Tankar kring Hero vs. Galaxy

Diskussion i 'Hero' startad av gibbon, 29 jul 2009.

  1. gibbon

    gibbon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2009
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hallå swedroids

    Postade det här i Hero-tråden på minhembio först, men de verkar upptagna med att beställa sina telefoner där. :) Lika bra det kanske, ni på det här forumet lär vara mer insatta i ämnet. Så, jag klipper och klistrar det jag skrev där:

    Jag har velat fram och tillbaka mellan Hero och Galaxy ett bra tag nu. Det är inte ett enkelt val, specielt när man inte varit uppdaterad på mobil-marknaden på 5-6 år.. Skulle uppskatta det om någon kunde svara på lite frågor/tankar kring detta.

    Galaxy verkar ju klart hetare hårdvaru-mässigt, men Hero har Sense och bättre utvecklarstöd(?).. Det är något jag har undrar lite över. Jag har läst saker som "och sen är ju communityt runt HTC-lurarna enormt trevligt, lär nog dröja ett tag innan Samsung kan mäta sig där." Men med det menas väl bara att det finns flera hemma-meckade ROMs för HTC-lurar? För inte ska väl vanliga program kunna köras på vissa android-lurar men inte andra?

    Så det här med hemma-meckade ROMs.. Vissa är ju bara för att roota, vilket såklart kan vara trevligt. Även om Samsung har dåligt utvecklarstöd tycker jag det vore rimligt att anta att någon kommer lösa den biten ändå, eller? Så det man mister genom att välja Samsung är de lite mer utvecklade ROMsen.. Är dessa egentligen något att ha? Bortsett från tex multitouch verkar de bara vara "same old" med lite för-installerade vanliga program och kanske en smått buggig ui-design. Eller missar jag något nu? Är som sagt helt grön på det här..

    Sen till något helt annat, men minst lika viktigt, priset. Jag tänker dra in Magic i det här, för jag tycker det här är ganska bissart. Magic är billigare än Hero som i sin tur är billigare än Galaxy.. Tittar man på ebay däremot, då är Galaxy i många fall billigare än Magic! Hur, varför!? Och Hero har tyvärr inte hittat ut på ebay än.. Hur som hellst, Galaxy går då för 3.5k, medan Hero går för strax över 5k. Är verkligen Sense (och utvecklarstöd?) värt 1.5k? (lite halvt retorisk fråga, det är väl upp till var och en)
     
  2. phete

    phete Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2009
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Med utvecklarstöd menas oftast att HTC-telefoner har http://forum.xda-developers.com som har en otroligt stor användarbas.

    Som nybliven galaxy-ägare måste jag säga att man känner sig otroligt ensam både på diverse forum samt på #android@freenode :)

    Saker som rootande och custom-roms kräver ju att rätt folk (läs: kunniga) köper telefonen, börjar mecka som fasen och sedan släpper roms. HTC-telefoner får detta i princip gratis genom xda-developers.
     
  3. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Grejen är lite att med HTC-lurar är man nästan garanterad att få roottillgång ganska snabbt medan Sammyn mycket väl kan vara så nedlåst att det inte går att roota öht. Eller ja, alla telefoner som kan flashas kan väl iaf i teorin rootas, men om de har gjort det svårt nog och inte tillräckligt många vassa hjärnor köper telefonen. Och har dessa skarpa hjärnor inte en självklar community där de möts för att slå sina påsar samman så kan den mycket väl förbli orootad. Jag tvivlar dock på det, den kommer nog rootas förr eller senare, men frågan är bara när.

    Vad gäller apps på Market så skall det vara samma kompatibilitet som för vilken annan androidlur som helst.

    Vad gäller priserna.. jag vet inte, det är onekligen märkligt, men kanske har det något att göra med att efterfrågan på Sammyn helt enkelt inte är så stor som den kanske borde ha varit. HTC Hero med sitt blingade UI har ju stulit nästan all uppmärksamhet, så stackars Galaxy har hamnat i bakvattnet.
     
  4. gibbon

    gibbon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2009
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för svaren!

    Eftersom ingen påpekade något om min uppfattning av custom-roms får jag anta att den var ganska precis. :) Säkert något många vill dilla med, men inget som intresserar mig om de inte har nå större inovationer att introducera..

    Så det hänger väl på om man vågar chansa på att galaxyn rootas någon gång snart (om jag ens behöver root för något), samt hårdvara vs. Sense.. Jeppjopp, får fundera vidare på det. :) Tack igen!
     
  5. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Priset på Hero o Galaxy är ju nästan lika, ca 5000. Går inte att jämföra Hero's butikspris med Galaxys ebay dito. Skulle tro att Hero på ebay hamnar på samma pengar som galaxy
     
  6. gibbon

    gibbon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2009
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Sant.. Men idag är Galaxy billigare, och jag har dessvärre ganska brottom.