Tankar efter en tids användande

Diskussion i 'Samsung' startad av Marquzz, 21 apr 2012.

  1. Marquzz

    Marquzz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2012
    Inlägg:
    727
    Mottagna gillanden:
    67
    Telefon:
    Huawei Mate 10 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate 10 Pro
    Min fru köpte för en tid sedan en Galaxy 7.7 och har en del funderingar på användandet. Jag själv har ingen erfarenhet av Android och kan inte besvara många frågor som hon har, så jag chansar här istället.

    1. När man stänger av ljudet så stänger man inte av för hela telefonen, dvs. ljud på öppna websidor kan låta.

    2. Upplåsningsmönstret är på samma ställe hela tiden, så man ser ett tydligt fettmärke om man håller upp plattan mot ljuset.

    3. När man markerar text i webläsaren för att redigera så hoppar markören till ett annat ställe efter en sekund. Man ser att markören stannar, sen börjar man skriva och då skriver man på ett helt annat ställe. Ibland hoppar den ett hopp, ibland till en annan rad. Det sker såpass långt efter att man placerat den så det handlar inte om missklick.

    4. Skärmstorleken utnyttjas inte, texten är skitliten vilket gör det svårt att pricka vissa saker med fingret. Påminnelser och andra notifieringar är så små när de kommer upp så man knappt lägger märke till dem.

    5. Påminnelsen från kalendern är för diskret, borde vara något som man måste stänga av manuellt så att man inte missar det.

    6. Går det att skapa genväg till en fil på startskärmen/skrivbordet?

    7. Klockan visas inte under pågående samtal?

    8. Skärmen låser sig snabbt under pågående samtal, så att man måste hålla på och låsa upp den om man vill komma åt funktioner under samtal. Detta trots att skärmlåset är satt på 5 minuter.

    9. Väldigt ologiskt kontaktfunktion, när man ska lägga till kontakter från ett telefonnummer som man ringt eller som ringt in.

    10. Man kan inte ställa timern på en viss tid, utan endast klockslag.

    11. Man kan inte skriva "tyskt u", dvs dessa prickar finns inte ¨. Denna fnutt finns inte heller ´. Så man kan inte skriva müsli eller idé. Däremot finns en jäkla massa smilieys. Märklig prioritering...

    12. Sen är det webläsaren;
    * Man kan inte flytta flikar
    * Flikar måste laddas om när man växlar mellan dem
    * Besvärligt att lägga in bokmärken
    * Man kan inte sortera bokmärken i valfri ordning

    13. Musikspelaren kan inte "shuffle"

    14. Galleri bildspel, för snabba bildbyten, man kan inte ändra visningsordning eller shuffle.


    Detta var några saker som stör, men det är massa andra, det känns inte som en klar produkt helt enkelt.

    Ni får gärna tipsa om fix för dessa saker.
     
  2. rednud

    rednud Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2011
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Har bytt ut min SG2 till denna platta och har med någon veckans provade inte märkt av någon av de saker du nämner möjligt att vi inte använder den på samma sätt förhoppningsvis så löser ICS alla de buggar du nämner.

    Det enda bekymret som jag har upplevt är att planera vilka kläder jag ska ha på mig då jag vill ha plattan i innerfickan :-)

    Skickat från min GT-P6800 via Tapatalk 2
     
  3. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Flera av sakerna kan lösas genom att lägga in andra applikationer, t.ex. en ny alarm-klocka, någon annan kalender eller annat tangentbord.
     
  4. Marquzz

    Marquzz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2012
    Inlägg:
    727
    Mottagna gillanden:
    67
    Telefon:
    Huawei Mate 10 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate 10 Pro
    Jag vet att man kan lägga in andra appar, men att behöva ladda ner ett nytt tangentbord det första man gör, det är ju bara löjligt. Och att webläsaren är såpass dålig på en pryl som nästan enbart är gjord för att konsumera media. Chrome är en jättebra webläsare för PC och gjord av google, varför inte bara använda en anpassad version av den? Det är så mycket som gör att Honeycomb känns långt ifrån release. Jag hoppas verkligen att ICS löser allt.
     
  5. brutus

    brutus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2012
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Finns det någon pålitlig info om när en tänktar uppdatering till ICS kan tänkas komma?