Tappad mottagning

Diskussion i 'Magic' startad av wallis, 29 juni 2009.

1. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Mottagna gillanden:
    47.366
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vilken mjukvara kör du? Var beredd på att alla "hemmabyggen" kan krångla på olika sätt och vis som är svåra att förutse för de som sätter ihop ROM-filerna.

2. Magsta

Magsta Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

det är hero 1.3 som jag kör. jag uppdaterade från första hero romen för den var likadan den med. men blev inget bättre. funderar nu på om jag ska ta tillbaka originalet. även om man mister lite snygga saker. men vet inte hur man gör

3. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

Finns i wikin hur du återställer din magic till mer eller mindre original. Dock får du skippa steget där man flashar in user image filen eftersom den filen inte existerar i den zip filen som länkas till på wikin.
    Annars kan jag skicka dig min 1.1.1 nandroid på original magic med standard recovery.

4. wallis

wallis Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Samma här.. Hjälpte inte med 5 omstarter.. Vet inte vad som gjorde att den helt plötsligt fungerade igen... Att den var avstängd i en timme, att jag var hemma i Sthlm :-) eller vad...

5. jotna200

jotna200 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Jag har haft problem med mottagning och haft svårt att ha samtal med folk, När jag sedan gick in i settings och ställde in den på att endast använda 2G nät fungerar allt bra, mottagningen är som den bör och det går att prata utan att samtal bryts eller bara "hackar". Men jag fattar inte, det kan ju inte vara meningen att man ska behöva stänga gå in och byta till Use only 2G bara för atta man ska prata i telefon? Hur kan det vara så efterblivet? är det någon som vet hur man kan lösa detta?

6. wallis

wallis Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Idag hände detta får 4:e gången. Telefonen är helt låst. Har provat omstarter, ta bort batteriet, valt 2G osv osv osv. Men det går inte. Ringde tillslut 3 och pratade med en trevlig Nils på teknisk support som pratade med en kollega men ingen hade hört om detta felet förut och eftersom jag sagt att jag läst att det hjälpt någon att flasha om den så svarade dem att det verkar vara enda lösningen... Så nu vet Ni det.
    Var kan jag ladda ner 2.0??

7. firetech

firetech Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Är ju inte släppt än. Senaste versionen av Android som finns tillgänlig (och versionsnumrerad) är 1.5. Vad nästa version kommer att ha för versionsnummer är det ingen som vet i dagsläget.

8. wallis

wallis Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Aha

9. Delarocka

Delarocka Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har haft samma täckningsproblem med min Nokia N95 tidigare, då löste jag det genom att gå in i nätverksinställningarna och välja manuellt vilken operatör jag skulle ha (TRE) och sen var allt frid och fröjd.
    Nu har jag samma problem ibland med min magic och använder samma lösning, väldigt tröttsamt att behöva göra detta nästan varje gång som telefonen tappar täckning.

Sen hade jag samma problem med alla dessa omstarter (com.android.phone) och jag tröttnade och gjorde en "Factory data reset" sen har den funkat bra igen...den sista appen som jag installerade var Handcent men om det var den som strulade vet jag inte.

10. pellen

pellen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P30

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P30
    Samma har hänt mig några gånger, speciellt när jag varit ute på det öländska allvaret där det är lite ont om master. Ibland har det fungerat att välja nät manuellt, men andra gånger kom det upp en liten ruta som sa något i stil med att jag inte kunde välja det alternativet

Får hoppas att Donut fixar många buggar :)

11. mrbowmore

mrbowmore Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Samma sak har hänt min pappa, han har en 2 år gammal ericsson från 3, kör enbart 3g skulle jag tippa. Känns som att det kan vara en 3-grejj...

12. eGGe

eGGe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Det där med att jag tappar täckning helt och hållet har hänt mig också. Så får jag bara ett kryss över täckningsmätarna. Jag kör Tele2.

13. Magsta

Magsta Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

jag hade dom problemen förut. men dom försvann när jag la tillbaka original romen

14. PolkaMan

PolkaMan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

jag har med lite problem med min Magic. Ibland så startar den om sig utan att jag gjort något. Jag har inte kunnat hitta något samband än så länge, mer än att det alltid händer när jag har knapplås på och inte använder den tilll något speciellt. Är det någon som har haft liknande problem?

15. moDroid

moDroid Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har haft samma problem med min Magic 2 ggr. Jag har Telia som operatör, men tror inte detta har något med operatören att göra. Den första gången lyckades jag få det att fungera igen efter massa omstarter och avinstallation av de program jag hade installerat. Den andra gången hjälpte inte avinstallation, utan var tvungen att ta till factory reset. En teori är att den inte är överrens med min WLAN accesspunkt (LinkSys) hemma, den brukar strula en hel del och använder den inte så ofta, men båda dessa ggr hade jag precis kopplat upp mig med den. Har inte gjort det sen dess och har funkat bra hittils.

16. mlunden

mlunden Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Detta beror vanligtvis på att du i ditt konto för leverantör inte har ställt in specifikt att det är Tre som är leverantör. Jag råkade ut för samma problem dvvs skriva in PINkoden flera ggr tidigare men lyckades ställa tillbaks efter att ha pillat lite på telefonen under settings> och under leverantörsinställningar för telefonen.
    Mvh Mike

17. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Alla ni som startar om telefonen för att få ny mottagning, har ni prövat att enbart gå till flygläget och ur igen för att slippa en total omstart av telefonen?

Jag har råkat ut för dessa problemen också och jag skulle vilja kunna ställa in i telefonen vid vilken mottagning (dBm) som telefonen skall "ge upp" och byta till 2G alternativt 3G etc.

18. wallis

wallis Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag har inställt att det är TRE. Men vi har insett vad den bästa lösningen är, om man hinner innan den börjar strula så ska man gå in på settings/call settings/network operators och söka. Då löser sig alla problem!!

19. Galaxy

Galaxy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Detta händer mig då och då.. har dock tele2, Man måste ju kunna ringa utan att ha 3G i kryssat.. Batteriet räcker ju nästan 2 dagar utan 3G och max 12-16h med....

20. echt

echt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Problemet är TRE, även om de inte erkänner det.
    När du förlorar kontakten och ibland inte får koppla upp igen till deras nät är det oftast pga att du står i en överlappande sektion av två master där en av dem har jätte dålig täckning, jag har det problemet hemma, just i huset och ungefär 200-500meter runt, ena masten ger mig 3-1 (dvs 25-75% Signal) och inga problem, 4-6Mbit surf osv funkar fint, medan andra master precis ligger så den når mig 0-25%(max).

Vet inte exakt hur deras system funkar men jag antar det är något i stil med att telefonen plockar upp "pingar" som kommer från masterna och sedan ber om tillstånd att kliva på nätet.

Det som det känns som är att den bättre masten först plockas upp utan problem, men sedan kommer en ping från den dåliga som når och av någon anledning (troligen på hur deras nät e uppbyggt, skulle det vara ett vanligt nätverk känns det som det sitter två master-servers med DHCP tjänst under samma nätmask och annonserar ut om och om igen) säger den till telefonen att byta till den, visst säger telefonen och hoppar på fast nätstyrkan e sämre, varpå minsta lilla strul eller att masten säger, nej du har för dålig koppling du ska på andra gör att telefonen ramlar ut från nätet.

Terorin bygger på nätverkskunskaperna jag har och det faktum att jag bevittnat flera hopp från 75% signal (3 pinnar som man säger) till 0 när telefonen legat helt still på samma plats och haft 3 pinnar under en längre tid för att sedan kickas från nätet och tappa sin koppling, bara för att med en regelbunden interval åter igen hitta signalen med 3 pinnar.

Det gör ingen skillnad om jag e i min källare eller uppe på taket eller ute vid gatan, samma fenomen uppstår och enligt 3 (både täcknings-kartan och kundtjänst) ska jag ha full hastighet Turbo-3G+ och 75-100% mottagning där jag bor och vet att jag sitter mellan två master tack vare en bekant som jobbar på deras kundtjänst.

Skall tilläggas att mottagningen/hanteringen på HTC Magic e bättre än många andra mobiler för bror min som har TRE han med har ännu mer strul när han är här och hälsar på, över allt annars har jag nästan alltid full täckning (det är i sthlm iof)

EDIT:
    Dock skall tilläggas att det inte kanske bara e TRE som har sådana problem men just här e det bara TRE, när jag körde Tele2 i luren så hade jag konstant 3-4 pinnar och inga problem

Last edited: 31 augusti 2009