Täckning [påverkas den av metallskalet? /mod]

Diskussion i 'Legend' startad av Innature, 10 apr 2010.

  1. MasterAdde

    MasterAdde Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Desiren har jag bara snabbt hört att min ÅF och hans 2 polare haft liknande problem som jag med Legenden, dock har tydligen Telia haft problem med nätet denna veckan så dom är inte testade lika länge som min Legend. Så jag kan inte med bestämdhet säga det är samma problem, men det lutar åt det iaf.

    Känner samma som du, ÄLSKAR Legenden men kan ju inte ha en telefon som inte går att ringa med så fort man lämnat stan, blir som att ha världens finaste bil på gården som inte går att köra med. Funderar på en X10 nu, men känns lite avigt när jag eg. inte vill byta... men kanske testar en X10 och om den är helt fel får man väl köpa en Legend/Desire när/om dom fixat mottagningsproblemet. :ehm:
     
  2. Innature

    Innature Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2010
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Man får väl ha kvar sin gamla telefon som extra säkerhet när man åker utanför tätorterna. Men det blir ju ungefär som att man har ferrarin på släpvagn efter en gammal volvo 245 när man åker på grusvägarna. Man har en bra och fin bil, men den går inte att använda överallt :)
     
  3. MasterAdde

    MasterAdde Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Var och bytte in min Legend idag till en Xperia X10, hade verkligen funderat och haft mina tvivel i flera dagar nu inför att göra mig av med Legenden, men när man inte kan ringa med den så... men till min glädje saknar jag den inte det minsta, X10an är grym minst sagt och alla mina farhågor har försvunnit, uppdaterade den till 1.16 och då blev den snabbare och touchen flyter bättre... skall återkomma senare med mer info om det skulle visa sig några brister som jag inte upptäckt... :)
     
  4. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Krångel krångel. Min frus Legend är mysko emellanåt, inga direkta problem med täckning men ofta när man ska surfa eller öppna Market så vill den inte, stendött. Jag plockar upp min Hero & den funkar utmärkt. Slår på wifi på hennes & då funkar det, går tillbaks till mobil & då funkar det, nåt som inte är bra där...
     
  5. Nordis

    Nordis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    483
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Finns massa trådar om dom problemen.
    Enligt HTC Sverige undersöker dom vad det beror på. Det är en bugg i både desire och legend tyvärr..
     
  6. Innature

    Innature Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2010
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hmm...tyvärr gör detta mig tveksam inför köp. Har känt på Legend och jag gillade verkligen utseende och form på denna.
     
  7. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Man ska vara medveten om att smartphones alltid innebär lite buggar & små problem, så är det bara...
     
  8. SnowFlax

    SnowFlax Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2009
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  9. Nordis

    Nordis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    483
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Jag tror tyvärr "alla" har problem, eftersom det har verkar vara en bugg i både desire och i legend. Hoppas bara HTC fixar det relativt snart för det är sjukt störande.
     
  10. Innature

    Innature Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2010
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Man kan ju hoppas att det är en bugg och att det inte är antennen, och i Legends fall även metallskalet, som spökar!
     
  11. Innature

    Innature Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2010
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Någon som vet/hört något mer om ev uppdatering så täckningen blir bättre?
     
  12. TheKop

    TheKop Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2010
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nej men jag hoppas dom löser det. Legenden är ju underbar, men det går som sagt inte ha en telefon som man inte kan ringa med. Hemma får jag gå utomhus om jag vill ringa...
     
  13. Innature

    Innature Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2010
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nog för att det är snart sommar, men det blir ju jobbigt att behöva gå utomhus för att ringa! Hade den haft externt antenn-uttag så hade det kunnat hjälpt i vissa situationer.
    Trist för er alla som köpt den och inte kan använda den fullt ut! Men jag hoppas dom fixar det för jag är verkligen sugen på den!
     
  14. MasterAdde

    MasterAdde Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Lovade hoa till lite mer efter en tid med X10an som jag bytte Legenden mot då jag lämnade tillbaka den på grund av den usla/obefintliga täckningen. Är 110% nöjd med det bytet ännu idag, det som möjligen är sämre är X10ans lite trögare responstid på touchen, i övrigt märks inga större skillnader förutom att X10an då har täckning så man kan ringa vilket är ett basalt måste i min värld.

    Hoppas dom löser problemen med Legendens täckning för er som har kvar den, är ju en superb telefon även den. Dock har jag farhågor angeånde att det är metallskalet som ställer till det och då är det nog svårlöst, blir en typ av Faradays bur genom det dessvärre.
     
  15. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    Min Legend har lika dåliga täckningsförhållanden som min Nokia 6600 fold. 6600 är en telefon i plast. Telefonen har sämre mottagning än tex nokia 5800 som jag hade tidigare och som alltid var bättre än 6600. När 6600 tappade mottagningen hade 5800 ett par pinnar kvar. Min slutsats är att metallskalet har ingen betydelse men antenndesign och placering har det naturligtvis och där har htc gjort ett sämre jobb än vissa av Nokias modeller. Dock inte alarmerande dåligt enligt mina behov. Den har fungerat överallt där jag behövt det hittills. Jag använder bara 3G och rör mig mest i tätort.
     
  16. ztevie

    ztevie Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Men va f an!
    Jag var helt inställd på en Legend eller Desire. Men efter att ha läst detta så sjönk gasen direkt... Man ska väl ändå kunna ringa med fanskapet?? Det låter ju helt vansinnigt!?
    Bor på samma ställe som MasterAdde så det får bli en Samsung eller SE istället, de kanske gör telefoner man kan ringa med?
    Suck!
     
  17. TheKop

    TheKop Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2010
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det sitter 2 kopparbleck i locket på baksidan, har dom med antennen att göra?
     
  18. Innature

    Innature Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2010
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja även jag börjar fundera över Samsung eller SE istället....och jag som verkligen var inne på HTC Legend!
     
  19. ztevie

    ztevie Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hmm, Legenden hade varit perfekt för mig just nu. Precis rätt storlek, rätt operativ, rätt utformning med helt hölje i aliminium... Och så går den kanske inte att använda som telefon!?

    Är det ingen som varit i kontakt och fått svar angående dessa problem? Antingen med HTC eller sin operatör?
    Jag har pratat med Telia och majlat till Halebop. Naturligtvis har de aldrig hört talas om detta.
    HTC verkar inte svar på mail...
    Så klart de måste vara medevetna om detta, hade de varit smarta hade de gått ut och bekräftat problemen och intygat att det kommer en fix. Då hade jag kanske köpt en Legend. Men det är klart, de säljer så pass bra ändå, så då kan man skita i ett antal människor som inte kan använda deras telefoner?

    EDIT: Sorry, ser att MasterAdde fått något slags besked, men inget från HTC själva, för det borde väl vara ett fel i telefonen?
     
    Last edited: 7 maj 2010
  20. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Det blir säkerligen helt problemfritt ;)

    Skämt åsido men om man vill ha en buggfri mobil så ska man nog köpa en billig Nokia för 300 spänn & bara ringa. Smartphones har alltid små buggar, mer eller mindre & jag tror inte att vare sig Legend eller Desire är behäftad med mer problem än andra lurar i klassen det ser bara så ut i sådana här forumtrådar där problem lyfts fram.

    Däremot så tycker jag mig se (vet inte säkert) att mina vänner med Iphones har det lugnare med buggar, de känns lite mer "färdiga" på nåt sätt men som sagt var, helt säker på detta är jag inte...

    Jag hade som jag skrev tidigare problem med frugans Legend, att den ofta inte kopplade upp mot internet eller fb & att man fick stänga av mobil uppkoppling & slå på igen för att få det att fungera. Blev riktigt irriterad till slut (rättare sagt frugan blev) & tänkte att jag skulle prova en grej som många föreslår, att byta simkort.

    Jag har tidigare varit skeptisk till detta men gjorde ändå det & efter det så har den inte klickat en gång! Från att ha varit helt hopplös emellanåt så går den nu som tåget mot det mobila nätet & klickar aldrig...