Fråga: Tangentbord som flippar ut?

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av Droid55, 28 mar 2018.

  1. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag märker ofta att tangentbordet ibland "flippar ut" och med det menar jag att åäö-tangenterna helt plötsligt inte fungerar, när jag klickar på åäö så dyker några andra tecken upp. Samma kan hända med tecken-tangenterna t.ex. om jag ska göra parentes. Är det något jag råkar aktivera eller göra som gör att tangentbordet börja bete sig sådär? Ibland återgår det till normalt igen eller så startar jag om datorn vilket löser problemet.

    Jag gör ibland konstiga kommandon pga. suttit mycket framför en Mac. Så nu tänker jag att mina kommando-misstag kanske gör att något konstigt aktiveras på tangentbordet? Är det ens möjligt?
     
  2. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 066
    Mottagna gillanden:
    6 700
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Mjo något kort kommando kanske byter språk på tangentbordet?
     
  3. Droid55

    Droid55 Guest

    Ja, jag tänkte nått sånt också. Undrar vad det kan vara för kommando... Det är minst sagt frustrerande när man sitter och skriver och helt plötsligt kommer det massa konstiga tecken. :P
     
    R3b0rn gillar detta.
  4. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Prova ALT+Shift samtidigt, det bör byta tangentbordslayout i Windows. :)
     
    Droid55 gillar detta.
  5. Droid55

    Droid55 Guest

    Tack. Jag får prova det nästa gång det händer. :)
     
    Emir-SonyXperiaSupport gillar detta.
  6. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Prova att tryck ALT+Shift och se om åäö blir till ['; - tryck sedan på ALT+Shift för att ändra tillbaka. Misstänker att det är dem du menar på? :)
     
    Droid55 gillar detta.
  7. Droid55

    Droid55 Guest

    Tusen tack! Exakt det som hände. Skönt att veta att det är mina Mac-kommandon som orsakade det och att det inte var något fel på datorn. Haha. Då vet jag vad jag gör nästa gång jag råkar göra fel kommando. :)
     
  8. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Emir-WindowsDatorSupport

    Skönt att det löste sig. :)
     
    Droid55 gillar detta.
  9. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Alt-Shift är ett j-a otyg och går att stänga av i menyn för inmatningsspråk (jag kör svensk Windows 7 så jag är osäker på hur det ser ut i senare Windows), du kan säkert söka efter det i kontrollpanelen eller så gör du som jag och högerklickar på språksymbolen i statusfältet (där det står SV när ÅÄÖ fungerar).

    Under fliken Avancerade inställningar finns det Snabbtangenter för inmatningsspråk, markera en rad och klicka på Ändra tangentsekvens och klicka på Inte tilldelad i båda kolumnerna och sedan klicka på OK (upprepa detta för varje rad).
     
  10. Droid55

    Droid55 Guest

    Vet inte hur man gör detta i Windows 10, kanske kan rota bland inställningarna mer senare. Tack för tipset.