Swedroid Inofficiell Minecraft Server! 24/7

Diskussion i 'Off Topic' startad av Letalis, 6 mar 2011.

?

Nystart eller ej

Poll closed 21 maj 2011.
  1. Ja, jag vill ha ny karta!

74,1%
  2. Nja, ny karta om jag får behålla mitt hus!

18,5%
  3. Aldrig i livet, jag vill mossa runt i det gamla, (Det var bättre förr..)

7,4%
  1. Letalis

Letalis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    76

MINA ENHETER

25565 leder till Vanilla 1.2 server i väntan på att Bukkit och Essentials är uppdaterade

2. theLadder

theLadder Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag håller faktiskt inte med längre.
    Tycker ändå det börjar fungera rätt bra, och att ha fasta priser är mycket jobb att få till.

Om butiksägare passar sig för att köpa grejer i sina butiker utan endast säljer till kunder blir det inte kaos. Det va det största problemet.

Problemet är snarare att det är svårt att värdera pengar eftersom folk får så olika betalt för samma jobb.
    Nån som varit med länge får tre gånger mer betalt för att minea, samma jobb, men tre gånger mer betalt?! Där tycker jag problemet ligger isf. Ett block sten borde vara värt lika mycket oavsett hur mycket erfarenhet man har av att minea?
    Det man bör tjäna mer på är väll snarare att ha bra teknik, att använda enchantad diamanthacka, vilket inte nya har möjligheten till.

Vi diskuterade ingame, och poängen med handel är ju tex att om jag inte känner för att minea utan hellre fixar mat, så säljer jag min mat till folk som hellre minear och tycker det är jobbigt och tråkigt att fixa mat, win-win.
    Finns ingen direkt poäng med att alla ska sälja diamant till alla.

Nu har vi ett självjusterande system där folk får sälja till det pris dom tycker det är värt.
    Att få till rimliga fasta priser ser jag som en smula hopplöst. Dessutom blir allt jobb med det upp till admins och serverägare att sköta, känns som dom redan har tillräckligt att jobba med. Bättre att alla spelare får forma systemet.

Ordna då hellre så att folk har lättare att värdera sina pengar, tex, om alla kunde tänka att okej, x antal pengar motsvarar en timmes mineande, då hade prissättningen inte blivit alls lika svår. Andra kanske har fler bra idéer hur vi skapar bra referenser till pengars värde? Enchants är ju en del som funkar rätt bra med, men borde gå att hitta fler.

Just my 2 cents.

3. googleye

googleye Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Ex:
    Jag säljer 32 diamanter för 90 000, någon annan säljer 32 för 100 000. Kan jag höja priset då? Nej
    Är det för billigt? Tja, du kan väl jämföra hur lång tid det tar att samla ihop 90 000 och hur lång tid det tar att hitta 32 diamanter(nu finns även fortune på hackorna)?

Man kan inte bara kräva att vi ska höja priserna för att det är för billigt, som admin eller ägare kan man dock säga att på den här servern får ett visst föremål bara kosta så mycket. Blir som en "statlig" butik fast spelarna säljer och får vinsten.

Sen tycker jag det är ganska självklart att spelare som jobbat mer(för jobben är inte roliga...) ska tjäna mer, är väl inget fel på det?

Det är inte heller så att alla ska sälja diamant till alla, men eftersom diamant är mest åtråvärt och dyrast tjänar man mest på att sälja diamant, om man nu orkar mina så mycket.

Last edited: 2 mar 2012
  4. Slajk

Slajk Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    133

MINA ENHETER

Som några vet så hade jag problem med att spelet crashade.

Så här ser skrivbordet ut nu med crashrapporter.

5. droidbobby

droidbobby Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    108

MINA ENHETER

haha wtf?

6. niklas.berggren

niklas.berggren Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Servern nere? Får bara "Anslutningen avbröts" när jag försöker ansluta =/

7. Slajk

Mottagna gillanden:
    133

MINA ENHETER

Du använder ip:n mc.hemligastugan.com:25566 ?

8. Avicii

Avicii Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

9. Letalis

Mottagna gillanden:
    76

MINA ENHETER

Provat att starta om klienten?
    Senaste javan?

Det är spelare inne på servern så den är igång.

10. Avicii

Avicii Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Får End of Stream nu istället.

11. theLadder

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Om nån är villig att sälja diamanter billigare än dig förtjänar dom väll att göra så? Vem är du att säga vad som är rätt marknadspris? ;)

Priser styrs av tillgång och efterfrågan, och även om det är mycket jobb att leta diamanter så är det många som gör det, så tillgången blir rätt stor, och eftersom det bara är ett fåtal som inte letar egna diamanter blir efterfrågan inte jättestor, så jag tycker det är fullt rimligt att priset inte blir skyhögt. Men detta kan ju ändras med tiden, fler kanske inser bekvämligheten med att handla sina diamanter istället, och då går priserna sakta uppåt.

Dessutom skulle du kunna ta 110k tex, för "någon annans" diamanter är slut. Dock inte lätt för dig att veta, vore bra om man kunde se direkt på skylten att det är slutsålt.

Tycker du inte det är värt att sälja diamanter för det priset får du väll hitta på nått annat att sälja. Så har jag gjort.

12. niklas.berggren

niklas.berggren Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Yeap

Minecraft 1.2.3
    senaste javan..

När jag försöker ansluta får jag;

"Anslutningen avbröts
    Datatrafiken avbröts"

Jag ser att servern är online och att det är en person på den..

13. droidbobby

droidbobby Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    108

MINA ENHETER

det brukar väl bugga lite ibland, testa ta direct connect och skriv in serveradressen.... brukar lösa problemet för mig ^^

14. googleye

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    mc.hemligastugan.com:25565 gäller för 1.2

Det är inte jag som ska bestämma priserna, det är vi. Jag vet vad priserna styrs av, men tror du verkligen att tex jag är dum nog att höja priset på diamant om fler äntligen börjar köpa, och riskera att förlora kunderna igen? Speciellt inte när det finns fler om säljer för samma pris. Jag har f.ö höjt till 150k då de två andra är out of stock.

Jag vet att det låter lite skruvat men det är omöjligt att skapa en fungerande marknad när vi är max 20 pers som handlar, det är ändå inte första gången vi testar det här.

15. theLadder

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Dum nog? Vill du inte sälja dina diamanter till det priset marknaden har ska du väll inte sälja dina diamanter, varför ska du kunna "blåsa" kunderna på ett fast pris som är för högt när det är, enligt dom som köper/säljer, lagom pris nu? Klart alla vill tjäna massa pengar på det dom säljer, samtidigt som kunder vill handla så billigt som möjligt. Konkurans brukar ju ses som nått positivt, förutom av giriga säljare som du förståss ;)

Du verkar ha bestämt att diamanter ska va jättevärdefulla, jag håller inte med. Men höjer du priserna är det nog inte alls omöjligt att andra hakar på - om diamanterna säljs förstås. Fullt möjligt att tillgången är större än efterfrågan på diamant, ändå kräver du att priset ska vara högt?

Jag inser såklart att det är svårt att få systemet att funka, men jag tror knappast "fasta priser" löser alla problem. Då får man ju hålla på och justera dom hela tiden, annars kanske du vill sälja bröd och många vill köpa, men det är inte lönsamt för dig för priset är för lågt... osv. Dessutom tycker jag fasta priser vore förbannat tråkigt.

Last edited: 3 mar 2012
  16. googleye

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Jag är inte girig, jag vill bara inte ha inflation i spelet, vilket lätt händer om alla kan få tag på pengar så enkelt och allt är billigt. Jag syftar heller inte bara på diamanter det var ett exempel.

Hur blåser jag folk om priset har diskuterats fram av oss? Men jaja, vi får väl se hur det blir. Jag ser iaf ingen skillnad på nu och då, så efter ett tag är alla rika och allt är väldigt billigt. Vi får återkomma efter ett tag antar jag

Sent from my HTC Desire HD using Tapatalk

Last edited: 3 mar 2012
  17. Slajk

Mottagna gillanden:
    133

MINA ENHETER

Eftersom porten 25565 är minecrafts standardport behöver man inte skriva in det för 1.2-servern.

18. ninjabear

ninjabear Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
  19. Letalis

Mottagna gillanden: