Tasker - "Jag vill ha hjälp-tråden"

Diskussion i 'Applikationer' startad av TpS, 10 nov 2010.

1. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Du skulle kunna prova att inte ha någon vanlig ringsignal överhuvudtaget och låta Tasker sköta allt. Gör en profil med context incoming call. Inget ska matchas. Din task ska vara:
    If %CNUM ~ 08723*: play ringtone 1
    Else: play ringtone 2

Tasker får alltså se till att den spelar din vanliga ringsignal om det inte är rätt nummer som ringer

look2 gillar detta.
  2. look2

look2 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

@lassekongo:
    Smart... Så har jag aldrig tänkt att man kan göra. Det skall testas.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

3. Lasse-hatten

Lasse-hatten Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Kan Tasker på något sätt kontrollera om man faktiskt lyssnar på något, inte bara att appen är startad?

Jag lyssnar på ljudböcker med MortPlayer via BT, och jag vill att ljudet skall pausa om skärmen tänds när Copilot är igång. Knapparna fungerar nämligen inte när Copilot är igång med tänd skärm, och sköna Helenas information gör att jag ibland missar viktiga avsnitt.

Det är inget problem att få Tasker att toggla paus med ovanstående förutsättningar, men jag vill ju inte att det skall hända om jag för tillfället inte lyssnar, men Mort ändå är startad.

4. Lasse-hatten

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Nu har jag testat i praktiken, och det fungerar utmärkt, men jag vill fortfarande veta om det går att känna av om ljudet är på. Det är lite trist att stoppa in lurarna i öronen och upptäcka att jag missat flera kapitel...

5. VoodooExtreme

VoodooExtreme Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

cewan och hetp0st gillar detta.
  6. Sorid

Sorid Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Har precis börjat använda Tasker och har ställt in lite olika saker. Men jag skulle vilja fixa det här med att WiFi sätts på när jag är hemma och sedan stängs av när jag inte är det.

Vill inte använda GPS då det drar så mycket batteri men har hört att det finns andra metoder? Kan någon hjälpa mig lite? :)

EDIT: Sen skulle jag också vilja ha hjälp med att fixa så att datatrafiken sätts på, är på i kanske 5 minuter och sedan stängs av igen. Och detta ska upprepas varje timme.

Last edited: 12 feb 2012
  7. 2_Thumbs_Up

2_Thumbs_Up Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Finns det någon SSH-app som har stöd för tasker? Jag skulle vilja köra kommandon på min HTPC/server när jag lämnar hemmet/kommer hem.

8. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    För wifi-profilen föreslår jag att du gör en profil med två contexts: State - Phone - Cell near och State - Net - Wifi near. Tasken ska vara Wifi on och om du vill vara säker på att wifi stängs av när du åker hemifrån kan du göra en exittask med Wifi off.

Cell near är väldigt dålig när det gäller att hitta position då det använder telenätet. Positivt är dock att det är strömsnålt. När du gör profilen bör du trycka på Scan och sedan gå omkring runt ditt hem i någon 5-10 minuter för att telefonen ska hitta alla master i närheten.

Wifi near använder du för att wifi inte ska vara på hela tiden när du befinner dig i närheten av någon mast i närheten av ditt hem. Wifi kommer att slås på och slås av med jämna mellanrum tills du är nära ditt nätverk. Då kommer wifi vara på hela tiden.

För datatrafiken rekommenderar jag två profiler, även om det går att lösa med en. Gör en profil med context Time from 00.00 to 23.50 och repeat every 1 hour. Tasken ska vara Mobile data on.

Därefter gör du en ny profil med Time from 00.05 to 23.50 repeat every 1 hour. Tasken ska vara Mobile data off.

Om jag var otydlig är det bara att fråga igen så ska jag förklara bättre :)

9. Sorid

Sorid Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Jätteshyst att du tog dig tid och skrev en förklaring men dessvärre så förstog jag inte så bra. Så du får gärna förklara lite bättre :)

EDIT: Gäller det här med att WiFi ska sättas på/av när jag är hemma.

10. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Jag tror att jag har läst någonstans att Tasker börjar kolla efter de contexts som kräver minst ström innan den börjar kolla efter nästa. I det här fallet är det Cell Near som Tasker kollar efter först. När du befinner dig i närheten av ditt hem (enligt Cell Near) kommer Tasker börja kolla med Wifi Near (alltså nästa lite mer energikrävande context) om du befinner dig nära ditt hem. Alltså Cell Near först och sedan Wifi Near.

Så här gör du din profil:
    1. Gör din profil. Som context väljer du State - Phone - Cell Near.
    2. Tryck på Scan och gå omkring runt ditt hem en stund. Därefter trycker du på den gröna bocken.
    3. Skapa din task. Den ska vara Net - Wifi - On. Tryck på grön bock.
    4. Du bör nu vara på startskärmen i Tasker och din profil bör synas där. Tryck då på contexten Cell Near och välj Add. Lägg till State - Net - Wifi Near och ställ in så det passar ditt nätverk. Bocka också för Toggle Wifi. Tryck på grön bock.
    5. Du bör nu befinna dig på Taskers hemskärm igen. Tryck den här gången på tasken till höger och välj Add exit task. Din exit task bör vara Net - Wifi - Off.

Hör av dig igen om du har några funderingar :)

11. look2

look2 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Har testat, och det verkar fungera godkänt.
    Det jag funderade på är om man kan ha flera argument i samma if sats, typ:

if %CNUM ~ 08723*/ !~0* : play ringtone 1
    Else: play ringtone 2

Jag vill alltså att om det inkommande numret inte börjar med en 0 (kortnummer) eller om det börjar med 08723 så skall det vara rintone 1

12. Sorid

Sorid Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Tack för en lite mer utförlig beskrivning. Jag ska fixa detta imorgon hade jag tänkt.

Men nu har jag ett till problem jag inte kan lösa.
    Jag har en profil som agerar som ett strömsparläge. Alltså sätter ner skärmstyrkan osv.
    Men problemet kommer nu; när jag laddar vill jag sjävklart inte att detta ska gå igång. Hur fixar man det?
    Jag har försökt tänka ut något smart sätt men har ännu inte komma på något så ni får väldigt gärna hjälpa mig :)

13. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Prova! Annar kanske följande funkar:
    If %CNUM ~ 08723*
    Play ringtone 1
    Else
    If %CNUM !~ 0*
    Play ringtone 1
    Else
    Play ringtone 2
    End if
    End if

Hur ser profilen som aktiverar strömsparläget ut? Alltså vilka contexts har den?

14. VoodooExtreme

VoodooExtreme Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Last edited: 21 feb 2012
  15. Lasse-hatten

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag ger mig inte! Kan man på något sätt testa statusen på mediaspelare, om den är pausad eller igång? Under förutsättning att den är startad.

16. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Om %MTRACK har ett värde när boken spelas är det inga problem. Om inte kan det bli lite jobbigare. Jag vet inte exakt hur man skulle kunna lösa det, men om din mediaspelare visar något i notifikationsfältet borde det vara möjligt att se att något händer där med eventet Notification. Dock misstänker jag att en profil med ett sådant event skulle aktiveras både när din mediaspelare börjar visa något i fältet (boken spelas) och när det försvinner därifrån (boken slutar spelas). Jag är inte helt säker... Prova och se om det funkar :)

17. Lasse-hatten

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

%MTRACK har jag provat, och den får, så vitt jag kan se, inget värde. Mort Player finns inte heller med i listan över kompatibla mediaspelare. I notifikationsfältet kommer samma info både vid play och vid paus, så det fungerar nog inte heller, precis som Du misstänker. Jag har också provat Media Button men den verkar inte heller ge någon reaktion.

18. Sorid

Sorid Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

"Battery level 0, 30"

Skickat från min Samsung Galaxy S2

19. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Du skulle ju kunna göra en egen liten widget som startar ljudboken med Media Control och Simulate Media Button ibockad. När du trycker på widgeten startas ljudboken och en variabel får ett värde. När du pausar (via widgeten, kommer inte funka via Mort Player) töms variabeln. I din task som pausar om Copilot är igång kan du kolla om variabeln har ett värde.

Annars vet jag nog inte hur man skulle kunna lösa det... :ehm:

Lägg bara till contexten State - Power - Charge och bocka i invert när du har valt charge.

Sorid gillar detta.
  20. Sorid

Sorid Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Stort tack! Nu ska jag försöka fixa det här med WiFi.