Tabletråd?

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av Methaniel, 28 okt 2010.

  1. Methaniel

    Methaniel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2010
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Jag slår mig blodig på tablet marknaden....Ska ut på sjöpraktik i 2-3 månader efter jul och min flickvän lär slå ihjäl mig om jag rycker med mig den bärbara:P

    Tänkte att en billig kinatablet skulle vart gött men jag känner inte att jag förstår riktigt alla specs m.m.

    Användning rankat efter hur viktigt det är:
    E-Boksläsare
    Videospelare
    E-Post
    Surf (Facebook och liknande)
    Slöspela när jag inte kan sova.

    10" skärm är väl det jag skulle föredra, har lite problem med att läsa/skriva på för små skärmar och 7" känns i fattigaste laget.
    Den jag tittat på som jag tycker verkar rimlig är ZT-180 som jag förstått att några här på forumet har. Vad tror ni? Möter den mina krav? Jag vill ha nåt som funkar.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 700
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är i sanningens namn en riktig djungel. Vad har du för budget? Runt 1500-2000kr?
     
  3. Methaniel

    Methaniel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2010
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Runt 2000, går det över det känns det som om det är lika bra att köpa en netbook som har större användningsområde.

    Tittade på Archos 101, men med det priset så går jag nästan hellre på en IPAD, kommer som det ser ut nu segla Europa - Afrika - USA så då kan jag bara kliva in på närmaste Mac-Butik när jag stannar till och plocka upp en för 3600, kanske billigare om jag lyckas fippla bort skatten, ska tydligen gå ibland när man åker båt. Nån sorts Tax-Free...
     
    Last edited: 28 okt 2010
  4. Methaniel

    Methaniel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2010
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Efter att ha kollat upp lite runt IPAD så har jag iaf lagt ner det. Verkar vara rent löjligt låst system.

    ZT-180 verkar vara den bästa just nu i det lägre prissegmentet. Hittat en respektabel onlineshop också så det blir nog affär nästa lön!
     
  5. henke2

    henke2 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    579
    Mottagna gillanden:
    30
    Telefon:
    Huawei Mate7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate7
    Samtidigt så börjar det ju poppa upp tablets med kapacitiv skärm för samma pengar. Pinch zoom är ju en klar fördel när man kör touch tycker jag.

    den benchmarkar strax över 200 i quadrant vilket känns trött. Nu är ju inte quadrant intressant i alla lägen, men jämför man mot exempelvis Galaxy Tab så ligger den ju strax över 1000. andra enheter som benchmarkar kring 200 är uråldriga typ :-p
     
  6. Methaniel

    Methaniel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2010
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Fast pinchzoom känns mer viktigt på små skärmar, på en 10" kan man läsa rätt bra utan att zooma, och de ggr man behöver zoom finns ju funktion, dock ej lika lättillgänglig. Har tittat på den från merimobiles med capacativ skärm som ligger rätt lågt i pris men tyvärr har jag inte hittat så mycket objektiv info om den. Shanzai.com har recenserat den men de verkar höja allt som har android till skyarna....tyvärr.
     
  7. Mundane

    Mundane Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2010
    Inlägg:
    1 229
    Mottagna gillanden:
    280

    MINA ENHETER

    Du har ju Archos 7" också med 250GB HDD.
    Går lös på en 2500:- eller så.

    Kan vara bra med rejält utrymme, då du förmodligen inte har internetåtkomst ute på båten, eller har du det?
     
  8. zeg

    zeg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    177
    Mottagna gillanden:
    18
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 3 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 3 Pro
    ROM:
    CyanogenMod 13.0
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 3:
    LG G4
    Platta:
    Nvidia Shield Tablet
    Platta 2:
    Onda V919 Air
    Måste nog avråda att köpa en zt-180.
    Om du ska använda den mycket, läsa böcker å sånt tycker jag först att skärmen inte är den bästa. Betraktningsvinkeln är inte den bästa (iaf på min). Har du den i porträtt läge funkar det inte alls nå bra då ögonen får olika färger pga olika vinklar och det blir inge vidare att titta på.
    Sen är den lite för slö för att vara behaglig att arbeta med.
    Jag har min mest för skoj och dona med och kotten min och syrrans unge spelar och ritar på den.
    Archos 101 är nog bästa valet för en android platta för tillfället. Den har bra mycket bättre skärm å hårdvara än zt-180.
    Jag hade tänkt hålla mig ett tag och se vad som dyker upp och hur pepparkakan kommer bli på plattor.
    Kanske köper mig en pc också. Har kollat på en Asus EEE PC som har touch och snurr skärm. Så får man en riktig dator och windows 7.
    http://www.expansys.se/asus-eee-pc-...m-windows-7-hp-1-66ghz-2gb-320gb-10-1-199465/
     
  9. henke2

    henke2 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    579
    Mottagna gillanden:
    30
    Telefon:
    Huawei Mate7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate7
    Nu när de kostar 400kr inkl frakt så kommer vi ju till ett nytt läge. Även om ett lågt pris inte gör plattan rappare så börjar det bli så lite pengar att man har råd med en chansning.

    Ja, det förefaller så. Samtidigt som dualcore plattorna är på G, men de verkar dröja en smula till och förmodligen hoppar priset upp en tusenlapp till så Archosen är nog värd sitt pris ett tag framöver.

    Mycket beror ju också på vilken platta som blir poppis på XDA och där det utvecklas mest, det är dock svårt att förutsäga :P

    Jag har sedan två år en netbook och är toknöjd, har testat det nu och tänkte ge mig på en lite vassare platta istället, men som du säger, man får ju en riktig dator istället, om än två tusenlappar upp mot Archosen, 3ggr så tung och 3ggr så tjock. Smaksak helt enkelt.
     
    Last edited: 2 nov 2010
  10. Umaycry

    Umaycry Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2009
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Var hittar du den för 400? Har bara sett den för runt 1400? typo?
     
  11. robber

    robber Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    303

    MINA ENHETER

  12. Umaycry

    Umaycry Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2009
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Last edited: 2 nov 2010
  13. robber

    robber Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    303

    MINA ENHETER

    Allt bygger på tillit dock har han många bra omdömmen samt blir man blåst så får man tillbaka cashen via paypal. Blivit "blåst" en gång men paypal löste det snabbt så jag ser det som pengarna tillbaka eller ingen platta.

    /R
     
  14. henke2

    henke2 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    579
    Mottagna gillanden:
    30
    Telefon:
    Huawei Mate7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate7
    Javisst :) tyvärr är det pga låga priset ganska lång frakttid och innan man själv fått hem sin platta så är det ju lite synd att rekomendera folk att köpa även om det givetvis är upp till var och en om de har 400kr över att "offra"
     
  15. robber

    robber Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    303

    MINA ENHETER

    25-35 dagar, med den frakttiden så kommer det nog någon kines cyklandes med den... Hoppas för allt att det inte är 25-35 arbetsdagar :)

    /R
     
  16. henke2

    henke2 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    579
    Mottagna gillanden:
    30
    Telefon:
    Huawei Mate7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate7
    Det är inte orimligt, frakttid 14dagar + att vår leverantör förmodligen inte sitter på något lager utan köper in batchvis från fabriken när han fått ihop ett antal köpare.

    Jag har köpt flera hundra produkter från kina/hongkong och det är sällsynt med kortare frakttid än 14dagar/10arbetsdagar på större paket/paket med kollinummer. brev kan gå på 3dagar
     
  17. larky

    larky Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    29
    Telefon:
    P30 pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    P30 pro
    Platta:
    Sony Z2 Tablet
    Priset känns lite för bra...
    $59 och killen har typ bara sålt handväskor på ebay tidigare, iofs med bra feedback.
    Nåja, för 400kr så kan det vara värt en chansning, i värsta fall får man väl bara igen pengarna av paypal om några månader.

    Tidsfönstret verkar vara lite smalt om det är 30+ dagars leveranstid, man har bara 45 dar på sig att klaga till paypal. Den här tiden på året kan ju posten från Hongkong vara väldigt långsam.

    Men jag chansar, en till som beställer!
    http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dl...31443&ssPageName=STRK:MEWNX:IT#ht_5092wt_1139



    What is PayPal Buyer Protection?

    Question :
    Answer :
    If you bought something on eBay but didn't receive it or you received something that's significantly not as described, PayPal Buyer Protection can help.

    PayPal Buyer Protection covers eligible transactions for the full purchase price plus original shipping charges. Some purchases -- like vehicles in the Motors category, capital equipment in the Business & Industrial category, and Real Estate -- aren't eligible for PayPal Buyer Protection.

    To qualify for PayPal Buyer Protection:

    * Use PayPal to buy an eligible item on eBay.
    * Pay for the item with one payment. Items purchased with multiple payments aren't eligible.
    * Send your payment by clicking the Pay For It button on the eBay invoice or by clicking the Pay Now button on the eBay item page.
    * Let the seller know there's a problem with the transaction by opening a dispute in the Resolution Center within 45 days of making your payment. Then, escalate the dispute to a claim within 20 days of the date you opened the dispute.
    * Keep your PayPal account in good standing.
     
  18. larky

    larky Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    29
    Telefon:
    P30 pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    P30 pro
    Platta:
    Sony Z2 Tablet
    Äh, så ska man köpa så är den inte kvar på ebay längre.
     
  19. robber

    robber Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    303

    MINA ENHETER

    Känns som att det snart är dags för ny tråd om oss som köpt den för 400kr :)

    /R
     
  20. robber

    robber Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    303

    MINA ENHETER

    Oj vad snabbt de försvann tur att man slog till igår då. Nu verkar det som att de som finns ute är ett gäng gånger dyrare. Kommer nog dock snart nya så håll ögonen öppna!

    /R