Tasker - "Jag vill ha hjälp-tråden"

Diskussion i 'Applikationer' startad av TpS, 10 nov 2010.

1. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Jo, jag har läst om Secure Settings men jag ger hellre Tasker (som jag litar på) fler behörigheter genom att göra den till systemapp än att ladda ned ytterligare en app med super user access. Jag ska kontakta utvecklaren så får vi se. Annars får det nog bli Secure Settings...

2. Andreas527

Andreas527 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    170

MINA ENHETER

Tänkte höra mig för innan jag köper Tasker om det är appen för mig eller om det finns något annat pogram som fungerar bättre.

Setupen ser ut som följande.

- Transfomer Prime ansluten till stereon via bluetooth.
    - Wii Remote
    - Appen Music Wiimote
    - Appen Wii mote controller

Mina föräldrar använder sin Asus Prime som musik spelare men saknar en fjärrkontroll för att byta låt mm. Har testat med en SE Liveview men den var för ostabil och hade riktigt kass räckvidd och var för krånglig för de att använda.

Fick tips om att använda en Wii Remote och appen Music Wiimote. Wii Remoten verkar ha bättre BT.
    Har tyvärr ingen Wii Remote ännu men den är på gång. Enligt en användare på XDA så får man starta 2 appar varje gång man ska använda kontrollen men fungerar sedan riktigt bra.

Det jag undrar över är:
    Kan man i Tasker/annan app fixa så att när föräldrarna startar BT så startar även de appar som behövs för att Wii Remoten ska fungera?

Hade varit smidigt om det funkade då det enda de behöver göra är att starta BT och starta själv kontrollen. Resten sköts automatiskt. De är inte så tekniska så 2 extra appar att fundera över är tillräckligt för att de ska bli förvirrade och det blir error.

Vad säger experterna? Är det möjligt och vilken app rekommenderar ni?
    Väntar på lev av Wii Remote i början av nästa vecka så kan inte börja testa ännu. Man varit fint att man kan börja bekanta sig med appen och få ett hum över hur man ska fixa detta så det blir så enkelt som möjligt.

Ibland blir man lite avundsjuk på Apple med alla de fina tillbehör som finns. Finns bla en fjärrkontroll från Trust som har de funktioner jag söker och finns att köpa hos Kjell.com

3. Ploppen

Ploppen Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

keyguard on and off

Tjena.
    jag skulle vilja ha hjälp med att få igång så att keyguard = off när jag är nära mitt hemma nätverk (nätverket är inte uppkopplat mot Internet)

får det till att fungera (till viss del) men det är precis som om tasker hänger sig eller något. för jag sitter bredvid min router men låset är fortfarande på.

vet inte vad jag ska göra för att det ska fungera problemfritt.

bifogar bilder på hur jag har gjort hitintills.

(och självklart så ska ju keyguard gå igång när jag är utanför mitt nätvärk)
    tacksam för svar!

Bifogade filer:

4. rakiii

rakiii Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Absolut, vill du göra det vore det schysst!

5. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Men keyguard är alltså avstängd ett tag? Kan det vara så att wifi har stängt av sig när du sitter bredvid routern? :) tror jag hade liknande problem med en liknande profil

6. Ploppen

Ploppen Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nä den är inte avstängd. Känns som är något med inställningarna.
    Kan det vara så att när jag går utanför och sedan in igen så hinner den inte sätta på keyguard så det blir fel liksom?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

7. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

Det låter som att det borde gå relativt enkelt att lösa

8. Gavin_Gadget

Gavin_Gadget Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    S8

MINA ENHETER

Telefon:
    S8
    Platta:
    Tab S2
    Hej!

Har precis köpt tasker men lyckas inte få det att fungera med att läsa upp avsändaren av sms när jag har headset inkopplat.

Har ställt in den på:

Profile: Headset Plugged Any; Received Text SMS,*,*
    Task:Text Text from Engine:Voice %SMSRN

Men när jag får ett sms säger den bara unsuported locale :/. Vad kan ha blivit fel?

EDIT: Löste det
    Task:Text Text from %SMSRN Engine:Voice ...USA

Last edited: 10 apr 2012
  9. Fredrik_Spindel

Fredrik_Spindel Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2
    Kan man få Tasker att vidarebefordra meddelanden automatiskt (från min privata mobil till jobbmobilen)?

Kan man isåfall få det att se ut som att meddelandet kommer från rätt avsändare? (alltså så det inte ser ut som om alla sms är från min privata mobil).

10. Gavin_Gadget

Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    S8

MINA ENHETER

Telefon:
    S8
    Platta:
    Tab S2
    Hej

Har skrivit två tasks/profiler

En task som startar datatrafiken när skärmen blir upplåst och som stänger av den när skärmen stängs av. Jag skulle vilja lägga till en variabelt som gör att den inte stängs av direkt om ett mail håller på att skickas eller något liknande. Antar att det är bäst att lägga till wait until och sedan em variabel för datatrafiken och sen en gräns den ska gå under.

Den andra tasken autosyncar en gång i timmen och är nu intställd på att hållas igång i fem minuter men jag skulle vilja kunna minska den tiden och lägga in gränsen för datatrafiken här också...

Den variabel jag hitta var HTTP Data, vad mäter den? Vad rekommenderar ni för gräns för datatrafiken, 9600bit? Vad ska jag skriva i för enhet?

Funderade även på hur mycket batteri tasker drar, är det någon ide att skriva energisparande appar eller drar tasker mer batteri än vad det sparar?

Last edited: 11 apr 2012
  11. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Tror inte du kan räkna datatraffik med tasker utan du får sätta en wait och sätta t.ex. 1 min och satsa på att det funkar för det mesta.

Här har du en lista på samtliga variabler som finns inbyggda i Tasker:
    http://tasker.dinglisch.net/userguide/en/variables.html

HTTP Data är svaret du fått när du gjort en HTTP Get :)html-koden för en webbsida)

12. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Du kan inte få den att emulera ett annat telefonnummer. Jag skulle rekommendera att du tittar på nån app som synkar meddelanden över internet istället.

13. Gavin_Gadget

Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    S8

MINA ENHETER

Telefon:
    S8
    Platta:
    Tab S2
    Ah tack för länken :).

Går det inte att skriva en egen variabel för det? Det kanske kommer med ICS där datatrafiken mäts men jag måste ju även idag kunna få ut ett momentanvärde på trafiken även om det inte presenteras i settings...

14. Gavin_Gadget

Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    S8

MINA ENHETER

Telefon:
    S8
    Platta:
    Tab S2
    Efter lite googlande så hittade jag denna där de verkar göra just det jag är ute efter men förstår inte riktigt vilka kommandon de använder. Någon som är lite mer haj på det som kan "översätta"?

http://grokbase.com/t/gg/tasker/122tzymd5c/how-can-tasker-monitor-the-wifi-download-traffic

Vill även hindra att den stänger av data om tethering eller ett samtal är igång, går detta att göra med if eller måste jag lägga till profiler och tasks för detta också så att varje gång tether startas så sätts en variabel till 1. Hur gör jag det enklast möjligt?

Funkar det till exempel att sätta if call duration ökar? Kan jag använda wimax för tethering?

Last edited: 13 apr 2012
  15. Ijey

Ijey Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Som ovan nämnts kan du inte få den att skicka från andra nummer än mobilens egna. Däremot kan du ju alltid slänga med orginalavsändarens nummer och/eller kontaktnamn i själva smset. Det finns sparat i %SMSRN (namn) och %SMSRF (nummer)

16. Exoil

Exoil Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Ok, ett problem som någon kanske kan lösa åt mig!

När jag är hemma och uppkopplad mot mitt Wifi så stänger Tasker av min Keyguard och enablar Widgetlockers låsskärm istället (så att inte grabben kan leka med telefonen).
    När jag åker hemifrån och därmed kopplar ned från Wifi så sätter Tasker igång Keyguard och disablar Widgetlocker igen.

Nu till problemet. Sedan jag uppdaterade min Galaxy S2 till ICS så fungerar allt som det ska, förutom att när jag är hemma med Keyguard avstängt så sätt det igång varje gång jag trycker på något i Rullistan. Varje gång jag får ett sms, mail eller vad som helst och jag klickar på det så sätts Keyguard igång igen och jag måste då endera stänga av och sätta igång Wifi igen, eller stänga av och sedan sätta igång profilen i Tasker igen.

Är det någon som har en lösning pt mig? Det börjar bli måttligt irriterande :-)

Edit: Och nu helt plötsligt så lyckas jag inte få Tasker att ens slå av Keyguard, trots exakt samma setup som tidigare, då det fungerat tills jag klickade på en notifikation..

Last edited: 11 apr 2012
  17. burton666

burton666 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Hej, kan någon hjälpa mig med att komma igång med Tasker.
    Jag har en app som som heter mediacompanion som kopplar upp sig mot sabnzb, couchpotato och sickbeard som jag kör på en server hemma.

Kan jag ordna så att när jag startar appen och inte är uppkopplad på hemnätverket så ska Tasker starta en vpn uppkoppling. Och även avsluta vpn uppkopplingen när jag stänger mediacompanion appen?

Det tar ju ett litet tag för vpn uppkopplingen att starta, går det att få till något slagsmål delay på appen så att vpn är uppe innan appen startas?

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

18. bigklubba

bigklubba Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Skulle behöva lite hjälp med min gmail notifiering som har slutat funka nu med ICS. Jag har en minimalistictext som ändrar när jag får ett mail och det funkar bra, men nu har det blivit lite problem med att när jag skriver och skickar ett mail så får jag en notifiering från gmail vilket gör att minimalistictexten ändras även då jag skickar mail och inte bara när jag tar emot mail.
    Någon mer som har haft detta problemet?

19. TpS

TpS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Då denna tråd har fått en härlig blandning av både Tips och Hjälp-frågor så har jag fått frågan om jag inte kan dela upp den i två separata trådar.
    Sagt och gjort! I denna tråd håller vi oss ENDAST till frågor ang Tasker och dess funktioner, vill du dela med dig av en Profil eller Task så använder du istället denna:
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=70628

Ace32, Eos95, lassekongo och 1 annan gillar detta.
  20. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Jag har ett litet problem:
    Jag håller på att göra så att jag får en notifikation klockan 13.00 om någon av mina kontakter fyller år. När man klickar på notifikation ska en scen visas som frågar om man vill kopiera ett färdigt meddelande som man sedan kan klistra in i ett sms. Så långt är det inga problem. Problemet är att jag skulle vilja ha med kontaktens namn i meddelandet. Dock verkar det inte finnas några inbyggda variabler för kalenderevents i Tasker så jag undrar om någon har någon idé om hur man kan läsa ut en kontakts namn från kalendern Kontakters födelsedagar och sedan spara det i en variabel?

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2