Fråga: Tänker du köpa Nexus Prime?

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av ooyes, 16 okt 2011.

?

Tänker du köpa Nexus Prime?

1. Japp!

186 röst(er)
    48,2%
  2. Nej

60 röst(er)
    15,5%
  3. Kanske / avvaktar inför mer info

140 röst(er)
    36,3%
  1. Hessi

Hessi Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    346

MINA ENHETER

Mitt studentabonnemang löper ut den 17:e december, vilket passat utmärkt. Får bara hoppas att Mecenat fixar något trevligt erbjudande med Galaxy Nexus!

2. Droid119

Droid119 Guest

Förväntade mig mer av Galaxy Nexus så nej.

3. Nisse Järnet

Nisse Järnet Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Telefon:
    Pixel 9 pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 pro
    Börjar bli lite tveksam jag med :ehm: Kommer dock köpa den ändå för att testa själv.

4. bombay

bombay Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

"Kanske / avvaktar inför mer info" har nu blivit ett "Japp!"

5. Hessi

Hessi Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    346

MINA ENHETER

Haha ni som gnäller över hårdvaran alltså...
    Idag är hårdvaran så pass bra, så att det är inte det viktigaste för att få en telefon med bra flyt osv.

Ett optimerat OS, vilket ICS är, kommer man riktigt långt med.
    Har för mig att Google gått ut med ett uttalande där de påstår det jag nämnt.

Jag känner iaf att hårdvaran spelar mindre roll numera, jag ser hellre att tillverkarna lägger tid på optimering, och att få allting att fungera som det ska.

Om det inte vore för att power-knappen + vibratorn helt slutat fungera på min HTC Desire hade jag nog kunnat ha den i ett år till, tack vare att CM m.fl. fått till en riktigt bra ROM till Desire:n.

Snabbt skrivet inlägg, kan gå in mer i detaljer ikväll.

6. Nisse Järnet

Mottagna gillanden:
    125
    Telefon:
    Pixel 9 pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 pro
    Det som känns B för min del är USB storage, ej SD minne och kameran (stort plus att den är snabb dock)

Ev grafikdelen vs upplösningen men det är förhoppningsvis inget problem.

Köper och testar, är ju bara sälja om man inte är nöjd sen :)

7. kaka

kaka Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Haha, i mina ögon känns det bizzart att man gnäller över hårdvaran på dessa lurar, känns inte som jätte länge sen som jag köpte en "spel dator" med sämre specs ;-D .

Som postaren innan sa, den största delen ligger nog i hur optimerad mjukvaran är.
    Tror folk skulle "kunnat behålla" sin telefon bra mkt längre om det hade lagts mer krut på mjukvaru sidan, men då hade inte tillverkarna kunnat lura på folk en ny var och varannat år.

Kanske jag som är gammalmodig, kanske är det så att ungdomen sitter och ser spelfilmer på blueray och spelar farcry på sina telefoner?

8. TazZy

TazZy Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

Vad är det för dåligt med kameran? ._________.

9. 4305ms

4305ms Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

MINA ENHETER

Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    +1.. men en vild gissning är att folk ryggar tillbaka på att den bara har 5mpx. Som om att det skulle behövas fler...

Sent from my Nexus S using Tapatalk

10. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

För mig så smäller mjukvara som uppdateras betydligt högre än att ha häftigaste specsen. Hårdvaran är mer än nog för mina behov och inget av det som framkommit är ett problem för mig. Jag bokade min för snart 4 veckor sedan och tänker inte avboka den :)

Jag kan däremot beklaga vissa val som gjorts av Google. Det jag gillar sämst är valet att inte ha en plats för minneskort. Det i kombination med att bara erbjuda 16GB inbyggt minne med hänvisning till att lagring ska ske i molnet känns totalt fel.

Musiken ska också lagras i molnet men det är bara i USA som den möjligheten finns officiellt. (Ja, jag vet att det är enkelt att fixa med proxy och jag har redan laddat upp mitt musikbibliotek). Problemet är att alla kanske inte vill strömma all musik eftersom det kräver en väldig bandbredd och det kostar. Offline-möjligheten är bra men då är vi tillbaka i att det bara är 16GB minne i telefonen.

Google låser sina kunder till en tjänst som enbart är tillgänglig för en bråkdel. Det var inte vad jag förväntar mig av Google. Det känns som om Google vill skapa en telefon som likt iPhone ska nå ut till den breda massan och där allt användande styrs av Google. Vad de glömmer är att en stor del av kunderna har valt Android just för att det inte är en iPhone utan man får göra vad man vill. Jag tycker inte om den utvecklingen.

Det jag faktiskt gillar är att allt samsas på samma lagringsvolym. Det gör telefonen mer framtidssäker och kommer förmodligen leda till att betydligt färre råkar ut problem med att de inte kan ladda ner alla spel de vill. (Förutom att 16GB fortfarande är lite i minsta laget)

Att den inte har USB Mass Storage tror jag också är ett bra val. Jag kan inte räkna hur många gånger jag har sett frågan om hur man ska föra över filer. Att behöva dra ner notifications och slå på UMS och sedan avmontera för att inte riskera ett korrupt minneskort verkar vara för krångligt för många användare. För oss som använder Linux blir det kanske lite krångligare men jag har känslan av att vi kommer klara det utan större problem.

Hjärtat tycker illa om den riktning som Google verkar vilja styra Android i men men hjärnan säger att det nog är rätt väg ändå. Android kommer alltid vara fritt och de som vill ha minneskort, UMS, massa megapixlar och GHzs kommer kunna få det. Men det kanske inte blir i en Nexus.

Last edited: 20 nov 2011
    simonjoh och bombay gillar detta.
  11. Tjotte

Tjotte Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    244
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Angående kameran.. Free Your Android - Galaxy Nexus vs. SGS2: Camera Comparison. Är ju fortfarande inne på att köpa den, men är inte lika exhalterad längre, tråkigt att dom floppat så hårt med press,release å info. Men det är fortfarande den android på ics som kommer vara bäst optimerad på både vanilla och cm9

12. Nisse Järnet

Mottagna gillanden:
    125
    Telefon:
    Pixel 9 pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 pro
    Kanske är lite för tidigt att yttra sig egentligen men enl en del tester jag sett kunde den varit bättre. Läste dock nyss ett nytt test som såg lite bättre ut :)
    Jag skulle gärna sett 8 iaf, sen blir kameran självklart inte automatiskt bättre bara för att den har fler MP som vissa tror.

13. Skywriter

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

14. twonkey

twonkey Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    104
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 9

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 9
    Platta:
    Nexus 10, Ipad Air
    Övrigt:
    Sony Smartwatch 3, Mi Band 2, Galaxy Gear S3
    jag köper inte den för att den är den värsta. Jag tror att jag kommer bli nöjd med oavsett vilken lur jag skaffar (när man kommer från en hero där man räknar svarstid i sekunder istället för ms). varför jag vill ha en nexus är för:
    1. snygg design, jag gillar att den inte har några knappar, när skärmen är av framförallt och när man ser video.
    2. snabba uppdateringar (heron kom inte längre än 2.1)
    3.NFC, känns kanske lite väl långt i framtiden men en kul och häftig grej, kommer förmodligen ha luren i två år också och då kanske NFC är mer aktuellt.
    4.Amoled skärm, har hört mycket om den och tycker om de varma färgerna den visar, sen att det är hög upplösning är ju trevligt :)

Sen så länge det inte är några hårdvarufel på den så kommer jag vara nöjd :) 16Gb kanske är lite, det vet jag inte har ett 16Gb minneskort i min hero nu och har väl åtminstone 8Gb ledigt. Sen har vi wifi både hemma och i skolan så att streama musik från google music tycker jag fungerar bra. (har bara 1Gb/månaden på mitt abonemang)

15. eXizoR

eXizoR Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Har blivit riktigt orolig angående volymbuggen, håller tummarna på att det inte är hårdvarurelaterat. Någon som har koll på hur expansys är på att skicka tillbaka produkter?
    Samsung har inte sagt något om buggen på deras facebook även fast två har frågat.

16. Irregular Programming

Irregular Programming Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Det här låter positivt.
    Clove Technology’s Blog

eXizoR gillar detta.
  17. eXizoR

eXizoR Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Volymbuggen verkar bero när telefonen använder 2G på 900Mhz enligt xda.
    Jag är helt okunnig i området. Har vi det nätet i Sverige och isånnafall är det vanligt? Har väldigt dålig 3Gtäckning där jag bor. Det är fastställt att det är en hårdvarubugg också eftersom det händer i bootloadern Galaxy nexus volume bug @ boot loader - YouTube

EDIT:
    Jag ju lägga till att jag har tele2

Last edited: 22 nov 2011
  18. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Jag har Tre. Np mao? :)

Sent from my GT-P1000 using Tapatalk

19. bombay

bombay Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

eXizoR gillar detta.
  20. Skywriter

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Frågan är vad det är för fix.

Förhoppningsvis är det bara en defekt batch som kommer återkallas. Det vore konstigt om ingen av alla som testat förhandsexemplar har upptäckt felet.

Jag hoppas att det inte påverkar tillgången och våra lurar.