Problemet är TRE, även om de inte erkänner det.
När du förlorar kontakten och ibland inte får koppla upp igen till deras nät är det oftast pga att du står i en överlappande sektion av två master där en av dem har jätte dålig täckning, jag har det problemet hemma, just i huset och ungefär 200-500meter runt, ena masten ger mig 3-1 (dvs 25-75% Signal) och inga problem, 4-6Mbit surf osv funkar fint, medan andra master precis ligger så den når mig 0-25%(max).
Vet inte exakt hur deras system funkar men jag antar det är något i stil med att telefonen plockar upp "pingar" som kommer från masterna och sedan ber om tillstånd att kliva på nätet.
Det som det känns som är att den bättre masten först plockas upp utan problem, men sedan kommer en ping från den dåliga som når och av någon anledning (troligen på hur deras nät e uppbyggt, skulle det vara ett vanligt nätverk känns det som det sitter två master-servers med DHCP tjänst under samma nätmask och annonserar ut om och om igen) säger den till telefonen att byta till den, visst säger telefonen och hoppar på fast nätstyrkan e sämre, varpå minsta lilla strul eller att masten säger, nej du har för dålig koppling du ska på andra gör att telefonen ramlar ut från nätet.
Terorin bygger på nätverkskunskaperna jag har och det faktum att jag bevittnat flera hopp från 75% signal (3 pinnar som man säger) till 0 när telefonen legat helt still på samma plats och haft 3 pinnar under en längre tid för att sedan kickas från nätet och tappa sin koppling, bara för att med en regelbunden interval åter igen hitta signalen med 3 pinnar.
Det gör ingen skillnad om jag e i min källare eller uppe på taket eller ute vid gatan, samma fenomen uppstår och enligt 3 (både täcknings-kartan och kundtjänst) ska jag ha full hastighet Turbo-3G+ och 75-100% mottagning där jag bor och vet att jag sitter mellan två master tack vare en bekant som jobbar på deras kundtjänst.
Skall tilläggas att mottagningen/hanteringen på HTC Magic e bättre än många andra mobiler för bror min som har TRE han med har ännu mer strul när han är här och hälsar på, över allt annars har jag nästan alltid full täckning (det är i sthlm iof)
EDIT:
Dock skall tilläggas att det inte kanske bara e TRE som har sådana problem men just här e det bara TRE, när jag körde Tele2 i luren så hade jag konstant 3-4 pinnar och inga problem
Last edited: 31 augusti 2009