Problem: Tappar dataanslutningen - måste starta om

Diskussion i 'Galaxy S4 - Allmänt' startad av Flaccid, 14 jun 2013.

  1. Flaccid

    Flaccid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag köpte min Galaxy S4 den 3:e Juni och har egentligen ända sedan dess upplevt att den tappar dataanslutningen någon gång per dag och jag blir tvungen att starta om telefonen för att få tillbaka den. Jag använder mig av telenor (inte 4G abonnemang), och jag bor i en lägenhet som verkar ha blyväggar, så mottagningen är inte den bästa. Problemet verkar dock kunna uppstå även när jag är på platser där jag har bra mottagning.

    Någon som har/har haft samma problem och som vet om ifall det finns någon lösning?
     
  2. SYRE

    SYRE Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2011
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Jag har samma problem som du även om jag inte behöver starta om luren för att det ska gå igång igen. Har också Telenor, dock ett 4G-abonnemang. Har dock 4g avstängt allt som oftast. Bor också i en lägenhet med urusel mottagning (5min utanför Stockholm).

    Jag har dock inte märkt av problemet på platser där jag har bra mottagning.
     
  3. thiger

    thiger Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    277
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Jag har också detta felet. Jag har dock Tele2 och 4G aktiverat, har också dålig 4g mottagning i lägenheten men mycket bra mottagning utomhus. Jag är iaf tvungen att starta om S4:an för att få tillbaks nätet. Än sålänge har jag bara upplevt att mobilen tappat nätet när jag befunnit mig inomhus i min egna lägenhet. det händer inte utomhus.
     
  4. Magnus

    Magnus Först på /forum Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2009
    Inlägg:
    2 583
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

    Det kan ha med att telenor och tele2 bygger ihop sina 2G nät och bygger 4G tillsammans. Vi hade det så här nere i Skåne för några veckor sedan. Har ni problem med samtal in och ut oxå? Enda lösningen var att köra på 2G nätet.
     
  5. Flaccid

    Flaccid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Jag har visserligen problem med samtal in och ut, men det beror nog främst på att jag har så dålig mottagning i lägenheten. Är jag utomhus fungerar det alltid fint. När väl problemet har skett kan jag ju dock varken ta emot eller skicka samtal eller sms.

    Är det någon idé att byta telefonen och hoppas att en ny fungerar bättre?
     
  6. thiger

    thiger Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    277
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Jag har inga problem med samtal in och ut.
     
  7. thiger

    thiger Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    277
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Bara ville fråga ifall du testat återställa mobilen ? vilket nät har du dålig mottagning på ?, är det 3g nätet eller 4g nätet ?. 4g ringer man ju inte genom.
     
  8. Flaccid

    Flaccid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Jag har inte testat återställa mobilen. Jag har dålig mottagning i 3G-nätet, 4G har jag inte ens eftersom det inte ingår i mitt abonnemang. Sedan igår har jag stängt av 4G helt, och därefter har problemet inte uppkommit igen. Återstår att se om jag bara har haft tur...
     
  9. thiger

    thiger Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    277
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Gör en Separat Update här så ingen missar den som har tele2 / Telenor som operatör, som det har nämts innan så bygger dessa ihop sina nät detta har enligt tele2 support påverkat Halmstad. varberg, Falkenberg, mycket. Men hela Sverige består av en enda stor felkod pg,a att näten byggs ihop. även jag som befinner mig i Trollhättan till stor del har problem, "som jag nämt en bit upp". Så ni som har problem med samtal, dålig mottagning m,m håll ut och vänta. har det inte blivit bättre om 2-3 veckor så ring ner operatörernas supporter och prata med dom.
     
    Tråget gillar detta.
  10. Flaccid

    Flaccid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Men med tanke på att det fungerade på min gamla Galaxy S för två veckor sedan så känns det väl snarare som ett fel på telefonen än på operatören? Jag bor dessutom i Stockholm, så att något på västkusten skulle vara anledningen känns lite avlägset?
     
  11. acr

    acr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    503
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Nätet är redan sammanslaget och Malmö, Göteborg, Stockholm slogs redan ihop förra året i höstas.

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
     
  12. MotVind

    MotVind Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2011
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Inte för att jag har någon riktig lösning på problemet. Men det bör fungera att bara slå på flygplansläget och sen direkt slå av det igen för att få tillbaka anslutningen.
    Bör i alla fall vara smidigare än att starta om hela telefonen.
     
  13. Flaccid

    Flaccid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Det fungerar tyvärr inte. Jag har testat, och telefonen måste startas om...
     
  14. rocco

    rocco Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har samma problem med 3 i Malmö. Oftast bör man byter från 4g till 3g som problemet uppstår. Dock brukar det funka med att gå över i flygplansläge för att få fart på det igen. men det är irriterande.

    Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 4 Beta
     
  15. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    händer på min S2:a med. tappar nätet helt och behöver startas om. MEN iom att det kan gå två-tre månader mellan tillfällena så har jag inte brytt mig särskillt, plus att jag flashar om den ganska ofta så jag har alltid trott att jag får skylla mig själv :)
     
  16. whiteman

    whiteman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2010
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Händer flera gånger om dagen för mig. Har halebop
     
  17. L1nd1

    L1nd1 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2010
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tjena, jag bor i Finland och har Soneras (TeliaSonera) nät och har samma problem med tappad dataanslutning.. Med min förre telefon, en Optimus 2x, hade jag liknande problem några gånger om dagen, men den hade jag rootat och flashat en hel del så jag trodde att något hade gått snett. Men nu med Galaxy S4:an så har jag liknande problem, dock har det bara skett någon enstaka gång. Undrar om SIM-kortet kan ha något med det att göra? Har ett rätt så gammalt SIM-kort nämligen.

    //Lindi
     
  18. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    Har man ett gammalt simkort ska man börja med att byta det. Har själv haft väldigt konstiga problem som varit relaterade till just simkortet och som löst sig efter ett byte. En Motorola Defy jag hade var det problem med just data och efter byte av simkortet var dom problemen borta.

    Skickat med Tapatalk
     
  19. Flaccid

    Flaccid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Jag fick ett helt nytt simkort när jag bytte till s4, så jag tror inte att simkortet är felet...
     
  20. Evil_E

    Evil_E Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    1 002
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Tyvärr har tappad dataanslutning varit ett problem ända sen S1... Har haft S1, S2, S3 o alla har mer eller mindre lidit av tappad dataanslutning. Nu pratar vi iofs. 3G vs 4G men symtomen är ju likadana, dvs. man tappar inte 4G till 3G eller 3G till GSM utan nätet försvinner helt och jag fick alltid lösa det genom att sätta den i flightmode och hjälpte inte det så fick man starta om telefonen. STABILT...