Tasker - "Jag vill ha hjälp-tråden"

Diskussion i 'Applikationer' startad av TpS, 10 nov 2010.

1. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Kul app verkligen, aldrig testat locale men jag antar att dessa två är snarlika? eller är det något specifikt som är skiljer sig?[/QUOTE]

Va länge sen jag använde locale nu men där återgick den inte automatisk till tidigare inställningar och funktionaliteten var mycket mer begränsad.

Du lägger till en till context: State>Power>Power: Any+Invert

2. crs

crs Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

tack hittade detta innan ditt svar satt det under edit. började läsa tidigt i denna tråd och då verkade det inte som man kunde ha flera conditions under samma context vilket man verkar kunna ha nu.

3. sebbe1891

sebbe1891 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Hittade och installerade Tasker för ett par dagar sedan. SHIT vilket j*vla app! Har bara lekt runt lite men här är vad jag gjort hittills.

Headset + Spotify - Spotify startas då jag pluggar in mitt headset i 3. jacket och stängs av då jag drar ut hörlurarna igen. Den läser även upp namnen på den som ringer eller skickar sms så jag slipper att ta upp den ur fickan om jag står taskigt till om jag inte behöver svara.

Sova - Mellan 00.00 - 08.00 sätts ljudlös utan vibration på.

Hemma - När jag är nära hemmet och telefonen kopplar upp sig på min router så får jag upp en pop-up ruta och notifikation som välkomnar mig hem samt att skärmlåset stängs av. Omvänt när jag lämnar hemmet.

Möte - När jag har möten på jobbet (om en kalenderhändelse inträffar mellan 09.00 och 17.00) så går telefonen in i ljudlöst läge samt att den skickar ett SMS om att jag är på möte och ringer upp senare. Likadant om någon ringer.

Dom är inte helt klara ännu men det är en början iaf. Har t.ex. tänkt att lägga in i mötesprofilen så att den bara går igång på vardagar. Det mesta är taget härifårn och Wikin, med lite modifikationer. Om någon vill ha instruktioner på någon av dom så säg till, de är inte "optimerade" men det fungerar iaf :)

Pata gillar detta.
  4. Soppan

Soppan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag har testat som f*n idag. med en som kunna ringt mig efter varje justering.

det jag har fått till så långt är att nu skickar den faktiskt iväg ett sms när jag får ett missat samtal.. men tilll %CNUM eller %CNAME i teleboken. den plockar alltså inte upp nr som ringer.
    skriver jag in ett telenr så skickas sms till det nr.
    men om jag klickar på förstoringsglaset och väljer single contact/ any contact och väljer ex. Daniel.. så lägger den in en annan kontakts telefon nr.

nån som kan tänkas han nåt tips?

5. Soppan

Soppan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Löst
    Flashade om telefonen och nu fungerar det. la in MIUI 2.3.7 versionen (SGS2 1.10.21 från miuiandroid.com)

6. Kaffepojken

Kaffepojken Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Går det att få Tasker att skilja på tio- och ental när det gäller batteriladdning/-visning? Jag har Minimalistic Text och Widget Locker till att visa batteriprocenten med två stilar och skulle vilja göra om den i Tasker.

Vad jag är ute efter är att låsskärmen, när jag laddar, ska visa ordet "Laddar" och under det - t ex - "femtio" samt "två" (i två olika stilar). Längst ned ska det stå "procent". Vid fulladdat ska endast detta visas ("Fullt" och "laddat"; inget "procent).

När laddare är urdragen ska det stå, antingen fulltladdat (enligt ovan), eller den procentnivå batteriet har (också enligt ovan).

Se detta inlägg för illustration.

Går detta att fixa med Tasker?

//Stefan 

Last edited: 29 okt 2011
  7. dempanu

dempanu Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

8. Kaffepojken

Kaffepojken Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hmmm... Jag tror att jag fick det att lira ändå, men jag har en annan fråga: går det att plocka ur tecken ur en sträng? Typ som i t ex VB?

Jag har ögnat igenom användarguiden, men har inte hittat denna funktion och nu undrar jag om det finns någon "work-around"?

//Stefan 

9. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 286

MINA ENHETER

Jag har tagit hem Tasker via deras hemsida, då har man en tryout på 7 dagar. Hur fungerar det om jag sen vill köpa den, måste man göra om alla task man gjort? Eller finns det någon bra funktion för detta?

Sent from Tapatalk

10. osmium

osmium Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Det går att göra en backup till minneskortet.

11. TpS

TpS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Behövs ingen backup som det står i inlägget ovan.
    Du köper en kod via appen och sedan valideras denna mot deras server.
    Är koden rätt så förvandlas trial-versionen automatiskt till en fullversion.

12. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Variable Split eller variable section

Kaffepojken gillar detta.
  13. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 286

MINA ENHETER

Jag gjorde en backup och raderade sen applikationen för att hämta den och betala via Market, fungerade kanon. Tack för svaren!

Sent from Tapatalk

14. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Jag har gjort en ganska omfattande sak som man kan använda om man tappar bort telefonen eller får den stulen. Den är uppbyggd kring tre profiler: en som aktiveras av ett sms med ett lösenord och som aktiverar övriga profiler, en som skickar ett sms i halvtimmen med information om telefonen samt position till några personer och en som kollar om det är ditt sim-kort som sitter i telefonen. Det här borde alltså funka tills telefonen fabriksåterställs eller tills Tasker avinstalleras. Huruvida det gör det vet jag inte. Nedan finns mina profiler och tasks som ni gärna får utvärdera och använda som ni vill. De används naturligtvis på egen risk men jag tror inte det ska vara några problem :)

Profil 1:
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

Profil 2 med två contexts:

Profil 3:

Profil 4 med två contexts:

Observera att variablerna med små bokstäver ska ha små bokstäver. Detta för att de inte ska synas överallt i Takser.

Så vad exakt är det då som händer här?

Profil 1:
    Din telefon har blivit stulen eller borttappad. Du skickar ett sms med lösenordet till din mobil från någon annans telefon. Tasker sparar numret som sms:et kom ifrån i variablen %sender. Därefter får %WAITTIME värdet 1. Då kommer profil två att aktiveras. Vi återkommer till det lite senare.
    Nu aktiveras GPS:en som har 100 sekunder på sig att hitta telefonens position. Efter det ges variablen %tloc ett värde. Värdet är tiden just nu minus den tid när GPS:en senast hittade telefonens position. Är %tloc 0 är betyder det att GPS:en precis hittade positionen. är %tloc 60 var den en minut sedan senaste positionen hittades.
    Sedan skickar telefonen ett sms till det nummer som aktiverade alltihop och kanske några nummer till om man så önskar. Sms:et innehåller tid och datum, en länk till Google Maps om var telefonen befinner sig och hur stor avvikelsen är, hur mycket batteri telefonen har kvar samt när GPS:en uppdaterade telefonens position senast. Sedan stängs GPS:en av igen och %tloc töms. Därefter kollar telefonen sin position med hjälp av nätet istället för GPS ifall GPS:en inte skulle lyckas få någon position och skickar ytterligare ett sms. Då vet man i alla fall vilket område telefonen befinner sig i.

Profil 2:
    Aktiveras om %WAITTIME har ett värde. Detta värde fås när du har aktiverat allt genom att skicka sms:et med lösenordet eller om fel sim-kort sitter i telefonen (profil 3). Time-contexten finns för att skicka ett sms varje halvtimme så länge %WAITTIME har ett värde.
    Den här profilen är nästan exakt likadan som den första. Det enda om skiljer sig är att den här profilen kollar om flygplansläget är på. Det behövs ju inte i den första profilen. Kan man ta emot ett sms är flygplansläget inte på. Den här profilen kommer ju att vara påslagen tills någon stänger av den för hand så den skulle ju kunna stå på några dygn och då kan man ju aktivera flygplansläget.
    Så länge flygplansläget är påslaget kommer Tasker kolla om det har slagits av 2 gånger per minut. När det har slagits av kommer den att slå på GPS:en och skicka sms o.s.v. Skillnaden med sms:et som skickas är att %sender inte kommer att få ett sms i halvtimmen. %sender kommer endast att få ett sms och det är när profil 1 aktiveras.

Profil 3:
    Aktiveras varje gång telefonen slås på. Är din telefon seg vid uppstart kan det kanske vara bra att överväga att inte använda den här profilen överhuvudtaget då den ger telefonen ännu mer att jobba med.
    Tasker kommer att vänta 1 minut efter att telefonen slagits på för att ändå ge telefonen en liten chans att hinna klart med allt den ska göra innan profilen aktiveras på riktigt.
    Därefter kommer den att kolla om %WAITTIME har ett värde. Om den har det innebär det att profil 2 redan är aktiv och skickar sms med jämna mellanrum. Då behövs inte den här profilen köras.
    Därefter kollar den om flygplansläget är aktiverat. Om det är det kommer Tasker att kolla om det är avstängt 2 gånger per minut tills det är avstängt och efter det kollar Tasker om sim-kortet är klart att användas. Också det 2 gånger per minut tills det är klart.
    Sedan kollar Tasker om det faktiskt är ditt sim-kort som sitter i telefonen. Om det sitter ett annat sim-kort i telefonen kommer profil 2 att aktiveras och telefonen kommer börja skicka sms till dina utvalda nummer. Precis som i profil 2 kommer %sender inte att få något sms.

Profil 4:
    Om %WAITTIME har ett värde och t.ex. inställningar eller Market öppnas så kommer användaren att bli skickad till hemskärmen där sedan ett lösenord kommer att krävas. Detta är för att skydda mot fabriksåterställning och avinstallation av Tasker samt nedladdning av nya appar från Market, där det för övrigt också går att avinstallera Tasker. Det är troligen inte ett starkt skydd men det är väl bättre än ingenting? Många har säkert en launcher som kan avinstallera appar. För att förhinda avvinstallation av Takser från din launcher (eller över huvud taget) kan du välja att göra Tasker till "Device administrator" under inställningar och Säkerhet. Om du sedan skulle vilja avinstallera Tasker av någon anledning är det bara att göra så att Tasker inte är administratör längre.

Vill du ha ett så diskret skydd som möjligt bör du kanske inte använda profil 4 eftersom det då blir ganska uppenbart att något skydd har aktiverats

Alla profiler är låsta så att obehöriga inte ska kunna se dem och ändra något och i tasksen ska ni bocka för Keep device awake för att telefonen inte ska somna medan GPS:en försöker hitta positionen.
    Om du har aktiverat det här stänger du av det genom att öppna variabelredigeraren, trycka på %WAITTIME och välja Clear. För att förhindra att någon förstår att det är Tasker som "håller på" och avvaktiverar profilerna kan det vara en bra idé att göra så att lösenord krävs varje gång Tasker startas. Detta görs under Preferences, UI, Lock on startup i Tasker.

Last edited: 11 dec 2011
  15. look2

look2 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Har en liten fundering...
    Jag har gjort en task som sätter variabeln %Mote till 1 när jag i min jobbkalender har något möte och är busy.

Jag skulel sedan vilja ha en task som om någon som är medlem i gruppen familj ringer ifrån ett 07* numer så skall ett sms skickas. Jag kan få till så att ett sms skickas till det numret som ringer in, men jag vill bara att det skall skickas om det är någon i gruppen familj som ringer från sin mobil.

16. Kiddy

Kiddy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    419

MINA ENHETER

Någon som fått net location, silent mode & auto sync inställningarna att fungera med MIUI ROM?
    Fungerar ej på SGS MIUI 2.10.28 Android 2.3.7.

Last edited: 2 nov 2011
  17. Kiddy

Mottagna gillanden:
    419

MINA ENHETER

Flashade om telefonen med samma ROM fast för SGS1 och det fungerar fortfarande inte. Har du lust att exportera profilen och ladda upp den någonstans?

18. tusenkonstnar

tusenkonstnar Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Hej, försöker få till att telefonen skall vidarekoppla direkt till mobilsvar när den ligger uppochned men kommer ingenvart med det.
    Testade tidigare i Locale och det gick enkelt. Vill EG enbart använda tasker så jag skulle sätta upp det i tasker och trodde att jag ställt in allt rätt men nu vidarekopplar den när jag försöker ringa UT istället... Någon som kan tipsa om en lämplig åtgärd?

19. strumpan76

strumpan76 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch7 44mm LTE
    Jag har tagit hem 7 dagars test varianten av tasker och försöker nu lära mig hantera denna app som så många lovordar. Och jag tycker det är svårt. Men då jämför jag mycket med locale.
    Ni kanske kan hjälpa mig lite?
    Kan man ha flera profiler aktiva samtidigt? Hur fixar jag det? Och om jag tex har en profil som sätter sänker ringvolymen och lite annat på en viss location och vissa dagar och mellan viss tid, vad händer med volymen när man hamnar utanför tiden och lr platsen?
    Hur får jag ett visst program (en "bedside clock") att gå igång bara när jag laddar telefonen i landskapsläge?
    Tacksam för all hjälp jag kan få.

20. Kiddy

Mottagna gillanden:
    419

MINA ENHETER

Ja, skapa dina profiler, de aktiveras ifall kriterierna uppnås. Du kan avaktivera en profil genom att trycka på den gröna ikonen till höger om profilnamnet.
    Du kan även klicka på en profil, välj verktygs ikonen-> properties och sedan sätta "Launched task properties". Ifall två profiler krockar så gäller den med högst prioritet. 1 är högst tror jag. Har ingen aning vad 0 betyder.

Det händer inget så vidare du inte lagt till en "exit task" action. Klicka på din task och välj exit task för att lägga till det som ska hända när du hamnar utanför tiden/platsen.

Detta funkar också.
    Skapa en profil, välj power source = AC. Skapa en ny task som startar din APP. klicka på power source och välj "add" . Lägg till state -> sensor - > orientation -> ditt val.