Systembolaget app.

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av spyvingen, 27 jan 2010.

  1. spyvingen

    spyvingen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2009
    Inlägg:
    825
    Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Note 3
    ROM:
    CM 13
    Med risk ör att låta som ett fyllo så skulle jag älska att ha en riktig app från systembolaget med hela deras dryck register med ean koder och rubbet, spara favorit drycker, skapa inköpslistor, hitta närmsta bolag mm.

    Så jag mailade dom och fick detta som svar

    Så detta är väl mer en F.Y.I. och ett tips att maila lite mer till dom så dom kanske tar det på alvar :)
     
  2. Vandergrift

    Vandergrift Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2009
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    iglaset är ju annars som jag har nämnt tidigare det bästa sedan skivat bröd :)
     
  3. mrmozart

    mrmozart Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2009
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har funderat en del på det här jag med. Dock brukar systembolaget vara svåra med sådant här. De har massa begränsningar för hur de får göra reklam, förenkla supande etc. :)

    Om man kunde koppla EAN-koden till systembolagets artikelnummer skulle man kunna hämta in betyg från Allt om mat och Dagens Industri. En app typ QlikViews fast med barcode scanner skulle vara kanon :)

    http://demo.qlikview.com/QvAJAXZfc/...id=Demo|Vinguiden Application.qvw&client=Ajax

    (QlikView kommer snart till Android och då kan man ju söka på sidan iaf)
     
  4. spyvingen

    spyvingen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2009
    Inlägg:
    825
    Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Note 3
    ROM:
    CM 13
    Ja hade man bara fått tag på deras register så kan man lösa allt annat själv med en app som tex inköpschef listor kolla vårt systemen ligger mm. Har sett dej i glaset men det blir lite begränsat utbud av varor via streckkoder / sökningar.
     
  5. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Tyvärr saknas det en del grejer ur deras sortiment vad jag har märkt. Om den bara listar de "vanligaste" grejerna är den ganska tråkig. Appen i sig är dock trevlig och passade på att lägga till några EAN-koder.
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Man kan lägga upp drycker själv genom att registrera sig och sedan göra en sökning på drycken och när 0 träffar returneras dyker en länk för ändamålet upp, lite krångligare än vad man kanske skulle önska, fick leta en bra stund själv...

    Har man några förslag på förbättringar finns en tyck till-knapp på hemsidan.

    Men det är förstås ingen regelrätt spegling av Systembolagets databas och någon sådan blir kanske svår utan att de fixar ett öppet API först.
     
  7. lasseg

    lasseg Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hallå hallå,

    Lasseg, admin på iglaset här..

    Jag vill bara upplysa er om att vi har regelbundet importerat systembolagets sortiment de senaste tre åren på iglaset. Vi har hela deras sortiment och lite till i vår databas. Jag vet att det kan vara knepigt att hitta artiklar med vår sökmotor ibland, tex tar den inte systembolagets artikelnummer.. Vi håller på att jobba med en mer intuitiv sök, men jag lovar.. vi har hela systemets sortiment på iglaset. Jag hjälper gärna till att hitta artiklar, hojta bara till..

    Vad gäller EAN-koderna så håller vi på att crowdsourca dem (i skrivande stund har vi 700+ artiklar)
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det var riktigt fint!
     
  9. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Låter ju bra. Tycker appen har utvecklats en hel del sedan jag sedan testade den för några månader sedan (eller så har jag dåligt minne ;) ). Lägger ni till Systembolagets nyheter också? Kan ju ha varit att jag råkade söka på något som jag köpt via systemets privat-import vilket av naturliga skäl kanske saknas.
     
  10. 2_Thumbs_Up

    2_Thumbs_Up Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Det jag verkligen saknar på er sida och i appen är att kunna se lagerstatus. På systembolagets hemsida kan man se exakt hur många ex det är kvar av varje vara och till och med vilken hylla de ligger på. Är detta något ni har planer på att implementera?

    Toppensida och toppenapp annars.
     
  11. lasseg

    lasseg Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Blunden: Jupp, vi lägger till *allt* i systembolagets sortiment, vilken vara är det du inte kan hitta? Vi håller som sagt på att se över vår sökmotor, den går lite knaggligt ibland...

    Tvåtummar: Jag håller med, det vore grymma funktioner, tyvärr har systembolaget sagt ifrån... So much for public service.. Vi får se om vi kan hitta på något..
     
  12. superautomatic

    superautomatic Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2010
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Lasse: På vilket sätt har systembolaget sagt ifrån? Jag vet att tex vinvin's iPhone-app har lagerstatus. Någon som vet hur dom löst det?
     
  13. PsychoCheF

    PsychoCheF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    505
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Jag mailade deras kundtjänst med nästan exakt samma önskemål som trådskaparen, sedan hittade jag denna tråden.
    Vore säkert bra om fler mailar dem.

    Ni kan ju sno min text för enkelhetensskull:
     
  14. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    QlikView finns nu på market och har funnits ett tag så det är bara att ladda ner. Där finns bland annat tillgång till just Vinguiden där alla systemets priser finns med.
     
  15. PsychoCheF

    PsychoCheF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    505
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Fick svar från systembolaget:
    Kan ju betyda vadsomhelst, men ju fler som trycker på dem desto bättre :)
     
  16. Arias

    Arias Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    483
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    även jag saknar en app för systembolaget.

    Till iPhone finns ju "hitta bolaget" eller vad den heter, som från början bara var karta med vart bolagen låg och vilket som var närmast osv.

    Sen efter ett tag så la de in öppettider och även lagerstatus på alla drycker de har, så man enkelt kunde kolla hur det låg till i butikerna. Minns inte säkert, då det var ett tag sen jag rörde min äckliga iPhone, men tror att de även hade priser, ganska säker.

    I vilket fall, minns jag inte om det var de som utvecklade den applikation. Men det var det väl med största säkerhet.

    Skulle tro att de inte vill att någon privat person skapar en app och lägger ut på Market. Precis som SF är giriga och vill ha sånt för sig själva även om det tar 1-2år extra.

    Annars hade man nog kunnat skapa en relativt enkel app genom att använda deras mobil site, om de inte bjuder på API.
     
  17. astor

    astor Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2010
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Det jag skulle vilja ha är Vinvin appen (iPhone) från AlltOmMat. Där finns betyg, recensioner, vilket systembolag flaskan finns på, antal, hyllplacering, mm
     
  18. heglen

    heglen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    43

    MINA ENHETER

    Jag kanske missar något i iglaset, men den absoluta fördelen med systembolaget.se är den mer detaljerade sökfunktionen, att kunna söka på ursprung, druvsort, prisintervall, passar-till osv. Den funktionen hade varit guld värd på väg till bolaget så man bara kunde göra en hit-n-run när man hittat rätt italienare till grillbuffén. :-)
     
  19. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Sökningen på iglaset.se och i appen måste bli bättre det håller jag med om. Conny som utvecklar siten håller på med en ny version av siten där det bl.a. kommer bli en förbättrad sökfunktion. Syftet (men där får de som driver iglaset.se rätta mig om jag har fel) med iglaset.se är främst att hålla koll på vad man har druckit och baserat på det skapa rekommendationer för nya drycker som man förhoppningsvis kommer tycka om.

    Lite OT men nästa version av appen kommer istället för att länka till systembolagets info om drycken visa lagerstatus för varan antingen för alla systembolag eller för ett förinställt län. Just nu kommer det ske genom en länk till deras webb men på sikt kommer det antagligen ske direkt i appen. Men mer om det i tråden för iglaset appen senare.
     
  20. litenjacob

    litenjacob Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hejsan!
    iGlaset är riktigt imponerande, och ni har sannerligen lyckats få en grym uppslutning! Det kanske är att svära i kyrkan att ta upp det här, men jag undrar om det finns intresse för en iPhone-variant av denna?

    Vi på Krawaller (http://blog.krawaller.se) har precis släppt en liknande app, rätt och slätt kallad "Systemet" (http://itunes.apple.com/se/app/systemet/id379391397?mt=8). Den är dock inte lika personlig och gemytlig som iGlaset, som ju har sina drivna medlemmar och crowdsourcade streckkoder.

    Att skapa en iPhone-variant behöver för övrigt inte vara snormycket jobb - detta då vi använder oss av Titanium Mobile för att göra cross-platform appar mha JavaScript och HTML5 vilket gör utvecklingen snabb och smidig.

    Finns det månne något intresse?

    Allt gott!
    /Jacob