Ta bort flash-sms

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av Bowe, 20 feb 2023.

  1. Bowe

    Bowe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2010
    Inlägg:
    434
    Mottagna gillanden:
    139

    MINA ENHETER

    Har fått en galaxy a52 som jobbtelefon och används egentligen enbart till 2FA för system på datorn som kommer som flash sms.
    Hur stänger jag av detta så att aviseringen går som ett vanligt sms till meddelandeappen istället?
     

    Bifogade filer:

  2. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Ska förvisso gå att stänga av vissa sim tool men vet i katten om då får upp det som ett vanligt sms då, det eftersom det är skickat som ett flash sms.

    Det är sändaren som bestämmer om den skickar ett vanligt sms eller ett flash sms (kvalificerad gissning)

    Jag hade pratat med IT-avdelning på ditt jobb om det är möjligt att få skicka som vanligt sms. Kan ju finnas en anledning till att man vill skicka det som flash sms som inte sparas på enheten efter man läst det.
     
    Kristy och katho gillar detta.
  3. Bowe

    Bowe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2010
    Inlägg:
    434
    Mottagna gillanden:
    139

    MINA ENHETER

    Om man väntar tillräckligt länge kommer det som ett vanligt sms. Därför tänkte jag om de gick att stänga av på något sätt.
    IT sa bara att det ändrar man i smsappen. Men ja lyckas inte..
     
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    "Om man väntar tillräckligt länge", beskriv gärna i detalj hur du menar. Om du låter telefonen ligga utan att röra någonting, då syns meddelandet plötsligt som ett vanligt sms i sms-appen istället? Märkligt. Eller kan det vara så att OTP-systemet skickar ut ett "vanligt sms" om det gått en stund utan att inloggning skett, dvs att det är två olika meddelanden som skickas? Kolla tidsstämpeln.
    Flash-sms är ju en egen standard med ett eget protokoll, som skiljer sig från vanligt sms på några punkter. Jag har tyvärr inget svar på om det går att göra det du efterfrågar.

    Är det några problem att det kommer som flash-sms?
    Om du vill spara en kopia så är väl printscreen en lösning.
    Möjligen finns det en logg gömd djupt inne i telefonens systeminställningar där du kan se inkomna meddelanden, men det kan vara så att den loggen bara visar "varningsmeddelanden", jag minns inte säkert. (SOS Alarm i Sverige skickar ut VMA-meddelanden som vanligt sms, men i vissa andra länder har man istället valt en särskild standard för "varningsmeddelande", som använder flash-sms-standarden med några modifieringar om jag minns rätt).
     
  5. Bowe

    Bowe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2010
    Inlägg:
    434
    Mottagna gillanden:
    139

    MINA ENHETER

    det jag menar är om man väntar ett par minuter får man även samma kod på vanligt sms.
    Aha, hade inte koll på att det var en egen standard, trodde de va något som gick antigen som popup eller smsinkorgen som gick att stänga av.

    Nja problem är det inte.. Men var mer eftersom jag inte använder den telefonen till något annat än just 2fa var jag orolig att glömma den där man inte är (hemma eller kontoret) och på så sätt låsa sig ute.. Jaja det är väl bara ta med den överallt :)