Låter bra
Dock får man nog finurla lite på hur man ska få till en någorlunda realistisk ekonomi?
Om vi har kvar jobb som vi har idag får man ju i stort sett obegränsat med pengar ganska fort. Då kan man ju köpa allt man vill och det tar lite bort syftet med o ha ett ekonomisystem...
Ett alternativ vore ju att ta bort /jobs helt, och istället göra så att man kan sälja sin cobble i nån statlig affär, och att en enchantad pickaxe klarar att hacka bort sten för att köpa 2 nya enchantade pickaxe eller nått.
Lite svårt att få till ett system som gör att pengar skapas men att det inte blir världens inflation. Ett exempel är ju att om man kan sälja sin loot från mobs i sin statliga affär så kommer man bli jätterik om man har en mob spawner...
Skulle det gå att ha så priser justeras efter hur många som köper/säljer en viss grej? Om många då säljer loot från mobs men få köper, så sänks priset och det blir inte längre lika överdrivet lönsamt att ha en mob spawner... Om många köper bröd men få säljer så går priset upp och det blir mer lönsamt att producera bröd, osv...
Har även sett att vissa har banker där man kan få ränta på sina pengar.
Click to expand...