Syftet med smartklockor utan SIM?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Droid55, 25 okt 2014.

  1. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag har verkligen fått upp ögonen för smartklockor sedan Samsung Gear S presenterades. Jag undrar dock vad syftet är med smartklockor som inte har SIM-kort?

    Om jag förstår rätt, för du ska kunna motta samtal med t.ex. Android Wear eller Apple Watch, så måste telefonen vara i närheten? Du kan alltså inte lämna telefonen hemma, i bilen eller dylikt för att gå iväg? Vad är då syftet? Att slippa plocka upp telefonen ur fickan, väskan eller bordet? Jag fattar verkligen inte poängen.

    Vad det gäller saker som stegräknare, pulsmätare och andra träningssaker så ska det finnas rena träningsklockor.
     
  2. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Funderar lite på samma sak. Blev sugen på en LG G Watch R, men.kan inte riktigt bestämma mig för om det bara e lite coolt eller om den kan fylla ett syfte..
     
  3. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 015
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Jag tror det är så enkelt att om ni inte ser syftet så är det inte en produkt för er.
    De nuvarande klockorna är inte tänkta som en ersättare till telefonen, de är mer en förlängning av telefonen.
    Här finns massor med fin info om vad Android Wear kan vara fint till: http://www.android.com/wear/

    Efter två veckor med min så kan jag berätta om tillfällen då den är ganska najs att ha:
    • Du sitter i möte på kontoret, får ett mail - bara snegla på klockan och se om det är något akut.
    • Du åker buss, lyssnar på musik - istället för att hala fram telefonen för att byta låt så byter du med ett klick på klockan. Jag vet att 90% av allt folk redan sitter och stirrar på telefonen hela bussresan, men de sista 2-3% som lyssnar på musiken men inte stirrar på luren hela resan kan ha glädje av det.
    • Positionsbaserade påminnelser i t.ex Keep - klockan burrar till och visar inköpslistan när du passerar din lokala butik.
    • Navigering - få anvisningar på klockan när du försöker hitta en ny adress - slipp se ut som en förvirrad turist i din egen stad.
    • Går flyget i tid? - Bara ta en titt på klockan, finns ett fint kort med info inklusive terminal.
    • Du kan känna ångest över att du aldrig når ditt mål på antal steg per dag/aktiv tid per dag.
    • Du kan designa en egen "ät och sov"-klocka och försöka övertyga din chef om att du ska få jobba efter den...
    Jag vet att man kan göra allt detta genom att titta på telefonen, men hela syftet med klockan är att låta bli att göra det i tid och otid.
     
    tontmobil, kalleboston, Zooklubba och 2 andra gillar detta.
  4. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Tack för infon, det var lite just såna där användningsområden jag ville veta mer om, blev lite mer sugen;)
     
  5. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Snabb(?) fråga: som novis- G Watch eller Pebble?
     
  6. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Jag tänker bara på vad är syftet med ett sim-kort. En annan radiomodul som kommer att dränera det lilla batteri man redan har?

    Sjukt fint svar keyserkeyser; men som om jag inte trycker på f5 tillräckligt för att kolla spårningen av min Moto360 :(
     
  7. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Nackdelen med en smartwatch är att man väldigt ofta kollar på klockan vilket kan upplevas som otrevligt och stressande av de människor man umgås med. Det är inte särskilt snyggt att sitta på ett kundmöte eller än värre en jobbintervju och kolla på klockan varje gång den vibrerar.
    Sjukt bra är att kunna trycka bort telefonsamtal utan att ta fram telefonen.

    De flesta som tränar vill ändå ha med sig sina mobiler hur bra träningsklockor de än har.

    Det finns få tillfällen en klocka med ett eget SIM-kort faktiskt är användbar eftersom mobilen alltid är med.
     
  8. Chrester

    Chrester Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    Samsung Galaxy A32 5G

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy A32 5G
    Info:
    Stock
    Telefon 2:
    Huawei P10 Lite
    Info:
    Stock
    Platta:
    Samsung Tablet II 10.1
    Info:
    Stock
    Fast att snegla på klockan är väl ändå lite mindre stressande än att ta upp mobilen och glo på den. Då är nog en smartwatch att föredra. Den kan man glo mer diskret på.
     
  9. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag tycker inte det. En klocka symboliserar tid och att just titta på klockan tolkas av de flesta som att man vill ha reda på vad tiden är. Det är ytterst få som tolkar det som att du undrar vad det var för SMS, mail etc. som kom eller att det är någon som ringer.
    Att plocka upp sin smartphone kan vara precis vad som helst och väldigt sällan vad klockan är.

    Det kan vara mer diskret med en klocka, men rörelsen är oftast väldigt uppenbar. Vridning av underarmen samtidigt som man tittar ner. Det blir reflexmässigt med en smartwatch. En mobil plockar man inte fram på möten man bryr sig om. Klockan är alltid framme och tänds upp när något händer. Jag tittar oundvikligen på klockan när den vibrerar. Att mobilen vibrerar i fickan noterar jag, men jag gör inget.
     
  10. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Precis. Klockor har man haft så länge så det är många som ser det som stressande och undrar vad personen är så stressad för.
    Gäller väl att ha på sig långärmat på viktiga möten :-P
     
  11. Droid55

    Droid55 Guest

    Ok. Tack för informationen. Du har rätt i att denna typ av smartklocka inte är en produkt för mig. Jag plockar gärna upp min telefon istället under dessa situationer. Fast jag är inte en person som hela tiden måste titta på telefonen så fort den vibrerar i alla situationer. Jag har nog aldrig riktigt förstått att vissa folk faktiskt fungerar så. Det är inte ovanligt att jag inte svarar men jag ringer alltid upp.
     
  12. Droid55

    Droid55 Guest

    Batteritiden är väl inget problem. Gear S ska hålla i 2 dygn och det är ju mer än många förväntar sig av sin telefon. Visst vore det kul om den stod sig en hel vecka eller nått men batteriutvecklingen har inte kommit så långt.
     
  13. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag håller inte med. Just när jag är ute och springer i skogen ser jag en klocka med SIM-kort som användbar. Jag har t.ex. inga fickor eller något som jag kan stoppa en telefon i. Istället får jag hålla den i handen. Sen vet jag att vissa fäster telefonen i armen eller i ett bälte eller nått men det känns ändå långt ifrån så smidigt som en klocka på armen.

    Det har säkert betydelse vilken typ av telefon du har också. Om du har en iPhone 5/5s så är det kanske inte lika märkvärdigt som om du har en phablet typ iPhone 6 Plus eller varför inte Note 4, Nexus 6 eller någon annan större bjässe.

    Jag har inte heller alltid telefonen med mig och det kan t.ex. vara när jag ska går ut med hunden. Telefonen (oavsett phablet eller ej) känns bökig att ha i jackfickan så jag lämnar den hemma under kortare stunder. Annars brukar den ligga i väskan när jag blir borta längre.
     
  14. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 015
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    På detta ämnet kan jag lägga till en punkt till på listan av saker som är bra med klockan:
    Jag är känd för att alltid lämna mobilen på ljudlöst efter jobb, vilket här mig svår att nå på kvällarna. Nu med klockan så vibrerar den och visar inkommande samtal - Tada! Det går att få tag på mig. :P
     
  15. Merlininsider

    Merlininsider Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2011
    Inlägg:
    394
    Mottagna gillanden:
    105
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact
    Platta 2:
    Nexus 7 (2012)
    Info:
    (Degraderad till väckarklocka.)
    Lite orsaker till varför jag till slut skaffade en smartklocka (Moto 360, med metallband från Pebble Steel)..

    Jag resonerade så här:
    Vad är det absoluta vanligaste jag gör med mobilen? Säkert 90% (eller mer) av gångerna jag plockar upp mobilen är det för att kolla vad klockan är eller för att se varför den vibrerade till; vad var det för notifikation som kom upp? Är det något jag behöver ta hand om nu, eller var det bara nå't skitmail som jag kan lämna till senare?

    Om 90% av gångerna är för att kolla klockan eller notifikationsfältet, vore det inte smidigt att kunna lämna mobilen i fickan då? (Dessutom finns det ingen risk att fumla med mobilen så att den faller i golvet.)


    Nu när jag har en Moto 360 (se'n i tisdags för en vecka se'n) kan jag säga att den är sjukt smidig när man kokar ägg eller behöver sätta en timer av andra orsaker. Lyft på armen. "Okay Google... Set a timer for eight minutes." Klart. Det tar inte fem sekunder! Jag utmanar dig att göra det snabbare och smidigare med mobilen. (Vet inte hur det funkar på svenska, men jag har haft mobilen på engelska se'n Google Now släpptes, eftersom den inte har funkat så bra på svenska - kanske går bättre nu?)

    En snabb voice-sökning funkar också smidigt, förutsatt att du får ett snabbt svar - behöver man läsa mer, måste man ändå öppna på mobilen, tyvärr.

    Men är det inte lite nördigt?
    Klart som fan att det är lite nördigt, men det har väl alltid varit lite nördigt att ligga i framkant med teknologin. För 20 år se'n var det nördigt med personsökare, och ungefär samtidigt var det nördigt/snobbigt med mobiltelefon. Se'n var det nördigt med smartphone. Idag har alla smartphone, och det är inget konstigt med det. Om några år kommer det inte vara ett dugg konstigt att ge röstkommandon till klockan på armen.


    Se'n har man ju förstås fördelen av att klockan vibrerar när telefonen ringer. Är man ute på sta'n är det lättare att känna den vibrationen än den fickan, och det är ju inte säkert att man hör mobilen då heller.


    För tidigt för att komma med fler saker, eftersom jag inte haft den mer än en vecka, än...
     
    Last edited: 28 okt 2014