Recension Ndrive Navigationsprogram för Android testat med SonyEricsson X10 mini pro.
Nedladdning och installation:
Att ladda ned själva programmet gick snabbt och enkelt som vanligt med Android.
Tyvärr var det inte lika enkelt med kartorna som ställde till problem trots att jag använde wifi i telefonen och inte 3g.
Nedladdningen av nordenkartorna på 330Mb hängde sig några gånger och fick startas om. Då fick man börja om från början igen.
Ännu värre skulle det vara att ta ned dem via 3g nätet och många har nedladdningsbegränsningar dessutom.Trots att kartorna var uppdelade landsvis så gick det inte att välja att ladda ner dem en och en utan bara hela paketet på en gång.
Borde verkligen kunna gå att ladda ned kartorna via pc eller minneskort istället.
Användning av programmet:
När man startar upp programmet så är det ett helt eget gränssnitt vilket gör att menyknappen i Android inte fungerar här.
Ej heller det vanliga skärmtangentbordet fungerar och det som programmet istället erbjuder har bokstäver som sitter nära varandra, dock går det att välja mellan abc och qwerty inställning vilket är bra.
Som tur är går det att använda det fysiska tangentbordet på telefonen vilket underlättar särskilt med tanke på våra svenska tecken.
Att navigera:
Det fungerar hyggligt med själva navigationen men det märks att det är en ny produkt då vissa saker är rätt irriterande.
Bland annat blev det en del konstiga förslag på omotiverade svängar. Röstguidningen och det navigationsprogrammet föreslår på skärmen går ibland helt tvärs emot varandra.
Vid körning på en riksväg så envisas programmet att kommentera saker som håll till vänster bara för att en liten skogsgrusväg ansluter eller sväng höger i en vanlig kurva som bara följer vägen.
Min Tomtom dedikerad navigator som jag vanligtvis använder kan komma med sådana förslag endast om man kör på en liten väg som betecknas som okänd men aldrig på större vägar som riksvägar.
För att vara en mobilnavigator räknar den om rutter riktigt rappt så där får den ett plus.
Att lägga in hempositionen var besvärligt, det gick inte att bara lägga in markörpositionen utan man fick manuellt skriva in koordinaterna vilket var knöligt.
Detta då kartan saknar husnummer för vägen där jag bor så det fungerar inte med adresssökning.
Fartkameravarningen varnade för vissa kameror men missade andra som ändå syntes som symbol i kartan, Märkligt och gav inte något pålitligt intryck.
Tappade ljudet ibland vid byte mellan bluetooth handsfree och telefonhögtalare.
Skulle vilja ha möjligheten att ha samtal via bluetooth handfree men få röstguidningen och varningar via telefonhögtalaren samtidigt.
Den inspelade rösten "ida" har klara problem med svenskan,man måste titta på skärmen för att förstå vad hon menar ibland.
Överhuvud taget är det lite konstig svenska här och där som kan bli rätt komisk.
Jag tror inte de riktigt menar att citat "ansvarar du för att du monterar och använder produkten på ett trafikfarligt sätt" som det står i en av informationsskärmarna i startguiden.
Men med lite utveckling och buggfix så kan detta bli riktigt bra och priset verkar anständigt också.
Tycker kartorna verkar behagliga att se på,men skulle önska att man kunde välja storlek på infon i skärmkanten eller att den tillfälligt förstorades om man klickar på den.
Att behöva hålla upp mobilen för att se hur lång tid det är kvar är inte så trafiksäkert tycker jag.
+ Hyggligt bra karttäckning även utomlands.
+ Bra på att snabbt räkna om rutten för att vara mobil.
+ Fysiska tangentbord fungerar och du kan växla melan abc eller qwerty layout.
+ Anständig prissättning.
- Idas guidning stämmer dåligt med skärmen ibland, konstig svenska.
- Omotiverade och irriterande instruktioner på större vägar av typen sväng höger bara för att vägen själv går i en högerkurva.
- Besvärligt långsamt och osäkert ladda ned flera hundra Mb direkt på telefonen istället för via pc eller minneskort.
- Kan tappa ljudet om man skiftar mellan handfree och telefonhögtalare.
- Markörposition kan ej användas för att lägga in hempositionen.
Jag ger den ändå betyget tre
av fem möjliga
Last edited: 4 september 2010