Problem: Tappade telefonen, glaset helt, skärmen sönder?

Diskussion i 'Xperia Z - Allmänt' startad av zaragon, 6 sept 2013.

  1. zaragon

    zaragon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Min fru tappade sin XZ, utomhus på stenplattor från midjehöjd. Ett ordentligt fall, alltså.

    Märkligt nog syns inte skador på utsidan. Glas på fram- och baksida är hela, osv. (Förutom en spricka på baksidan sedan tidigare)

    Mer märkligt, med tanke på föregående, är att skärmen efter fallet inte funkar. När man trycker på powerknappen tänds bakgrundsbelysningen, men skärmen visar inget utan är bara bakgrundsupplyst "svart".

    I övrigt misstänker vi att telefonen fungerar som den ska. När man "tänder" skärmen, drar som man brukar för att låsa upp skärmen och håller in power och volym ner, hör man ljudet av en screenshot som tas.

    Någon som har erfarenhet av något liknande? Tips på vad vi ska göra? Telefonen har vi vunnit (på Swedroids egen utlottning för några månader sen), så jag är osäker på vad man kan hävda för garanti eller motsvarande. Ska kolla upp det.
     
    Last edited: 6 sept 2013
  2. garinge

    garinge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2011
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    43
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 5 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 5 IV
    Telefon 2:
    Sony Xperia 5 II
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 46mm LTE
    Ni har tappat den, yttre åverkan, dvs ingen garanti gäller :)

    Självrisk på hemförsäkring...
     
  3. Taftus

    Taftus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2011
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone X
    ROM:
    iOS
    Telefon 2:
    Nexus 6p
    ROM:
    Android
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    ROM:
    Android
    Platta:
    Microsoft Surface Pro 3
    ROM:
    Windows 10
    Platta 2:
    iPad Air 2
    ROM:
    iOS
    Kan hända att kabel som ska sitter mellan skärmen och moderkortet har lossnat. Enda sättet är egentligen att öppna och se om den sitter lös. Skulle skärmen har gått sönder så är det förstås otur och enda sättet är att byta ut den. Tror inte att garantin täcker om man tappar ner den själv, om inte du har Självrisk på hemförsäkring som garinge skrev.
     
  4. zaragon

    zaragon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Ja, jag hoppas att inte mer är "sönder" än att kabeln lossnat. Men det är kanske mer komplicerat att ta sig in i en XZ än många andra telefoner.. ? Klarar man det själv om man är lite händig? Eller borde man lämna in den någonstans?
     
  5. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Om du är intresserad av att telefonen även i fortsättningen skall vara vattentålig så skall du nog lämna in den till en riktig serviceverkstad.
     
    zaragon gillar detta.