tappat min S21 ultra få en ny via GIAB

Diskussion i 'Galaxy S21 Ultra' startad av Amg123, 8 mar 2022.

  1. Amg123

    Amg123 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2014
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Hej alla för att göra en historia kort, jag tappa bort min S21ultra i lördags och ringde och spärra den och gjorde en polisanmälan etc men idag så hade min granne hittat min telefon på parkeringen skärmen var lite sprucken men den var helt död asså skärmen helt svart trots att det inte alls var en stor spricka. det går och ringa till den men som sagt skärmen är bara svart. Jag har folksam som försäkringsbolag och dom i sin tur liksom alla andra stora försäkringsbolag använder sig av ett företag som heter GIAB som reparerar byter ut och ersätter mobiltelefoner så här långt låter allt bra. Men går man in på trustpilot och läser om GIAB så är det skrämmande om vad folk har råkat ut för när dom skickat in sina telefoner för reparation eller när dom fått en utbytes telefon. vissa har fått falska skärmar andra har fått vattenskadade utbytes telefoner andra har fått sina batterier utbytta när dom lämnat in för tex skärmbyte och istället fått en falsk skärm och ett sämre batteri, Ja ni hör ju själva hur sjukt det låter och detta är inget jag hittar på utan allt finns på trustpilot sök bara på giab. Nu till min mardröm mitt försäkringsbolag skicka igår måndag ett mail till GIAB om att jag ska få en ersättning telefon och som är likvärdig min problemet är bara att min telefon är köpt den 25e december så den är 2 månader gammal och i totalt ny skick förutom sprickan då som blev när jag tappa den. Hade skärmskydd sen dag 1 och linsskydd sen dag 1 sinnesjukt att skärmen gick sönder trots skärmskydd men hursomhelst. Han på Folksam sa ja du kan få en utbytes telefon som är allt mellan 1 månad och 1år gammal och att det kan förekomma repor etc. Är detta verkligen rättvist att man ska få en telefon som är långt äldre än sin egen och som dessutom är i sämre skick?? Vad hade ni gjort i min situation gått hämtat ut en utbytes telefon imorgon eller ringt försäkringsbolaget och sagt att man hittat sin telefon och vill skicka in den istället och få den lagad? jag vet ju att min egen är i typ ny skick är bara så jävla nojig att dom sätter dit en fejk skärm och byter ut mitt fult friska batteri eller andra delar mot andra mer använda delar vilket dom har gjort mot andra människor som lämnat in sina telefoner till dom. Jag har trots allt betalat 14000kr för min S21 ultra och vill att den ska vara 100% orginal och inget annat. Sorry för väldigt långt inlägg men vad tycker ni man ska göra?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 689
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hmm. Ja, det var ju lite knepigt, men alternativen är nog rätt få.

    Dock har du ju rätt att få en telefon med originalskärm om de nu byter ut skärmen, annars är den ju inte likvärdig om de bytt ut delar mot något som inte är original, så om du upptäcker något märkligt på den punkten hade jag kontaktat försäkringsbolaget för att få telefonen utbytt igen. Så kan det ju rimligtvis inte gå till .

    Låter helt klart lite märkligt att man skall acceptera en telefon med repor eller dylikt, men står det i villkoren antar jag att det är svårt att göra så mycket, annat än att meddela att man ämnar byta försäkringsbolag om telefonen inte håller måttet.
     
    Kristy gillar detta.
  3. Amg123

    Amg123 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2014
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Precis det är det jag menar låter helt sinnessjukt att man ska behöva acceptera en telefon i sämre skick och som dessutom inte håller måttet. Finns det någon inställning i telefonen eller nått som kan påvisa om tex skärmen inte orginal om man inte är så duktig på telefoner att man kan se det med blotta ögat om man säger så? sen undrar jag också hur man ser batteri hälsan? för mitt batteri borde ha bra hälsa kan jag tycka då jag varit väldigt mån om telefonen med allt vad det innebär. Litar inte på GIAB för 5öre kan absolut inte förstå hur stora försäkringsbolag som Folksam Trygghansa Länsförsäkringar etc vill använda sig av ett företag som gång på gång visat att dom absolut inte håller måttet när det gäller att vara en verkstad som reperar och byter ut telefoner. Försäkringsbolagen borde ta en titt på trustpilot och kanske ta en funderare på vad det är för ett pajas företag dom samarbetar med. Men en sak är säker kommer byta försäkringsbolag om jag skulle få något som inte håller måttet eller om dom skulle lura mig med begagnade delar
     
    Kristy gillar detta.
  4. Toss3

    Toss3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2018
    Inlägg:
    367
    Mottagna gillanden:
    287
    Har också folksam och det jag gjort är att jag skickat in min enhet direkt till Samsung för reparation och sedan skickat prisuppgifterna till Folksam. På det sättet har jag alltid fått riktiga delar och dessutom oftast också bättre pris än vad det kostar via GIAB. :)
     
    Amg123, 1newbie, bernard och 2 andra gillar detta.
  5. gooner

    gooner Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2010
    Inlägg:
    1 554
    Mottagna gillanden:
    726
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Det låter märkligt att Folksam säger att du kan få en tele som är 1 månad till ett år gammal..Eh va? Sitter dom på begagnade telefoner som dom använder som utbytesenheter?
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 689
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah! Det låter optimalt om de går med på det, men man ser ju ingen anledning till varför de skulle neka att man vänder sig direkt till tillverkaren. Är ju det logiska att göra.
     
  7. Amg123

    Amg123 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2014
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Hej alla! Lite uppdatering gällande händelsen med min S21 ultra.
    Telefonen lämnades in till GIAB som i sin tur skicka den till samsung services I Åkarp som är en riktig samsung verkstad. Så nu kan jag känna mig helt lugn med att jag får orginal skärm tack och lov. En fråga till er som vet jag spärra ju min telefon när jag tappa den och eftersom jag köpte telefonen via telia så ringde jag och spärra den hos telia och det var inga problem killen jag prata med tog IMEI nr och spärra den och jag fick sedan ett bekräftelse mail från telia där det står att min telefon med IMEI nr och modell är nu spärrad i EIR spärrregister. Ok så långt inga problem men efter att jag hitta telefonen och sen lämna in den till GIAB så ringde jag telia för att spärra upp telefonen eftersom den nu var i säkra händer och så att den skulle vara startklar när jag hämtar den från GIAB. Så när jag ringer telia för att spärra upp den, säger den första tjejen jag pratar med att dom spärrar inga mobiltelefoner?? Hon bara vi spärrar bara abonnemang och att det kanske var mitt abonnemang som hennes kollega hade spärrat jag sa nej absolut inte för det första så har jag inget abonnemang hos er utan jag har endast köpt telefonen själva hårdvaran hos er jag har ett abonnemang hos tele2. Hon bara okeeej det låter konstigt för vi spärrar inga mobiler?? Jag sa oki men varför har jag då fått ett bekräftelse på mail från telia att min telefon är nu spärrad hon bara det kan jag inte svara på men om det är så att du fått din telefon spärrad och har en samsung så måste du ringa samsung. Helt jävla efterbliven brud rent ut sagt jag sa men varför ska jag ringa samsung när det är ni som sprärrat telefonen?? Då börja hon igen att vi spärrar ej mobiler och det måste ha blivit ett missförstånd trots att jag har en mail bekräftelse. Ok blir sjukt irriterad och ringer samsung support som säger nej vi spärrar inte upp några telefoner utan det är operatören som spärrat telefonen som får spärra upp den vi kan inte göra något punkt. Jag tar 100 djupa andetag och ringer upp telia igen och pratar med en kille denna gång som verkar vara lika hjärndöd som tjejen jag prata med första gången som också påstår att att dom inte spärrar mobiler jag tänker för helvete jag vill prata med en chef hur i helvete får det gå till på detta sättet att ni lurar era kunder och skickar ut mail om att mobilen är nu spärrad när ni inte spärrar mobiler? Han sa att hans jävla chef ska ringa upp mig inom 3 arbetsdagar och i fredags hade det gått 4 dagar sen och ingen chef har ringt upp. Har någon varit med om något så fucking sinnesjukt att man får en telefon spärrad som man sen inte kan spärra upp? asså vad fan ska jag göra är sjukt sjukt irriterad och lack på Telia. Hur fan ska jag spärra upp min telefon?? Går man in på Telias hemsida så står det har du tappat din telefon eller blivit bestulen så kan du ringa kundtjänst för att spärra telefonen.. asså detta är det sjukaste jag någonsin varit med om helt ärligt. Kopierar mailet jag fick från telia och klistrat in den här så kan ni sjäv läsa att dom spärra mobilen.
    Där jag som satt x på dom 4 sista siffrorna för att inte här avslöja mitt IMEI nr

    Hej!

    Telia har 2022-03-07 spärrat nedanstående mobiltelefon i spärrregistret EIR.

    Spärrdatum: 2022-03-07
    IMEI - nummer: 35425167948xxxx
    Telefonmodell: Galaxy S21 Ultra 5G G998B/DS
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 689
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)

    Är du säker på att det inte uppstod något missförstånd, och att de bara spärrat ditt SIM-kort?

    Det framgår här att man skall bifoga polisanmälan med diarienummer om man vill spärra IMEI, men det gjorde du kanske?: Telia Community - Telia.se

    Men ja, i annat fall kanske det är enklare att gå till en butik och se vad de kan göra där? De är kanske inte så vana vid att hantera sådana ärenden i telefonsupporten, även om det låter lite märkligt att de inte skulle känna till rutinerna för något som borde vara rutin :)
     
    Kristy gillar detta.
  9. Amg123

    Amg123 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2014
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Jag är 100% säker på att det är mobilen som spärrades finns inga simkort eller telefon abonnemang som spärras i EIRs spärrregister. Sen har jag som sagt varken simkort eller något abonnemang hos telia och det måste han ha sett ju han kan ju liksom inte spärra något simkort eller abonnemang som inte finns??
     
    bernard gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 689
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah, missuppfattade. Var lite svårt att läsa allt utan radbrytningar.

    Nej, kan de inte hjälpa på telefonsupporten förmodar jag att du får testa butiken. Eller bara fortsätta ringa tills man kanske får fatt i någon som kan hantera det.

    Antar att det inte hör till vanligheterna att någon som inte har ett abonnemang hos Telia ringer för att spärra den hos Telia, vilket kanske bidragit till att skapa någon typ av missförstånd (?). Förmodar att det är vanligare att man spärrar telefonen hos operatören man är kund hos, även om det kanske saknar betydelse hos vem man egentligen spärrar den (registret är ju som du säger gemensamt).
     
  11. Amg123

    Amg123 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2014
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Ok sorry för särskrivning är inte världens bästa på punkter och radbrytningar.
    Hursomhelst så trodde jag att det är endast där man köpt mobilen som man kan ringa spärra den visste inte att jag kunde ringa tele2 som jag har ett abonnemang hos och spärra telefonen trots att den är köpt hos telia. Men vad jag inte förstår är att även om jag skulle varit en kund hos telia med ett abonnemang så påstår dom 2 på kundtjänst att dom endast spärrar abonnemang. Då är frågan vem spärrar mobiler som blir bestulna eller borttappade? Samsung hänvisar bara till operatören där mobilen är köpt. Låter helt sjukt ju att du köper en telefon hos telia men du kan inte spärra den hos telia? Det är ju trams
     
  12. Amg123

    Amg123 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2014
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Ska ringa telia igen imorgon och fråga varför ingen chef ringt trots att dom lovat och kommer ringa tills jag får prata med en chef eller ansvarig imorgon. Ska även ringa konsumentverket och fråga vad jag ska ta mig till va fan ska jag med en spärrad telefon för 14k? Snacka om dilemma
     
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 689
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, det måste ju gå att lösa på något vis. Men är det endast Telia som kan lyfta spärren? Du kan inte testa ringa till Tele2 och se om de kan hjälpa dig kanske?
     
    flipp, Kristy och Amg123 gillar detta.