Tasker - "Jag vill ha hjälp-tråden"

Diskussion i 'Applikationer' startad av TpS, 10 nov 2010.

1. look2

look2 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Har precis fått till min min "mötes" task.
    Jag har gjort som så att om jag har ett event i min jobbkalender och är satt som busy så ställs telefonen i ljudlös.

Om någon som ligger i min favorit lista ringer ringer så väntar telefonen 3 sekunder och kopplar sedan ner samtalet. Om samtalet kom ifrån ett nr börjar på 07 så skickas även ett SMS till det numret.
    Jag försökte få till en Popup som visar namnet på den som ringde samt vilken tid. Satte popupen på att den aldrig skulle försvinna. Men det verkar som att när tasken avslutas så försvinner popupen.

Måste jag göra en variabel typ missade_samtal som jag sätter till 1 och sedan en task som visar popupen så länge missade_samtal = 1?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

2. look2

look2 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Har ytterligare en fråga, jag försöker att göra en task som spelar olika ringsignaler beroende på nummer serie...

Jag har fått det att fungera sådär...
    När någon ifrån de utvalada numrerna ringer, så har jag ändrat "ringer Volume" till 0 och det fungerar, telefonen är tyst.
    Sedan har jag gjort "play ringtone" och så den filen jag vill skall spelas. Problemet då är att även standard ringsignalen hörs samtidigt, och så vill jag inte ha det. Går det att lösa på någon sätt ?

Har gjort såhär:
    Profile: Workcall (22)
    State: Incoming Call [ Caller:08723*/3*/6* ]
    Enter: Workcall (23)
    A1: Ringer Volume [ Level:0 Display:Off Sound:Off ]
    A2: Play Ringtone [ Type:Ringer Sound:Arbetarbroder_ringtone Stream:4 ]

Last edited: 19 jan 2012
  3. albinsson

albinsson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Gör en ny profil, döp den.
    Som context väljer du State/power/power, sen på "source" väljer du "AC".
    Sen väljer du "New task" kallar den för t.ex. Ljudlös.
    Sen i task Edit menyn lägger du till en ny action med plusset.
    Väljer: Audio/silent mode. Sen på "mode" väljer du on (eller Vibrate?)
    Sen klickar du på din task "Ljudlös" och gör en exittask på samma vis fast kallar den nåt annat och väljer silent mode "off"

Oj, såg att jag svarade fast det redan var besvarat. Bortse från den här posten eller kasta den

Last edited: 19 jan 2012
  4. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Kan du inte använda typ play music och sen ha en till profil med event: offhook som stoppar musiken? Inte testat själv men borde fungera om jag förstått offhook korrekt, frågan är bara om låten spelar lite för länge..

5. islandmountain

islandmountain Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Har precis börjat använda Tasker, och har hunnit gjort en task höjer ljusstyrkan och slår på WiFi när jag dockar mobilen.
    Men nu har jag stött på ett problem. Jag skulle göra en task som satte på GPS automatiskt när jag startade en viss app. Men när jag skulle välja GPS så får jag meddelandet "Sorry, that action is unavailable on this device". Någon som har samma problem, eller en lösning på det? Mobilen jag har är en Samsung Galaxy Note.

6. Lasse-hatten

Lasse-hatten Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Vad är det för skillnad på Phone Ringing och Incomming Call?

7. look2

look2 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Skall testa ziq variant senare.

Skillnaden på incoming call och phone ringing är väl att det första alternativet är innan ringsignalen går igång...

8. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    Uppenbarligen så har du inte rättighet att ändra inställningen, kan ha med androidversion eller samsung att göra, oavsett inget du kan göra nåt åt. Du vinner väldigt lite på att stänga av GPSen. Den stänger av sig självt när den inte används. Det är bara om du vill att appar som frågar efter plats ibland inte ska kunna köra igång den en kort stund, men batteriförbrukningen för det är inte särskilt stor, i min mening försumbar och inte värt besväret!

9. Lasse-hatten

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag försöker få Auto Respond While Driving att fungera, men jag får inget annat värde på %LOCSPD än 0. Några idéer?

En annan sak: finns det någon lista över alla inbyggda parametrar, och vad de betyder?

10. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Jag har inte kollat på det du länkade till men har du använt Get Location? Jag tror man måste använda det. Är Get Location inställt på GPS och inte Net? Har GPS:en lyckats hitta din position?

Tänker du på Menyknapp - Info - Userguide - Variables - General? Där finns en lista med alla variabler som finns i Tasker. Eller menar du för just den action du använder? Då finns ett frågetecken längst ned till höger om du klickar på t.ex. Get Location

11. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    Tasker: Variables

Lasse-hatten gillar detta.
  12. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Uppdaterad 20120205

Här kommer några av mina Tasker-profiler! För att spara utrymme har jag lagt alla profiler i spoilers. Ovanför står vad som finns i. I spoilern finns en rubrik för varje profil/task och en kortare beskrivning av deras uppgifter. De som vill kan då göra en likande profil/task själva. För de som inte vet hur man gör eller inte orkar finns hela profilen/tasken i en annan spoiler. Där finns också en steg-för-steg-beskrivning av tasken så att man som nybörjare ska lära sig mer om hur Tasker fungerar.

Använd hur ni vill på egen risk ;)

Stöldskydd uppbyggt av fyra profiler
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

Läs upp avsändaren av ett meddelande om hörlurarna är inkopplade

Uppdaterad 20120205:

Visa info med enkelklick och uppdatera med dubbelklick och hur man hämtar info från en hemsida

Vidarebefodring av samtal och sms

Natt

Om ni har förslag på förbättringar eller inte förstår något är det bara att kommentera :)

Last edited: 5 feb 2012
  13. Lasse-hatten

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ja, jag (eller snarare originalförfattaren) använder Get Location, men jag vet inte om det är på rätt sätt.

Profile: SMS i bilen (10)
    Event: Received Text [ Type:Any Sender:* Content:* ]
    State: Not Wifi Near [ SSID:NETGEAR/FAGERHULT2 MAC:* Capabilities:* Min. Activate Signal Level:0 Channel:0 Toggle Wifi:Off ]
    Enter: Auto Respond (If Driving) (9)
    A1: Goto [ Type:Action Number Number:3 Label: ] If [ %GPS ~ on ]
    A2: GPS [ Set:On ]
    A3: Get Location [ Source:GPS Timeout (Seconds):100 Continue Task Immediately:Off ]
    A4: Perform Task [ Name:Convert_LOCSPD_MPH Stop:Off Priority:5 %par1: %par2: Return Value Variable: ]
    A5: Send SMS [ Number:%SMSRF Message:(Auto) Texting and driving is dangerous. I'm currently driving (at %LOCSPDMPH MPH). Will respond to you when I can safely. Store In Messaging App:On ] If [ %LOCSPDMPH > 2 ]

Convert_LOCSPD_MPH (30)
    A1: Variable Set [ Name:%LOCSPDMPH To:%LOCSPD*3.6 Do Maths:On Append:Off ]

Tack. Jag fick en länk av Ziq.

14. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    Den borde returnera en hastighet ifall du får fix innan timeouten (det borde du se i notifikationsfältet). Har du tasken som ska omvandla till mph? Det kan ju vara den som strular.. Den verkar iofs helt onödig, du borde bara kunna sätta en variabel %LOCSPDKMH = %LOCSPD*3.6 och använda den.

15. look2

look2 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Fundrar lite på det där med att jag vill ha olika ringsignal beroende på nummer serie...

Eftersom att det "vanliga" ringsignalen börjar efter ett tag, kan det beror på att telefonen anser att det inte längre är "incoming call" utan "phone ringing" och eftersom tasken baserad på incoming call avslutas, så går den tillbaks till "orginal" inställningar?

Nån som vet något bra sätt att lösa det på ?

16. Hellis

Hellis Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Kan man få Tasker att öppna en app när telefonen är i lockscreenläget?

Om jag tänder skärmen och sen trycker på volym + knappen kan Tasker då "klicka" på en genväg?
    Tanken är att kunna komma åt ett fjärrstyrningsprogram som heter gPad. I gPad pro kan man skapa genvägar som man lägger på skrivbordet som de kallar widgets (men det är bara en genväg till en fjärrkontroll i appen).
    Är detta ens möjligt?

17. Lasse-hatten

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Du menar att om jag sätter GPS Timeout till lite längre, kanske tre minuter eller så, borde det fungera. Jag skall prova. Det är bara lite svårt att hålla koll på notifikationsfält mm när man kör.

Om Du tittar under A4 i min beskrivning så ser Du ett anrop till just en sådan omvandlare. Själva omvandlaren finns längst ner i beskrivningen.

18. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    Tror inte du kan trigga på volymknappen, inte vad jag kan se iaf..
    Annars så borde det gå att köra ett action intent förutsatt att du vet vad genvägar som står i genvägen..

Lättast verkar annars att skaffa widgetlocker och lägga genvägen där.

För övrigt så testade jag gmote men övergav det snabbt för unified remote, där har man dessutom kontakt med utvecklaren här på forumet om man har några funderingar! ;)

19. Hellis

Hellis Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Har kollat på Unified Remote, men då när jag testade den appen kunde man inte skapa makron.
    Och det kan man i gPad, vilket var helt avgörande för mig.

Jag har sett att man kan skapa costum remotes i Unified nu men har inte kollat på det eftersom gPad funkar perfekt (faktiskt) för det jag behöver.

20. Lasse-hatten

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Nu har jag gjort om den lite enligt Ditt förslag.

Profile: SMS i bilen (9)
    Event: Received Text [ Type:Any Sender:* Content:* ]
    State: Not Wifi Near [ SSID:NETGEAR/FAGERHULT2 MAC:* Capabilities:* Min. Activate Signal Level:0 Channel:0 Toggle Wifi:Off ]
    Enter: Auto Respond (If Driving) (8)
    A1: Goto [ Type:Action Number Number:3 Label: ] If [ %GPS ~ on ]
    A2: GPS [ Set:On ]
    A3: Get Location [ Source:GPS Timeout (Seconds):100 Continue Task Immediately:Off ]
    A4: Variable Set [ Name:%LOCSPDKMH To:%LOCSPD*3.6 Do Maths:On Append:Off ]
    A5: Send SMS [ Number:%SMSRF Message: (Auto) Texting and driving is dangerous. I'm currently driving (at %LOCSPDKMH KM/H). Will respond to you when I can safely. Store In Messaging App:On ] If [ %LOCSPDKMH > 10 ]

GPSen låser, men %LOCSPD blir inget annat än 0. Om jag i A4 sätter To:%LOCSPD+x får %LOCSPDKMH värdet x så så långt fungerar det.

I morgon skall jag köra 55 mil, så det vore trevligt om jag kunde få det att fungera på något sätt.