Tappar mobilnät ofta utan logik

Diskussion i 'Xperia Z5 - Allmänt' startad av jstefanf, 8 jan 2019.

  1. jstefanf

    jstefanf Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2019
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej!
    Jag har en Z5 som dottern fått ta över. Tyvärr så tappar den täckningen på mobilnätet emellanåt helt utan anledning.
    Allt är uppdaterat i telefonen. Inga konstiga appar. Återställt den. Satt i annat minneskort (hitta info om att det kunde ställa till liknande problem) men tyvärr verkar det inte hjälpa. Har en svag aning om att det även hände mig vid något tillfälle i slutet jag använde den (för ungefär ett halvår sedan) , men nu är det dagligen verkar det som.

    Har ni något tips? Tips på komponent att testa att byta?

    Tack på förhand!
     
  2. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    Den komponent som ansvarar för kontakt med din operatör är ju SIM-kortet. Kan det vara glapp i SIM-hållaren? En Sony brukar iof starta om vid de tillfällena. Står det "endast nödsamtal" eller "ej nätverk" eller vad kommer det för meddelande och hur lång tid tappar den täckningen ungefär?
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 751
    Mottagna gillanden:
    44 748
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag vet inte om det kommer spela någon roll, men du kan kanske för skojs skull testa slå igång att den endast skall använda 2G och 3G under nätverksinställningarna.
     
  4. jstefanf

    jstefanf Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2019
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag har haft ur och i kortet ett antal gånger men när den väl inte har kontakt så hjälper inte det heller och, som du säger, rycker jag ut det med telefonen igång så startar den om så det känner den av iaf.
    Om man försöker ringa säger den att jag ska slå av flygplanskäge, men det är inte på och indikerar inte att vara på någonstans synligt heller. Har svårt att säga hur länge det varar. Ikväll iaf ca 3 timmar och vet inte om det kommit igång än heller.
    Funderar på om det blir okontakt vid högre värme, att den hoppar igång när den legat och fått svalna. Men kan inte bekräfta om så är fallet. Varken att den lägger av vid längre aktiv användning eller startar efter avkylning.
    Det stå inte endast nödsamtal. Triangeln där signalstaplarna ska synas är bara tom. Idag när jag in på välj operatör så efter en bra stund fick jag upp lite olika alternativ, det fick jag inte sist, men valde inte något då jag inte kom ihåg vad Hallon går på för nät. Tyckte att den borde haft kontakt då när den visade alternativen, men icke..
     
  5. jstefanf

    jstefanf Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2019
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1
    Har testa endast 3g men det hjälpte inte, gick aldrig ner lägre än så..
     
  6. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    Vad skumt! Om du har lust kan du ju testa ett annat SIM-kort och se om det blir samma fel bara för att försäkra dig om att det är telefonen det är fel på och inte SIM-kortet. Men låter inte så troligt att det är SIM-kortets fel men man skall ju aldrig säga aldrig...
     
    jstefanf gillar detta.
  7. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Jag har aldrig tappat täckning på en Sonymobil.. Säga vad man vill om annat.. så något är riktigt snett gissar jag, om det inte är specifikt för modellen, vilket jag inte tror...
     
    jstefanf gillar detta.
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 363
    Mottagna gillanden:
    17 840
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    När du söker efter nöt, så välj det där det står antingen Hallon eller 3/3 SE. Annars testa också o byt SIM-kort annars är det nog något fel på telefonen
     
    jstefanf gillar detta.
  9. jstefanf

    jstefanf Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2019
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1
    Tackar för era svar.
    Jag ska testa lite mer i eftermiddag och eventuellt beställa nytt SIM så att det går att utesluta det helt.

    Ingen "reparatör" som har någon idé på felande komponent?

    Jag har jobbat en del med reparationer men mest iPhone då. Har haft isär en och samma just z5 ett antal gånger, men vi fick aldrig ordning på den så är lite skeptiskt till att lyckas oavsett, men alltid intressant och kul att pilla och testa

    Ingen som har en z5 till salu?
     
    bernard gillar detta.
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 363
    Mottagna gillanden:
    17 840
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag är visserligen inte någon reparatör, men jag skulle tippa på antingen antennen, kabel mellan antenn och moderkort, eller typ SIM-kortsläsaren som är trasig
     
    bernard gillar detta.