Synckatastrof! Min kalender borta på webben och datorn

Diskussion i 'Allmänt' startad av PsychoCheF, 9 aug 2010.

  1. PsychoCheF

    PsychoCheF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    505
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Idag när man är tillbaka från semestern så börja dagen med en sync katastrof!

    Har min google kalender i telefonen, och på jobbdatorn har jag en litet program som syncar outlook kalendern med googlekalendern på internet.

    Lite morgonseg som jag var så insåg jag inte allvaret när google sync frågade om jag ville ta bort 59poster ifrån outlook... utan tänkte att det stämmer säkert när jobbdatorn inte har syncats på en månad.
    Det gjorde det inte, utan den tömde outlook på alla kommande händelser, och min googlekalender är helt tom när jag loggar in på den på nätet.
    (Hur f-n det gick till har jag absolut ingen aning om)

    Dock har jag en liten smula hopp, telefonen har inte hunnit synca med google ännu, och jag stängde snabbt av all datatrafik och sync i telefonen, så där ligger de flesta kvar nu iaf. Men hur får jag dem till google eller datorn från min telefon? HTC Sync verkar inte skriva dit dem, och jag hittar ingen inställning att tvinga en syncning enkelriktad.

    Hjälp!:cry:
     
  2. FlyBob

    FlyBob Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    1 374
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Borde gå att få ut kalenderinfon i telefonen som en vcal eller ical, antingen internt eller med en app. Bara för att vara helt på den säkra sidan
     
  3. PsychoCheF

    PsychoCheF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    505
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Det här har verkligen gett mig gråa hår idag...
    Hur felet uppkom har jag absolut ingen aning om, men på något vis har googlekalendern tömts på alla händelser från 1 månad bakåt och framåt, och det syncades sedan till outlook.

    HTC Sync (både version 2 & 3) är helt värdelöst, det synkar bara den "interna" kalendern "PC Sync" inte google eller någon annan.
    Jag hittar ingen app heller som kan exportera någon av kalendrarna på telefonen.
    Jag anslöt ett nytt googlekonto till telefonen, men det hjälpte inte heller, det blev bara en extra googlekalender :(

    Jag har provat att synca telefonen till google igen, men inget av det som ligger i telefonen syncas, bara de nya händelser jag har lagt till under dagen.

    Jag verkligen avskyr htc/googles sync lösningar, det märks verkligen att de ligger i stenåldern jämfört med microsoft, nokia m.fl.

    Känner någon till någon app som kan exportera valfri kalender i telefonen till vcal eller annat lämpligt så vore jag tacksam, eller har andra tips i ämnet.
     
  4. barspin

    barspin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hej!

    Kan tyvärr inte hjälpa dig men jag vet hur det känns! Klånfingrig som man är så lyckades jag sumpa chefens ca 600 kontakter och hela kalendern när jag fipplade med exchangesyncen.
    Jag ville bara dö! Du vet typ att det skulle öppna sig ett svart hål i marken och jag skulle bara försvinna.
    Som tur var gick allt att återställa via backupen på jobbet. Men oj, det var svettigt ett tag vill jag lova!

    Hoppas att det löser sig för dig!

    /Daniel
     
  5. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
  6. PsychoCheF

    PsychoCheF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    505
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Tack för tipset, mIQ ska installeras. (root vågar jag mig inte på)

    Men, nu hittade jag alla raderade events i outlooks papperskorg<3
    men jag vill gärna ha tips på hur jag ska återställa dem utan att syncningen tokar ur totalt.
    Ett par event som jag hade i minnet har jag ju skrivit in igen, samt mitt arbetsschema. Om jag återställer dem till kalendern, vad händer då?
    Borde jag radera googlecalendern och hoppas att den synkar upp allt igen?
     
  7. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Om du återställer så bör de komma på sin plats igen (outlook)
    om du dp har två events samtidgt så visas dubbla poster

    Jag skulle göra i den här ordningen:
    ta en backup på telefonens events.
    återställa i outlook
    synca med google
    synca googel med tel
    fixa till det du behöver i google cal
    synca till mobil/outlook
     
  8. PsychoCheF

    PsychoCheF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    505
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    ok, jag har återställt outlook och googlecal, men nu vägrar telefonjäveln synca varken kontakter eller kalender! (men mailen går bra)
    Får frispel på googleproduker.

    Jag har för mig jag har sett trådar om syncproblem med google, men nu hittar jag inget relevant när jag söker.
    Det kommer upp en liten notis under inställnignar-> konton och sync-> google: "Sync har problem för tillfället. Det kommer snart tillbaka."

    Edit:
    Hmm... det verkar som kontaktsync inte har fungerat sedans uppgraderingen till 2.2 medans kalendersyncen ballade ur nu...
     
  9. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Vad har du för mobil och android version?
     
  10. PsychoCheF

    PsychoCheF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    505
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    htc desire, version 2.2 (ej root)

    edit.
    Helt jävla otroligt:mad: det blir bara värre och värre!
    Tänkte att jag raderar alla google kontakter på luren så den kan synca ner dem igen.
    Valde "Visa endast google kontakter" radera alla, då rök visst hälften av telefonkontakterna också! WTF!
    Tog backup på allt innan men ändå!
     
    Last edited: 10 aug 2010
  11. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    hmmm... det känns nästan som om du skulle behöva ta en factory reset
     
  12. PsychoCheF

    PsychoCheF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    505
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    tror oxå det, har läst runt lite mer och den enda som hade samma fel bytte språk på mobilen och fick igång syncet igen.
    testade och märkligt nog fick det fart på kalender syncet igen, men inte kontakterna. dock blev kalendern i telefonen skit eftersom det inte gick att tömma den/ta bort den in den började synca ner den "friska" kalendern igen.

    Kör en factory reset sen när jag kommer hem. återkommer med rapport.

    Tack för tipsen så långt.

    Btw, när man försöker radera googlekontor i telefonen så säger den ju att det kan bara göras igenom att "återställa till fabriksstandard" :)factory reset?) "du gör detta under inställningar->sekretess"
    Jag har ingen "sekretess" meny någonstans, eller är jag helt blind?
     
  13. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    För att radera google konto så gör du så här:
    Settings->Account&Sync->Välja kontot du vill redigera/radera-> Längst ner finns Remove account knappen.

    Factory reset på min liquid, bör vara så på i princip alla:
    Settings -> Privacy -> facotry data reset.
    I privacy finns även "use my location"
    Jag är osäker på hur inställningarna är uppdelade i desire men den bör vara bland de längst ner utan att du scrollar, dvs typ 7-8de plats uppifrån
     
  14. PsychoCheF

    PsychoCheF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    505
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Det går inte radera google kontot pga av det är knutet till vissa apps. Endast en återställning får bort kontot :(
    Märkligt nog så gömde sig inställningen för återställning under "SD & Telefonminne" istället för "Sekretess"
    Som grädde på moset så visa även htcs supportsidor att inställningen finns under "Sekretess"o_O

    Ifall någon nånsin behöver kontakta HTC support så är mitt bästa tips följande: Skit i det.
    Har haft kontakt med dem ett par ggr nu med olika problem och varje gång blir det goddag yxskaft till svar.
    Blir nog inget mer HTC för mig framöver, för mycket basic funktioner krånglar i deras lurar.

    Tack rufy93 för din hjälp.
    Luren är nu återställd och beter sig än så länge normalt igen. Dock är jag orolig för att jag inte lyckats lista ut vad problemen berodde på, men det är ju bara att hoppas att det inte inträffar igen.
     
  15. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Det var så lite så :)

    Jag aner så här:
    En smartphone är som en dator, dock i mindre format, så den måste vårdas ganska ofta den med. Man ser ju datorer som inte har blivit ominstallerade på flera år (!!!), och de går ju inte så snabbt (längre).
    Om man håller på och leker med telefonen så fräshar man upp den vid varje om install. :P
     
  16. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Jepp, min gamla filserver har jag inte installerat om sen augustin 2001.

    Aha, det är _därför_ som processorn bara går i 66 MHz :P

    Fast jag är ganska säker på att den maskinen aldrig varit snabbare...

    Den kör fortfarande Slackware version 3.1... :D

    m v h Henrik
     
  17. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Den var bra :P

    Jag tänkte mer på Duel core datorerna som inte har blivit vårdade sedan de köptes, (kom de inte ut typ 2008? eller någongång då?) som t.o.m. min halvdöda p4 blåser.