Swedroid recenserar "kinalurar"

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av mannyb, 7 sept 2015.

1. hemskasven

hemskasven Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    43
    Det är ju få tillverkare som är annat än design och ihopplockare av de delar de köper från underleverantörer. Vinsterna ska ju delas av många företag. Underleverantörerna måste balansera sina priser så att de har någon att leverera till.

2. AVR4000

AVR4000 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Finns det någon mobil som matchar en separat kamera i sämre ljus? Jag har inte sett den mobilen ännu (om vi nu undantar väldigt kamerafokuserade enheter som Panasonic Lumix CM1 med efterföljare, Nokia 808 och Lumia 1020, Samsungs olika kamera/mobilkombinationer etc)?

Samma sak gäller om man t.ex vill ha optisk zoom. För min del kan jag enbart konstatera att när jag specifikt vill ha "bra bilder" (bra som i bättre än mobilkameran) blir det direkt QX10. Med den vet jag att det blir bra även om det är mörkt, objektet är långt borta och miljön är sådan att en mobils begränsningar snabbt uppenbarar sig.

På vissa här låter det som att skillnaden på mobilkameror är sådan att den ena mobilen endast ligger på MMS-kvalitet och den andra framstår som redo för pressfoto.;) Det talas om enorma skillnader på modeller med samma sensor och att detta motiverar att betala en extrasumma som mer än väl räcker till en riktigt bra kamera.

Jag vidhåller att den kamera som sitter i t.ex OP3T tar fullt godkända bilder för en mobilkamera. Om man ställer höga krav på bildkvaliteten och anser att denna kamera inte "duger" kan jag bara konstatera att logiken kallar på en digitalkamera. En mobilkamera i en tunn enhet med plan baksida är vad den är helt enkelt.

Den dagen jag ser en mobil med xenonblixt, 10 ggr optisk zoom, stor sensor och bra optik (utan att denna mobil är en digitalkamera hopbyggd med en mobil s.a.s - jag syftar på en sak med plan baksida och 5 mm-1 cm tjock) som ger samma bildkvalitet som en anständigt bra kamera kommer jag omedelbart ändra mig. Den mobilen är värd att vänta på. Men vi är inte där.

Jag "nöjer mig inte med 3G" men mobilen är en liten dator och jag går inte med på att mitt val begränsas p.g.a att LTE blivit en "bandsallad". Helst har jag en LTE-radio och dito uppkoppling men då HSPA+ ger utmärkt bra hastigheter även för 1080P-streaming hos mig är min prioritering att kraftfull hårdvara och stort lagringsutrymme samt skärm går före "LTE-band X" om det inte går att kombinera båda. På samma vis tar jag en dator med 8 GB RAM, 1 TB HD och 10 Mbit/s-lina till Internet över en burk med 4 GB RAM, 250 GB HD och 60 Mbit/s-lina.

Att betala $300-400 extra för enheten mot att få "bättre kamera" samt "LTE-banden x, y och z" och ev mindre skärm (allt annat lika, alltså CPU, RAM, lagring, Androidversion etc) fungerar inte hos mig. Det måste till "avsevärt kraftfullare CPU, större lagring, dubbelt så mycket RAM, överlägsen utvecklarvänlighet, stor skärm, högklassiga material" etc för att det skall kännas värt det. Om jag inte är nöjd med kameran köper jag helt enkelt en kamera för pengarna (finns många bra, kompakta och smidiga fickvänliga modeller att välja på).

När jag vet att "bättre kamera" handlar om drivrutiner eftersom det är samma sensor i produkterna öppnar jag definitivt inte plånkan. Drivrutiner är mjukvara och där finns ju olika möjligheter, minst sagt. $300-400 är dyrt för kameradrivrutiner (i de fall samma sensor etc sitter i en $399 som en $699-799 och argumentet är att kameran är "bättre" i den sistnämnda).

Herrputte, IRONMIKE och Micke_A gillar detta.
  3. flat7

flat7 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    515

MINA ENHETER

Jag ställer upp som frivillig att testa kinamobiler åt swedroid. Det som skiljer mig från vissa andra som lämnar omdömen om telefoner de köpt på forumet är att jag tenderar se betydligt fler defekter eller saker som inte fungerar bra och lyfter fram även sånt.

flipp gillar detta.
  4. flat7

Mottagna gillanden:
    515

MINA ENHETER

När det gäller Doogee så är den senaste jag testade, y6 max buggig are och kostar lika mycket som tre st x5 PRO som min far har sedan ett år.

5. H-M

H-M Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony 5 MK II
    Ska man har luren några år tycker jag att garantier är ganska skönt. Tycker i stort sett alla mina telefoner behövt service under 24 månader. I Sonys fall på senare år hänger det mest ihop med deras vattentålighet som ställt till bekymmer. Annars hade de nog hållit men vet ju andra där skärmen släppt i limningen eller hörlursuttag gått sönder. Då är garanti guld värt

6. hemskasven

hemskasven Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    43
    Ny mobil på banan.
    Oukitel K6000 plus är en megabatteri telefon med lite bättre spec. än föregångaren som de flesta blivit nöjda med.
    Den nya har mer rom och ramminne, lite snabbare processor och levereras med nougat. 209$ hos Aliexpress.

7. Terrawatt

Terrawatt Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

MINA ENHETER

Telefon:
    OP8T
    Ser fram emot testerna. Det verkar vara mer och mer fokus på Kina telefoner idag än tidigare. Fler inser nog att en telefon som kostar 3-5 tkr mer inte är. Värd så pass mycket mer.

Många Kina telefoner har bra specifikationer. I varje fall de urval av specifikationerna de annonserar ut.
    Tex 13Mp Camera och decacore wohoo. Men tittar man på specifikationsdetaljerna för exempelvis kamerasensorn så kan man se att detta drar ner betyget lite.

Jag ser fram emot Swedroid testerna... Jag hoppas och önskar att mina påståenden är fel..

[emoji106][emoji106][emoji106]

flat7 gillar detta.
  8. flat7

Mottagna gillanden:
    515

MINA ENHETER

Det var ganska länge sedan swedroid testade kinalurar (billiga sådana). Den senaste recensionen var av Be touch 2 i september 2015.

Skulle vara kul om swedroid testade tex xiaomi, zuk, leeco etc.

Last edited: 17 apr 2017
    Ara och clarken gillar detta.
  9. Terrawatt

Terrawatt Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

MINA ENHETER

Telefon:
    OP8T
    Hehe, ser nu att tråden var riktigt gammal... :)