En liten uppdatering. Jag hade betalat till Frimobil.nu för koden och mailat lite med dom (innan jag pratade med förmedlingshuset), dom sa att det kunde ta några veckor att få koden då den var ny, men erbjöd också att betala tillbaka pengarna om jag inte kunde vänta. Efter vi kommit överrens om återbetalning med frimobil så betalade jag förmedlingshuset och fick kod där, ska träffa kompisen i eftermiddag och få mobilen så får se om det funkar.
Frimobil återkom någon timma efter jag betalat förmedlingshuset och sa att dom kan skaka fram en kod inom 24 timmar.
Så till slut så kan jag konstatera följande (efter mycket emailande och annat med många olika företag).
Ebay: billigaste alternativet och kan vara värt ett försök om man har en telefon som är över en månad gammal. Betala via Paypal och se till att mottagaren är verifierad, så man hamnar under "Ebay Buyer Protection". Då kan man alltid få tillbaka pengarna.
HTCSimunlock.com: Dom hittade inget och jag har inte fått mina pengar tillbaka. Har mailat dom så får se hur det går, dom är dock verifierade på Paypal så har 45 dagar på mig att göra en anmälan mot dom, vilket jag kommer göra om några dagar om jag inte fått tillbaka mina pengar.
Frimobil.nu: Lite dyrare än alternativen innan men man kan komma i kontakt med dom enkelt, dom är svenska och lyckades ju skaka fram en kod till en två veckor gammal mobil. Jag har inte fått tillbaka mina pengar än men tror att dom kommer betala tillbaka, dom har ju knappt haft en timme på sig än
Återkommer med uppdatering. EDIT: Fick tillbaka pengarna på typ 2 timmar, riktigt schysst service.
formedlingshuset.se: Klart dyrast men lyckades få fram en kod snabbast.
Skriver ett nytt inlägg när koden är testad och alla pengar jag ligger ute med är tillbaka, hoppas verkligen det inte blir förmycket problem med återbetalningar.
Min rekommendation till dom som vill låsa upp är att testa Ebay först om man ser till att man hamnar under "Ebay Buyer Protection", riska inte pengarna här. Vågar man inte så skippa detta, och är telefonen ny så skippa detta.
Frimobil.nu och formedlingshuset.se har varit bra på kommunikation så använd någon av dessa. Kan t.o.m maila IMEI till dom först så vet ni om det går att låsa upp eller inte, och hur lång tid det tar, innan betalning.
Skriver en uppdatering till med slutet på historien när allt är klart
Last edited: May 21, 2012