synka SMS/MMS och samtalslogg mellan två telefoner...

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av rome73, 23 dec 2011.

  1. rome73

    rome73 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2010
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Kanske ett appförslag med få användare...

    Jag skulle vilja kunna med en enkel lösning kunna föra över SMS/MMS och samtalslogg mellan två telefoner. Överföringen ska mellanlanda hos Google, Dropbox eller liknande så att telefonerna inte behöver vara på samma plats...

    Och helst ska appen gå att förinställa så att själva synkningen sedan går att genomföra utan att man behöver trixa allt för mycket vid varje synktillfälle.

    I mitt fall är båda telefonerna från samma tillverkare, SonyEricsson. En Xperia X10 och En Xperia Arc S.

    Det skulle naturligtvis gå bra med två olika appar som tillsammans gör samma sak...
    Jag har inte hittat något som gör detta helt felfritt... Vissa SMSbackup tappar vissa SMS eller messar upp SMStrådarna...
     
  2. Mogge44

    Mogge44 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2010
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Kolla in appen i min "singnatur" längst ner. Den gör inte exakt det du vill men en bit på vägen. Har inte upplevt att den tappar sms eller stökar till trådarna. Säg gärna till om den gör det :)
     
  3. rome73

    rome73 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2010
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Tack för tipset... Har kollat in den tidigare, och den gör en del av jobbet...
    Problemet är att när båda telefonerna har appen installerad och är "aktiva" och ena telefonen tar emot ett SMS så skickas det först till andra telefonen. När sedan andra telefonen tar emot det så skickar den det tillbaka till första telefonen igen och så håller de på att skickar dem fram och tillbaka i en evig loop till varandra eller?
     
  4. rome73

    rome73 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2010
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Men självklart får du/ni gärna vidareutveckla er app lite... *hehe* så att den kommer ännu lite närmare mina önskemål...

    Nä, men helt seriöst, ett förslag på förändring har jag till er app, om det inte redan har ändrats sedan senast jag testade den... Och det är att SMSet som skickas vidare från telefon 1 till telefon 2 i telefon 2 i hamnar i SMS-tråden från telefon 1. Om man svarar på detta SMS i telefon 2 så skickas det ju till telefon 1, när man egentligen kanske vill att det ska skickas till den som ursprungligen skickade det till telefon 1. Vore bra om det fanns någon inställning där man kan välja att ha det som det är nu eller så att SMSet hamnar i en tråd för den som skickade SMSet till telefon 1, dvs SMStråden för telefon A, B, C, D och E... (Är du med på hur jag menar?)
     
  5. Mogge44

    Mogge44 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2010
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Nej nej nej :)

    Telefon 1 (låt oss säga att det är en X10 för enkelhetens skull) har installerat appen PassItForward. Du väljer vilket nr den ska vidarbeforda sms till, dvs telefon 2. Men telefon 2 är endast mottagare av ett vanligt sms och behöver därför inte ha appen installerad. Det kan alltså vara en gammal hederlig telefon, iphone, blackberry eller vad som helst.

    När telefon två tar emot sms:et ligger det i smstråden som tillhör konversationen med X10an, eftersom sms:et ju kom därifrån. Dock plockar appen ut namnet ur telefonboken (om du har det sparat så klart) på den som skickade sms:et. Så innehållet kan se ut så här:

    "Sms från Martin 0736123456, Wz up bro..." Men det ligger alltså i X10 tråden.
    Vad du då gör e att markera numret, vilket är enkelt att göra, och väljer messa tillbaka, ringa upp, spara elr vad du nu vill göra.

    Jag använder den dagligen och vidarbefordrar sms från smartluren till jobbmobilen och det är med det behovet vi gjorde appen. Hoppas du fick svar på din fråga och att det inte blev för kluddigt :). Mitt förslag e att du testar, det mesta ger sig självt när man använder den :)
     
  6. rome73

    rome73 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2010
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jo, jag har testat din app och problemet är att jag verkligen behöver få SMSen att hamna i rätt SMStrådar. Det är viktigt i mitt fall att kunna följa SMS-historiken på ett enkelt sätt och får man in SMS från 10 olika personer och alla hamnar i samma "inkommande" SMStråd och svaren i en annan så tappar man mycket av överskådligheten.
    Och sedan så behöver svaren som jag skickar från telefon 2 också föras över till telefon 1, dvs tillbaka till första telefonen...

    Så din app fungerar utmärkt men räcker bara halvvägs för mina behov så att säga... *ler*