Tar förstora bilder samsung A21S

Diskussion i 'Galaxy S21' startad av fotomannen, 17 jul 2021.

  1. fotomannen

    fotomannen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2021
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    2
    Hej !
    är ny här.Har ett problem med min samsung A21S den tar för stora bilder på en 5mb.
    Hur ställer man in det till mindra ,har provat mig fram ,men lyckas inte.Går det att ändra jpg komprimeringen ? .Skickar bilder med epost och dom blir så onödigt stora !
    mvh// roland
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    5MB låter lite i största laget. Vilken upplösning tar du bilderna i? Du tar väl inte bilder i 48MP? Det ska stå "3:4" på ikonen högst upp i kamera-appen mellan timern och ikonen för "rörelsefoto".

    Står det 3:4 där kan du klicka på kugghjulet uppe till vänster i kamera-appen och sedan i inställningsmenyn välja "Format och avancerade altern." och sedan aktivera HEIF-bilder. HEIF-komprimeringen är mycket effektivare än JPG.

    HEIF fungerar också fint att ladda upp till Google Photos, så det bör inte vara något problem där/om du har Photos-backup aktiverat.

    Nackdelen med HEIF är att man inte kan ladda upp bilderna direkt i webbläsaren beroende på tjänst, då de flesta webbläsare inte har stöd för att visa HEIF-bilder. Dock kan man lösa det genom att spara ned bilderna från Photos som JPEG sedan.
     
    Last edited: 17 jul 2021
    fotomannen, night77 och Kristy gillar detta.
  3. fotomannen

    fotomannen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2021
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    2
    Ett stort tack det löste sig

     
    Kristy gillar detta.