Detta skrev jag till Konsumentverket för en liten stund sedan, vi får se om det hjälper.
Hej. Jag skulle vilja göra er uppmärksamma på företaget
Tre, som tillhandahåller tjänster och varor knutna till telekommunikationsbranschen. De har en webshop där de säljer abonnemang och telefoner/surfplattor i olika kombinationer. Jag anser mig felaktigt behandlad av företaget och anser att de alltför lättvindigt har varit godtyckliga i sin marknadsföring och prissättning av en kombination av mobilt bredband och en surfplatta av märke Samsung och modell Galaxy Tab 10.1.
I lördags kväll tittade jag på deras hemsida och eftersom jag visste att de nyligen hade haft utförsäljning på mobiltelefoner till kraftigt rabatterade priser (LG Optimus 2X för 995kr, hade kostat över 4000kr) var det intressant för mig att se om de hade liknande erbjudanden på kombinationen Surfplatta och mobilt bredband. Det hade de! Följande erbjudande fanns då på deras hemsida:
Mobilt Bredband Bas för 99kr/ månad med 24 månaders bindningstid
1 Samsung Galaxy Tab för 0kr/månad och 0kr kontant
Jag blev jätteglad för att jag hade upptäckt erbjudandet och skyndade mig att kontakta min nuvarande operatör för mobilt bredband för att säga upp mitt abonnemang, jag väntade dock tills jag hade fått orderbekräftelsen från
Tre, vilken kom efter bara 10 minuter. Orderbekräftelsen såg ut så här, och verkade inte konstig på något sätt, eftersom de som jag tidigare nämnde nyligen hade haft kampanjer som liknade denna:
Kopierat från min orderbekräftelse:
"Tack för din beställning av modem med 3Bredband.
3 kommer nu att genomföra en kreditkontroll. Förutsatt att resultatet blir godkänt skickas din 3Mobil, ditt SIM-kort och dina eventuella tillbehör till ditt närmaste postutdelningsställe.
Normalt sett brukar det ta 2-3 arbetsdagar från att du gjort din beställning till dess att du kan hämta ut ditt paket. Leveranstiden gäller under förutsättning att varorna finns i lager. Information om lagerstatus går att finna under produktens beställningssida.
När du handlar på tre.se bjuder vi på frakten, oavsett vad du beställer. Skulle du däremot inte hämta ut ditt paket kommer du att få en faktura på 195 kronor exklusive fakturaavgift på 24 kronor för att täcka de administrativa utgifterna.
Om du ångrar ditt köp.
Vill du göra någon ändring i din beställning är du välkommen att ta kontakt med kundservice på 0771- 735 300 efter det att du hämtat ut ditt paket så hjälper de dig med den felinlagda ordern. Observera att din order hanteras i ett automatiskt flöde, vi kan därför inte annullera eller ändra i din beställning. Önskar du ta bort eller ändra i din beställning, se ångerrätt och returpolicy på
www.tre.se.
Vi reserverar oss mot eventuella skrivfel, felpublicerade priser och tekniska fel på hemsidan.
Ordernummer: 596882
Dina valda produkter:
3Bredband Bas i 24 månader
Pris: 99 kr/mån
Samsung Galaxy Tab 10.1
Färg: Vit
Pris: 0 kr/mån
Engångsavgift på första fakturan: -1 kr
Aktiveringsavgift: 0 kr
Frakt: 0 kr
Totalpris per månad: 99 kr/mån
Engångsavgift på första fakturan: -1 kr
Minsta totalkostnad under bindningstiden: 2375 kr
Dina uppgifter:
Namn:
Personnummer:
Telefonnummer:
E-postadress:
Jag samtycker till att 3 skickar information till mig via e-mail, sms och på liknande sätt: Nej
Vi tar tacksamt emot frågor om din order, synpunkter och förslag på hur vi kan göra tre.se bättre. Maila till
[email protected] så svarar vi så snart vi kan."
Jag andades ut över att orderbekräftelsen kom så fort, och gladde mig över att jag hade lyckats ta del av erbjudandet innan erbjudandet hade blivit slutsålt. Märk väl att erbjudandet fortfarande på måndag morgon låg kvar på deras hemsida. Jag har dock tidigare råkat ut för, just hos
Tre, att ordrar jag har lagt på något sätt inte registrerats och att jag har blivit utan vara, eller hamnat långt bak i en väntekö. För att undvika detta ringde jag måndag morgon till Tres kundtjänst och ville kontrollera att allt var som det skulle med min order, att allt stämde som jag stod i orderbekräftelsen och att jag inte skulle hamna i någon rest/väntekö. Svaret jag fick var att erbjudandet var i sin ordning, jag bad personen i fråga nämligen kolla upp om det stämde, och att hon skulle undersöka om min order skulle behandlas under dagen. Hon ringde upp mig på eftermiddagen och sade att min order inte kunde hittas i systemet och bad mig då vidarebefordra min orderbekräftelse så att hon manuellt kunde behandla den och se till att den levererades enligt bekräftelsen jag hade fått, med de villkor som angavs. Jag vidarebefordrade orderbekräftelsen och hon skrev detta: Citat:
Hej Jimmy,
Super, det här löser jag.
/Med vänlig hälsning
Namn
Inom 10 minuter kom detta mail:
Hej,
Tack för din beställning av Samsung Galaxy Tab 10.1 med abonnemanget 3Bredband Bas.
Dessvärre så hade vi ett tekniskt fel i Webshopen under helgen, vilket resulterade i att felaktigt pris visades upp för valda produkter. Vi ber om ursäkt för den felaktiga informationen och eventuella problem som det medfört.
Det pris som visades var +/-1kr. Korrekt pris för Samsung Galaxy Tab 10.1 med 3Bredband Bas är 4 995kr kontant och 99kr/månad.
Vi har ej genomfört någon kreditupplysning då hantering av order inte kunnat ske pga ovan fel. Din beställning är nu borttagen.
Har du några funderingar är du välkommen att höra av dig till oss på
[email protected].
Med vänliga hälsningar,
3´s Webshop
Nu blev jag riktigt irriterad, med tanke på att jag hade fått en orderbekräftelse på ett erbjudande som inte alls var orimligt, med tanke på andra erbjudanden de har eller har haft på andra produkter och kombinationer av abonnemang, de skickar med mobiltelefoner utan kostnad på andra abonnemang just nu, till exempel. Kan de helt godtyckligt göra så här? Jag förstår meningen med att reservera sig mot felaktiga uppgifter, men om priset inte uppenbart är orimligt, kan de helt sonika ta bort min order och bortse från att jag faktiskt har fått en bekräftelse på min order, med de villkor som jag som konsument har godkänt. Tanken är skrämmande, det skulle innebära att de kan lägga ut ett lockerbjudande för att få många kunder att beställa, för att sedan skylla på tekniska problem och ändra priset till ett dyrare, som de nu har gjort på hemsidan, och hoppas att några av de som nappade på det billigare erbjudandet nu ska göra det på det dyrare istället. Osjysst marknadsföring?
Jag vill att Tre tar sitt ansvar och levererar den order jag från början fick bekräftad, med de villkor och priser som där angavs, har jag någon rätt till det, och kan ni på Konsumentverket ge mig vägledning och stöd i detta ärende?
Click to expand...