Grymt najs app.

    Konstigheter som stört mig:

    1. Buffrar efter några minuters lyssnande. Ibland buffrar den jättelänge även fast jag springer runt inne i stan och ibland inte alls trots att jag är ute i skärgården. skumt.
    2. När jag lyssnade på p3 dokumentär sist(Det skulle handla om meningen med livet) så kördes den första halvan av programmet om och om igen istället för att gå över till del två av programmet. skumt. Har inte hunnit testa fler program för att se om det var en engångsgrej eller inte.

    Annars, grymt najs app som sagt.
     
  19. Konstigt

    Konstigt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    1 105
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Hej hej.

    Först får jag tacka för bra app, kul när licenspengarna går till något bra :)

    Två saker har jag att anmärka på.

    1. Söka i nedladdat material. Nästan omöjligt att t.ex. i en 45 minuter lång fil söka sig till t.ex. 15 minuter. Går ju så superlätt att spola i Spotify så det borde väl gå att lösa även här? Att Spotify visar stort minuter:sekunder när man spolar är också bra.

    2. Autostart. När min telefon är nystartad är Sveriges Radio Play en av apparna som dyker upp i min task killer. Varför startar den automatiskt? Verkar inte vara bra för batteriet och systemresurserna (och kanske inte heller för sin 3G-trafik).

    Mvh
     
  20. Spooky

    Spooky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    871
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Hej.

    Uppdaterade till FroYo i helgen och har fått lite problem med widgeten. Själva appen fungerar dock fint.

    När jag lägger upp widgeten (lilla eller stora) så ser jag tydligt kanal och program, men när jag trycker på Play-knappen så ersätts play-symbolen av den "runda" symbolen som indikerar buffring. Sedan händer ingenting.

    Ovanstående uppstår oavsett om jag kör via Wifi eller 3G.

    Har en HTC Desire.

    I övrigt älskar jag den här appen. Ett måste, speciellt på utlandssemestern.