Täckning [påverkas den av metallskalet? /mod]

Diskussion i 'Legend' startad av Innature, 10 apr 2010.

  1. ztevie

    ztevie Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Små buggar? ;)
    Jag vill jämföra det med att köpa en ny bil där blinkers, stereo, vindrutaretorkare och färddator funkar som en dröm, men som inte går att köra, där bilen slår av titt som tätt..?
    Jag tror inte vi hade suttit på ett forum och funderat fram egna lösningar, den hade nog hamnat hos bilfirman fortare än kvickt.
    Jag kan förstå om det finns buggar bland funktioner som inte är så beprövade, men nog fasen måste man kunna kräva att samtalsdelen ska fungera utan antennförstärkare, omstarter och diverse egna workarounds.

    Får jag fråga om du märkte av att den slog av uppkopplingen speciellt vid vissa ställen, såsom där 3G-mottagningen är sämre, eller i ödemarker där även GSM kan funka halvknackigt?
    Intressant det där med byte av simkort. Har du varit till nåt sådant ställe med sämre mottagning och kan se att du har har bra signal efter kortbytet?
    Jag är rädd för att även om det kommer nån fix, så har dessa telefoner en sämre mottagningsförmåga som kanske inte kan avhjälpas via mjukvarufixar? Att det är nåt med hårdvaran som inte håller måttet..?

    Jag håller på att läsa in mig på Samsungs Wave. Storlek som Legend, men med bättre specar överlag, priset är ok, och de få recensionerna man sett är ju kanon. Nytt operativ, vilket kan ge lite buggvarning också förstås.
    OK, det är en Samsung och då får man skippa Android market vilket är piss, men måste jag välja mellan 100.000 appar och fungerande telefoni så är det inget snack...
    Recension: http://www.mobile-review.com/review/samsung-wave-s8500-en.shtml#20
     
  2. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Nu var det i & för sig inte så mycket täckning jag tänkte på när jag snackade buggar vilket jag kanske skulle gjort då tråden handlar om dålig täckning... Det är ju tragiskt om många upplever täckningen så dålig så att den är oanvändbar i många situationer.

    Den där liknelsen med bilar & dylikt funkar alltid dåligt när man snackar produkter som smartphones, än fast jag faktiskt fick mjukvaruuppgradera min volvo när klimatanläggningen krånglade :)

    Detta är min fjärde smartphone & faktiskt den minst buggiga (min Hero alltså). Det verkar som att vi som vill ha dessa leksaker tyvärr får leva med detta, mer eller mindre. Den enorma brådska som råder hos tillverkarna för att få ut sina nya produkter driver dem till att släppa dem innan mjukvaran är färdig, dom räknar garanterat med att deras nysläppta produkt ska bugga ett tag men det är det tydligen värt då vi konsumenter hänger på butikslåsen för att så snabbt som möjligt kunna skaffa vår nya leksak.

    Jag har grejat en del med frugans Legend & tycker att den fungerar förträffligt, finns några små buggar men att den skulle fungera så dåligt kan jag inte förstå? Täckningen är ungefär som på min Hero, sämre än mina tidigare lurar men båda har fungerat utmärkt både här i Gbg & i större delen av Norrland som vi besöker emellanåt. Är inte så säker på att mjukvaran har så mycket med täckningsproblem att göra då Heron & Legenden är i princip likvärdiga trots olika Androidversioner.

    Ang. min frus Legend så hade uppkopplingsproblemen inget som helst med täckning att göra, kändes bara som att den låste sig & inte ville koppla upp? Löstes enbart genom att slå av & på mobiluppkopplingen men är nu som sagt var löst efter simkortsbyte.
     
    Last edited: 8 maj 2010
  3. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Visst är det väl förbaskat konstigt att recensenter aldrig snackar buggar? Både Legend & Desire har fått lovord men inte ett ord om buggar o_O
     
  4. ztevie

    ztevie Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Visst riskerar Samsungen att bli buggigt, med nytt operativ och allt...
    Och så klart träffade jag på jobbet inatt en kille som hade köpt en Legend. Han hade haft den 3 veckor nu, inga problem över huvudtaget...
    Så nu ska man börja fundera igen.
    Undrar vad olika simkort kan ha för inverkan? Är nyare kort annorlunda på nåt sätt? Vad har din fru för bolag? Telia?
    Jag har Halebop nu, men ska ta ett abonnemang. Får man ett nytt simkort om man går från kontantkort till abonnemang? Om inte, kanske man ska passa på att beställa ett nytt kort ändå...
    Jaja, får fundera ett tag till...
     
  5. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Min fru har likt mig Telia. Har ingen aning om vad som skiljer simkort åt men vet att riktigt gamla kort kan spöka på smartphones, nu var detta kort inte så förtvivlat gammalt dock. Jag kan ju aldrig vara helt säker på att det var simkortsbytet som löste problemet men efter det har den gått som tåget.

    Självfallet så ska du kolla på andra alternativ också men jag tycker personligen att Legend är en sanslöst trevlig lur!
     
  6. MasterAdde

    MasterAdde Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag...

    ...testade även det med att byta SIM-kort på Legenden innan jag lämnade tillbaka den och det hade absolut noll effekt mot hur det var med det gamla kortet, jag kör Telia.

    Vad gäller vars det var jag tappade täckningen (apropå vissa som skriver dom är i Norrland, Norrland är STORT!) så hade Legenden svajjig täckning redan inne i tätorten men det funkade iaf (med undantag för 2 ggr när den tappade täckningen helt även mitt i stan). Problemen uppstod när jag åkte utanför tätoren, hade hyffsad täckning så länge jag höll mig längs europavägarna men när jag vek av och hann inte ens en mil från närmaste mast längs europavägen så tappade Legenden nätet helt och hållet, hade då med mig min gamla SE K800i som fortfarande hade fulla pinnar på samma plats. Har efteråt jämfört med X10an som jag bytte mig till och den funkade utan problem på samma ställe, nämnas skall dock att det är 2G som gäller där.

    Någon skriver innan att det inte kan ha med chassit att göra då det finns Nokia med lika usel täckning, det säger ju faktiskt ingenting om metallskalet är Legendens problem eller inte, bara att Nokia oxå gjort en usel telefon. Alla som kan lite elektronik vet ju vad en Fardays bur är och jag fruktar att metallskalet i Legenden funkar som en sådan. Pratade med min lokala handlare som sålt mobiltelfoner i över 15 år och hann sa att Nokia hade samma problem när dom kom med en telefon med metallskal för några år sedan och dom slutade med det illa kvickt.

    Jag hoppas verkligen dom får till Legenden, speciellt för er som sitter med idag, tyvärr hade jag inte tid att vänta på deras lösningar. Är själv fortsatt mycket nöjd med min X10a som fick ersätta Legenden.
     
  7. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Nu har jag & min fru inte varit i obygden med hennes Legend men min Hero har varit i stora delar av Norrland & inlandet har ju oftast sämst täckning. Här på´hemmaplan i Gbg (ja jag är ju egentligen norrlänning) så verkar Hero & Legend ha ungefär samma täckning så dom verkar jämförbara.

    Jag upplever dem som ngt sämre än någon av mina tidigare lurar men min Hero grejar norrlands inland ganska så bra så jag tycker att det låter som att din legend var defekt.

    Trevligt dock att din X10 funkar bättre för än hur man vrider & vänder på det så har varken Hero eller Legend speciellt bra mottagning, finns klart bättre lurar i det fallet...
     
  8. MasterAdde

    MasterAdde Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Frågan är ju fortfarande var i inlandet du befinner dig, är det i eller i närheten av en tätort eller europavägar så har du ju i princip lika bra nät som hemma i Gbg. Jag bor i Gällivare som ligger mitt i inlandet och har som jag nämnt inga större problem med att helt tappa täckningen (svajjar dock en del) eller så länge jag håller mig längs E10, E4 eller så... men frågan är ju om du testat med din Hero och fruns Legend utanför tätort, allfarsvägar??

    Som jag tidigare nämnt så bytte jag ju ut den första Legenden som tappade nätet mitt inne i stan mot en ny som hade nästan lika usel täckning, så då har jag väl råkat ut för 2 måndagsexemplar omman resonerar så... därför tror jag mer på att det är modellen som så (läs metallskalet) som har problemen, tyvärr...
     
  9. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Jag har kört en del motorcykel i västerbotten & norrbotten (med min Hero) men av förklarliga skäl så har jag ju inte exakt koll på hur ofta den tappat täckning. Kan dock inte säga att jag hade stora problem men som sagt var, varken Hero eller Legend är kända för att ha bra täckning så om man ofta rör sig i områden med dålig täckning så kanske man ska titta på andra alternativ.

    Eftersom jag upplever Legend & Hero som förhållandevis likvärdiga i mottagning så tror jag personligen inte att det har med Legends metallskal att göra utan att det beror på andra faktorer.
     
  10. gannerud

    gannerud Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2010
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Köper inte heller att det skulle va skalet det är fel på. Vågorna kan väl gå genom skärmen om dom inte hittar hem? Tror det är fel på norrland och kanske telia.:P
     
  11. ztevie

    ztevie Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Konstigt då att ingen annan telefon har samma problem...?
     
  12. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Klart att det finns andra telefoner som har samma problem. Av någon anledning så var det mer krut i gamla lurar, dom strålade i & för sig mer också. Att sen vissa idag är sämre än andra var en annan sak. Under halvdanna förhållanden så har jag på min Hero liknande signalstyrka som sonen har på sin Iphone 3GS, inte alltid så lätt att jämföra men det händer ibland att jag har bättre signal än honom (båda Telia). Frugans Legend är som sagt var nästan identisk med min Hero i mottagning.

    Om man ofta rör sig i områden med dålig täckning så ska man undersöka lurens mottagning, Legend är inte optimal där men absolut inget unikum idag...
     
  13. ztevie

    ztevie Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Fick svar från HTC:
    "Thank you for contacting us in regards to signal strength on the Desire and Legend, I can help you with that A small number of users have reported an issue connecting to GSM networks after leaving range of a Wifi network. We are investigating this as a priority, however there are no known issues of connection failure at this time. I trust that this resolves your query, please do not hesitate to contact us again if required. Thank you for contacting HTC. Best regards, Mike B HTC"

    De svarade ju inte direkt på vad jag frågade om, jag ville veta om de var medvetna om att en del klagar på signalstyrka och att man måste starta om då man tappar signalen helt. Men, men, de svarade iaf...
     
    Last edited: 11 maj 2010
  14. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Kan ge mig den på att dom plockade ur standardsvarhögen & postade :P

    Du frågade väl om legenden antar jag? & fick svar om Desire & Legend, typiskt standardsvar som tusentals fått känns det som...
     
  15. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Svaret är för dåligt för att vara ett standardsvar och för dåligt för att vara ett personligt svar :)
     
  16. Innature

    Innature Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2010
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Är det någon som hört något mer angående täckningsproblemen?
    Jag ska äntligen iväg och handla telefon nu i veckan och det lutar åt Desire eller X10...men jag är mer förtjust i Legenden, men fungerar inte täckningen utanför tätort så blir den ett omöjligt köp.
     
  17. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Tycker personligen inte att den har större problem än min hero som är likvärdig med sonens 3gs. Sen om det finns exemplar med problem var en annan sak som jag inte har en aning om...
     
  18. Innature

    Innature Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2010
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det är väl det som känts så osäkert...en del tycker den har urusel täckning andra tycker den har helt ok. Jag känner ju tyvärr ingen som köpt Legend så jag kan inte testa heller.
     
  19. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Personligen tycker jag att de flesta telefoner jag provat har ganska likvärdig teckning sedan man började montera in antennen. Har en känsla av att extern antenn är bättre, men sådana telefoner görs ju knappt längre.

    Vad gäller HTC Tattoo, som är klart billigare (och dessutom mindre, vilket torde påverka antennen negativt rent logiskt) så har den bättre mottagning än 3G-modemet jag har från Telenor, som i sig är en enda stor antenn så att säga. När mitt 3G modem inte ens får in 2G så puttrar Tattoon på med full 3G...

    Siktar också på en Legend men känner mig rätt säker med att genomsnittet torde ligga bra till ändå. Tror inte de skulle haft gummilösningen annars, eller ens släppt mobilen. Det är ju trots allt en blivande storsäljare.
     
  20. roxpace

    roxpace Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag kan redogöra också efter min erfarenhet av telefon HTC Legend, den har ganska bra täckning, lite sämre än min gamla Sony Ericsson W950i, men marginellt, W950i hade ett sträck i mitt parkeringsgarage som råkar ha ett bankvalv ovanför, medan Legend har NOLL täckning just där, annars är det bra täckning.

    WiFi har inte dålig täckning tycker jag, däremot verkar funktionen vara opålitlig att den ibland inte fattar att det finns ett nät och telefonen mår bättre av en omstart istället och då hittar näten lätt.