Tasker - "Jag vill ha hjälp-tråden"

Diskussion i 'Applikationer' startad av TpS, 10 nov 2010.

1. TpS

TpS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Blev inspirerad av en funktion i senaste FroyoBread (till SE X8) och som även finns i HTC Sense, nämligen "Never Miss A Call".
    Kortfattat så går det ut på att om man t.ex har mobilen i fickan eller i väskan så sätts automatiskt ring-volymen till max och plockar du ur den så sänks den automatiskt igen.

Har byggt upp denna kring 4 st profiler, en som kollar inkommande samtal, en som kollar Proximity-sensorn och två st som styr volymen. Variabeln %CALL används för att %PROX enbart skall ändras vid inkommande samtal. %VOLR används för för att undvika en konflikt om mobilen är i tyst läge, dvs att systemet håller volymen till 0 och Tasker vill samtidigt höja den till 5.

Hur detta påverkar batteri-åtgång m.m vet jag inte då jag knåpade ihop denna nu ikväll. Men med variabeln %CALL så ska ju ingenting ändras sålänge som inget samtal är inkommande så det borde vara lugnt....
    Men tips på optimering av koden är ju alltid välkommet...

noname.olsson och PolliSoft gillar detta.
  2. look2

look2 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Man kanske varit ute och gjort nånting, och när man kommer hem, så glömmer man att sätta telefonen på laddning, så för att försöka hålla liv i telefonen så länge som möjligt använder jag denna task.

3. PolliSoft

PolliSoft Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Jag har ett par förbättringsförslag. Det känns onödigt att gå via %PROX, det enda du behöver göra i den profilen är att sätta volymen till max. Exit task behöves inte heller, då Tasker återställer den volymen som var satt innan. På det viset slipper du både "Vol up" och "Vol dn". Dessutom känns det onödigt att bara sätta volymen vid inkommande samtal, det är ju bara vid inkommande samtal som ändringarna märks, så det sköter sig själv. Jag tror inte att denna lösning drar mer batteri, för det som skulle kunna dra mer batteri är att kolla proximity-sensorn, men det görs ju i båda våra lösningar. Dock borde det inte dra mycket alls, då proximity-sensorn skickar ut events när status för den ändras, ingen pollning behövs.
    Se nedan för min setup.

Detta borde göra exakt samma sak som dina 4 profiler, men jag tar gärna emot förbättringar.

Last edited: 3 aug 2011
  4. Steeler

Steeler Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Är det någon som vet varför Google tagit bort möjligheten att styra GPS:en med hjälp av Tasker?

5. TpS

TpS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Håller med om att 4 profiler för att göra en såpass enkel uppgift kändes lite saftigt, men la in dessa just för att inget skulle göras sålänge inget samtal inkom. Och trodde inte heller att volymen automatiskt skulle gå tillbaka till föregående inställning utan en exit-task, men man lär sig nåt nytt varje dag... :)
    Ska testa din variant ett par dar så får vi se om det märks nån skillnad.

Vill man fortfarande ha funktionen med jobb enbart vid inkommande samtal så kan man ju skapa en ny profil som aktiverar och deaktiverar "Don´t Miss a call" beroende på om det är samtal inkommande eller ej...

6. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Gissningsvis för att andra appar inte ska kunna sätta igång gpsen och tracka telefonen eller bara använda sig av gps fast användaren inte vill da ur batteriet.. Det låter som att de gjort det specifikt mot tasker när du skriver ;)

7. Fredrik_Spindel

Fredrik_Spindel Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2
    Någon som har förslag på hur man ställer in så att screen rotation aktiveras enbart när mjukvarutangentbordet aktiveras? Dvs. inte enbart i en specifik app utan i vilken som helst när inmatning aktiveras?

I mitt fall är det Swiftkey X om det spelar någon roll vilket tangentbordet är.

8. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Jag skulle vilja göra en widget som stänger av eller aktiverar 3G när jag trycker på den. Dock verkar det som att jag inte kan välja Net -> 2G/3G på min enhet. Någon som har någon annan idé? Jag har en Galaxy S

9. swanden

swanden Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    64

MINA ENHETER

Grattisappen widgetsoid fixar det mycket enklare

Sent from my Pwnphone using Tapatalk

10. NoNick2

NoNick2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    327
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 9 Pro
    ROM:
    Stock
    Har du lust att dela med dig hur du har gjort det?

11. Evian

Evian Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    285

MINA ENHETER

När gjorde dom det? Har 2.3.4 på min mobil och det fungerar...

Sent from my ZTE-BLADE using Tapatalk

12. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Är det någon som vet hur man gör eller om det ens går att lägga till någon typ av text på låsskärmen? Jag har standardlåsskärmen för Galaxy S.

13. Ghazkul

Ghazkul Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Skapa en Application Context.
    Välj din applikation, t.ex. GentleAlarm

Själva tasken:
    Audio->Notification Volume->0

samt:
    Audio->Vibrate On Notify->off

NoNick2 gillar detta.
  14. Ghazkul

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Skaffa Widgetlocker och Minimalistic text. Du kan styra båda från tasker.

15. Löthner

Löthner Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Innan uppdateringen av Tasker och innan jag uppdaterade min X10 till 2.3.3 så kunde jag välja keygard pattern men det kan jag inte längre? Någon som vet varför?

16. jolerius

jolerius Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

jag har en knivig grej jag vill kunna göra.

Då min telefon ofta segar ner sig så brukar jag behöva starta om den rätt ofta.
    Skulle vilja lägga in att den startar om sig strax innan klockan ringer. Visst just den biten är enkel att fixa. Men det kluriga i denna storyn är att jag vill att den ska starta om sig och även på nått vis slå in pinkoden??!!?!?!?? Går det?
    Jag vill helst inte göra andra grejer så att den stänger av pinkod lr något sådant..

17. Ghazkul

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Det går inte att få tasker att skriva in pin koden. Att starta om telefonen varje dag känns som en nödlösning, du borde istället kolla på vad det är som segar ner din telefon och fixa problemet.

18. pete

pete Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66

MINA ENHETER

Tror det enda sättet, om du nu ser autoreboot som enda lösning på ditt problem, vore att först vid en viss tidpunkt stänga av pin, sedan minuten efter starta om och sedan någon minut senare slå på pin igen när luren startat om...

Nu en fråga till er tasker användare, var skulle ni säga intervallgränsen går för en data check med skärm av jämfört med att konstant ha data på? Kör förnärvarande varje kvart men har funderat på ännu oftare.

Det enda jag vill åt är mail via push så ofta som möjligt. Har ej undersökt hur mycket data den gör av med, men har icke auto-sync på, dock background data, men de flesta appar som använder sig av nätet har jag ställt in väldigt långa intervall på mellan uppdateringar. Jag gissar på att den stora batteritjuven skulle vara toggle data on/off, om det allt för ofta skulle dra mer än att bara lämna det på...

19. overhard

overhard Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har letat efter en app som påminner om det detta verkar göra. Jag är helt grön på Tasker och undrar hur detta funkar i mitt fall. Jag har 3 olika profiler, en med ljud och vibrator, en med vibrator och en utan allt och jag skulle vilja att när den med ljud är vald ska ljudet tystna till nivå 1 eller 2 när den tas upp ur fickan.

Problemet är att jag vill bara att det ska ske när gravity (eller accelerometer kanske? Inte hemma på detta som sagt) sensorn ändrar läge. Anledningen är att jag vill fortfarande att den ska ringa med hög volym när den ligger på ett bord eller liknande och jag inte är i närheten och jag vill att den bara ska aktiveras när jag lyfter upp telefonen. Men samtidigt vill jag ju inte att den ska tystas om man t ex är ute och går och den studsar runt i fickan. Man borde kunna lägga till att den bara ska sänka volymen om telefonen är i öppet läge (med hjälp av proximity sensorn).

Hur kan man lösa detta?

Last edited: 15 aug 2011
  20. trozen

trozen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Hej, jag har aldrig använt tasker, men jag skulle vilja ha hjälp med att få en icon på på hemskärmen som tar ett kort med kameran så fort man klickar på den.

Tacksam för svar

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk