Tab 10.1 är rätt köp för mig?

Diskussion i 'Samsung' startad av najksorn, 23 nov 2011.

1. najksorn

najksorn Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Har funderat fram och tillbaka på en surfplatta under det gångna halvåret.. sneglade först på ipad, men gillar egentligen inte iOS.. eller app-store.

Mina krav på plattan är följande:

Möjlighet att streama film i mkv (720, ev någon i 1080) från pcn till plattan.
    Om det påverkar önskemålet så har jag en Intel Core i3 på 3.2ghz & 4gb ram.

..detta för att inte fylla utrymmet direkt (blir nog en 16gb tab för min del)

Streamningen kommer att ske dels via wifi och nätet hemma,
    men även via 3g-nätet (har ett obegränsat "flatrate" 3g-abb nämligen)

Men frågan är, kommer det att fungera utan lagg etc?

Undrar också över touchwiz som samsung kör, kan man stänga av/avinstallera detta utan att roota? Samma gäller bonnier-tilläggen!

Har en Galaxy S2 idag med en Launcher (ex någonting), kommer jag kunna lägga in en valbar launcher från market i tab 10.1?

Hur är det med apparna i market, är det endast de som är konstruerade för tab som kommer att fungera, eller kommer i princip de flesta att fungera?

En annan viktig fråga, har ju sett att det finns hdmi-usb-adapter att köpa.

Om jag kopplar in denna, kommer jag då att kunna koppla in i princip valfri usb-kringutrustning? (tex. usb-hdd, minneskortläsare, usb-sticka etc)

Utöver mina funderingar, kanske någon har tips eller åsikter från tab? :)

2. Zee

Zee Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Inte alla appar eller launchers kommer att funka. ADW EX finns att köpa. Saknar dock GO Launcher.

Har för mig att just Matroska-filer (mkv) inte stöds så bra i GT, men kan ha fel. Kolla Swedroids recension för mediastödet.

Annars är det väl en av de bästa och framförallt mest prisvärda plattorna just nu. Gav 3600kr för min 7510. Ny från Siba.

3. najksorn

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Det var just GO Launcher jag hade i tankarna, men den andra verkar ju ok!

Hur är det egentligen med de appar som finns för mobilen nu.. utvecklas de för att till slut vara kompatibla med plattorna?

Hmm.. detta med MKVs vara eller icke vara stör mig rejält.. har hört från flera källor att det fungerar perfekt med tex PLEX eller andra mediaspelare..

att det då även går att streama från pc till platta, utan problem..

men man vill ju gärna höra från flera källor innan man bestämmer sig! :)

4. Zee

Zee Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

ADW EX köpte jag men den buggar lite för mig. Launchern hänger sig efter ett tag, men det kanske har med Honeycomb 3.1 att göra.

Med Android 4 ICS kommer appar funkar för både tabbar och nallar. Men vi är inte där än.

5. sundisdubi

sundisdubi Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har USB/SD adaptern och den fixar att köra usb-minne med FAT32 har inte testat USB-Disken än. Jag kan även koppla in min digitalkamera och styra den med plattan genom en betalapp från market.

Många av apparna för mobilen funkar för plattan med. Har ingen i nallen som inte funkar i plattan tror jag.

6. Erol

Erol Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Extern HD utan egen strömmatning fungerar inte, plattan
    är inte tillräckligt strömstark att driva den.

/ Erol

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk

7. Andreas527

Andreas527 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    170

MINA ENHETER

mkv fungerar inge vidare. Om du syftar på de serie och film releaser du hittar som torrent. Och det löses ej med annan spelare då problemet sitter i hårdvaran. Gäller allt som använder Tegra2.

Använder du PLEX så konverteras filmen under streamingen så den kan spelas på tabben och detta fungerar bra det lilla jag testat. Du väljer själv kvalite utifrån hur snabbt nät du har.
    PLEX används inte som en vanlig spelare där du kan spela upp det du har lagrat på plattan utan är ett program för Streaming av media.

Touchwiz går ej att stänga av. Spelar ingen roll om du rootar eller inte.
    Köp en annan platta om du inte gillar Touchwiz. Men jag personligen ser inga nackdelar med Touchwiz.

De flesta appar fungerar på plattan, Är ytterst få som inte fungerar.

Har du HDMI adaptern ansluten så har du inga fler ingångar lediga för att anv till usb-minne eller hårddisk.

Personligen så skulle jag inte köpa en platta nu utan istället skaffa tex Asus Prime då den kommer, Men du verkar vilja ha med 3G så då är det kanske inget alt.

Last edited: 23 nov 2011
  8. najksorn

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Du menar att alla appar kommer fungera efter uppgrad. till 4 ICS?

9. najksorn

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Ajdå.. då förloras ju lite av smidigheten om man måste ha ström för att driva.. men antar att det fungerar att koppla in en liten kort-läsare med 32gb? eller en usb-sticka med 32 gb? dvs om det inte är begränsat..?

10. najksorn

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Intressant svar du gav mig.. men eftersom jag till 99% säkerhet kommer streama allt material som är 720, alt. någon på 1080 - så kommer denna hårdvarubegränsning inte påverka mig med en tab 10.1 va?

Om jag nu skulle streama vix PLEX, från datorn och nätverket i hemmet, då skulle inte hastigheten påverka kvaliteten som jag spelar upp i eller?

Konverteringen som du säger görs, försämrar den filmkvalieten avsevärt?

Men om jag kör streamning via 3g, vad är då den förväntade kvaliteten som skulle kunna fungera utan att det laggar, buffrar och hänger sig?

Jag har bara mindre bra erfarenhet av touchwiz när det kom, till vissa av samsungs första mobiler.. men den touchwiz som ligger i tab 10.1, är den synlig med olika ikoner på "skrivbordet", som inte går att plocka bort?

Det fanns ju en hdmi-adapter med utgång för just usb (hona)
    denna tänkte jag använda till tex minneskort, kortläsare eller liknande..

Jo 3g är dessvärre en dealbreaker för mig.. ;)
    men är det hundra att prime inte kommer med 3g?

11. maba

maba Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Dina frågor angående streaming/kvalité är oerhört svåra att svara på, du kunde lika gärna ha frågat "hur mycket bensin drar min bil i nerförsbacke med medvind på Öland?".

Touchwiz på Taben är ingenting som stör/ligger i vägen. Du kommer knappt märka av det.

Vart hittar du den adaptern? Dvs HDMI-adapter med USB-port? Aldrig sett någon sådan.

12. najksorn

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jo jag är medveten om det.. men det är en väldigt intressant sak :)

frågan är ju, rent generellt.. är det bara datorkraften i min pc som påverkar om jag streamar via wifi hemma till plattan?

och om jag streamar via 3g - borde det väl vara 3g-uppkopplingens hastighet?

hittade den på ebay.. finns hur många som helst till galaxy tab 10.1

13. sundisdubi

sundisdubi Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

14. pellegj

pellegj Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Den adaptern får du gärna länka till, har letat efter en sådan, men inte hittat nån.

15. Andreas527

Mottagna gillanden:
    170

MINA ENHETER

Kör du via nätverket hemma så kommer du inte se någon skillnad i kvalitet. Vet inte hur PLEX funkar då den konverterar, Men den trixar så du kan se de på plattan. Även DVD.IMG funkar. Men ska inte lova att det fungerar till 100% utan lagg med PLEX. Får ibland att det laggar och att jag får starta om uppspelningen för att det ska sluta. Om det beror på min dator/nätverk/PLEX vet jag inte men PLEX fick en större uppdatering för ett tag sedan så de kommer säkert bli bli bättre eftersom.

Är som "maba" sa, det går ej att säga vilken kvalite du får via 3G. Det mesta sitter i hur snabbt 3G du har och det kan ju snabbt ändras beroende vart du är och hur många användare det är på nätet.

Touchwiz är riktigt bra på plattan tycker jag. Gillar det framför original Honeycomb. Och JA Touchwiz syns då de ändrat hur menyer,hem/bak/meny knapparna ser ut. Är ett eget tema utan på Android. Och du väljer själv vilka ikoner som ska synas på dina hemskärmar, är i appdrawern som det är några ikoner extra utöver de som ingår i Android.

Ang Asus Prime så har det inte kommit någon info ännu om det. Men jag skulle ha lite is i magen och vänta med köp av Samsungen så du för veta om Prime kommer med 3G eller ej. Då du verkar ska se video så skulle jag vänta och se vad som komma skall då ingen Tegra2 platta är att rekommendera om man ska se film.

Ser endel serier/film på min platta och är för tillfället jävligt less på att konvertera och fippla på med olika program för se video. Vill bara kunna ladda ner och sedan skicka till platta utan en massa extra mek. Så jag kommer köpa mig en Prime. Bortsätt från detta med video så är Galaxy Tab en riktigt bra platta och jag är nöjd med allt bortsätt från video biten.

Val av video kvalitet i PLEX via nätverk

Val av video kvalitet i PLEX via 3G/4G

16. najksorn

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Tack för synpunkterna..

Det lagg du pratar om uppstår alltså via wifi i hemmet? är det pga. datorkraft eller vad?
    det borde ju egentligen inte krångla då det inte hänger på "uppkopplingshastigheten" ?

Om jag då endast streamar via wifi eller 3g,
    då behöver jag väl inte heller konvertera om och greja "själv" eftersom ingen av de filmer jag spelar upp ligger direkt på själva plattan?

Vad behövs egentligen för att kunna nå mitt film-bibliotek på pcn, om jag är hemma och har ett wifi-nät via min trådlösa router? Detta via plex tex..

17. najksorn

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

galaxy tab 10.1 | eBay

där har du en massa tillbehör till väldigt bra priser :)

18. Andreas527

Mottagna gillanden:
    170

MINA ENHETER

Jo är på wifi hemma. Linksys e3000 och en Asus N53SN i7. Efter ca 20 min in på en video så börjar det lagga. Stoppar video och startar från början och spolar fram till där jag slutade och kan då fortsätta se ett tag innan det börjar igen. Vet inte vad det sitter i. Streamar jag tex direkt från datorn genom esfile explorer så är det inga problem. Men då så måste filmen vara i ett sånt format som plattan kan hantera. Så borde vara något strul med PLEX.

Använder du PLEX så behöver du inte bry dig om att konvertera då PLEX på datorn fipplar på och skickar videon till din enhet i ett format som funkar.

Du installerar PLEX på datorn och väljer vilka mappar du vill dela ut. Sedan är det bara att starta PLEX appen på plattan och den hittar då igen Plex servern du kör på datorn och ansluter sedan är det bara att börja titta. www.plexapp.com Borde du besöka så själv kan göra en bedömning om det är bra eller ej.

19. najksorn

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

det kan inte vara för att du kör bärbart med mindre prestanda i grafikkort etc?

men esfile explorer, kan den streama till plattan då menar du?

20. Andreas527

Mottagna gillanden:
    170

MINA ENHETER

Nepp har tillräckligt bra datorn. Återställde plattan till original efter att kört med annan rom och kernel och såg nyss ett avsnitt av "Bron" utan några problem. Så mest troligt så har det varit något i den rom jag använt som ställde till det.

Med esfile explorer kan du komma åt de mappar du delat ut med windows och kan då spela upp film med hjälp av tex Diceplayer, men då blir då låst till att videon måste vara i rätt format.